مطمئنی همه جاهای دیدنی استان فارس رو بلدی؟ بیا تا بهشت رو نشونت بدم!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.1 دقیقه

راهنماتو- همه ما با شنیدن نام استان فارس و شیراز به یاد تخت جمشید و حافظیه می‌افتیم، اما این‌ها فقط معروف‌ترین جاهای دیدنی این استان هستند. بهشت‌هایی در این استان نهفته و گم شده است که همچون یک رویا می‌ماند. منظره‌ها و طبیعت‌هایی رویایی که ما را در خیال و آسایش غرق می‌کنند. شاید کمتر اسم این طبیعت‌های بکر را شنیده باشیم، اما اگر امسال عید سری به آن بزنیم، مطمئنا هرسال، اولین مقصد ما برای سفرهای نوروزی همین جاهای دیدنی استان فارس خواهند بود. در ادامه راهنماتو چند منظره بکر طبیعی از استان فارس را به شما معرفی می‌کند تا با دیدنشان جانی تازه بگیرید.

1. روستای قلات در استان فارس

1

به گزارش راهنماتو، یکی از اعجاب‌انگیزترین روستاهای استان فارس که برای اهالی آن اطراف همچون کردان و برغان اهالی تهران و کرج است، روستای قلات است. حدس‌وگمان در این باره که سعدی، شاعر بزرگوار پارسی‌زبان، در این روستا روزهایی سپری کرده است باعث شده که بسیاری از علاقمندان به ادبیات، این بهشت زمینی را مقصد سفر خود در نظر گیرند.

1

این روستا در نزدیکی کوه قلات است، به همین خاطر آن را به این نام می‌شناسند. چشمه جوشان و درخت‌های سرسبز موجود در این روستا، می‌توان روان ما را آسوده و روحیه‌مان را سرزنده کند. برای رفتن به روستای قلات در استان فارسی باید به جاده یاسوج تا شیراز سفر کنیم. اگر هم در شیراز باشیم از مرکز آن تا روستای قلات کمتر از یک ساعت راه تا روستای قلات داریم.

2. تنگه هایقر در استان فارس

1

شاید برایتان جذاب باشد که بدانید، در کنار تخت جمشید که تمدن ایرانیان را به یاد جهانیان می‌اندازد، تنگه هایقر از جاهای دیدنی استان فارس نیز برای تمام گردشگران یادآور تاریخ و تمدن ایران زمین و این استان است. وقتی که از بلندا به این تنگه زیبا نگاه می‌کنید، اگر تاریخ و وقایع تاریخی آن را بدانید، در کنار شنیدن صدای آب و پرندگانِ زیبا، صدای سربازانی را تجسم خواهید کرد که فریاد می‌زدند «هایقر». وقتی انگلیسیان می‌خواستند به آن تجاوز کنند، سربازهای قشقایی نگذاشتند. آیا این طبیعت زیبا به آنان یاری رسانده بود؟ تنگه هایقر، دو کوه بلند قامت است که میانش را رود قره آقاج با عمق  450 متر پر کرده است. شما در این روستا علاوه بر همنشینی با عشایر و کوهنوردی می‌توانید تنی به آب بزنید و خود را به دست طبیعت بسپارید. برای رفتن به تنگه هایقر باید به جنوب شهرستان فیروزآباد سفر کنید.

3. آبشار مارگون در استان فارس

1

یکی دیگر از زیباترین مناظر طبیعی و جاهای دیدنی استان فارس آبشار مارگون است که در سپیدان واقع شده است. همانطور که از نام این آبشار مشخص است، این آبشار همچون مار است. به وقت زمستان قندیل می‌بنند و مقصدی برای بسیاری از یخ‌نوردان است. به وقت فصل بهار و تابستان نیز آبشار مارگون با ارتفاعی 70 متری چشمه‌های جوشان اطرافش، پر از تکاپو در انتظار ما است. در اطراف این آبشار زیبا در استان فارس نیز غارهایی زیبا وجود دارد که فضا را برای کنجکاوی شما فراهم کنند. جالب است بدانید که تامین‌کننده این آبشار، رودها نیستند و آب آن تنها از چشمه‌های اطرافش تامین می‌شود. برای رفتن به آبشار مارگون در استان فارس باید به شهر سپیدان نزدیک به روستای مارگون بشویم.

4. تنگه بستانک در استان فارس

1

حالا وقت آن رسیده تا به بهشت گمشده‌ی استان فارس، یعنی تنگه بستانک اشاره کنیم که زیبایی‌هایش در کل ایران نمونه ندارد. پوشش گیاهی خاص این تنگه و آبشارهای بلند و کوتاه‌قد آن بازنمایی رویاهایی است که از بهشت در ذهن بافته‌ایم. درختان تنومند و بلند تنگه بستانک چنان یکدیگر را در آغوش کشیده‌اند که هیچ جایی برای عبور نور وجود ندارد، بنابراین همیشه این جنگل تاریک است. جالب است بدانید که در این بهشت پنهان، درخت‌هایی مثل زرشک و پسته وجود دارد و جانوارانی مثل مرال و خرس قهوه‌ای نیز در آن اطراف به چشم می‌خورند. برای رفتن به تنگه بستانک در استان فارس باید به مرودشت بروید و تا کم‌فیروز مسیر خود را ادامه دهید.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها