اصول انتخاب رنگ بافت مناسب برای دیوار خانه

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.1 دقیقه

راهنماتو- بافت‌ رنگ‌ها در بخش‌های متفاوت خانه می‌توانند حسی از سرزندگی، برجستگی، جنب‌وجوش یا سکون و صمیمت و شخصی‌سازی را برای دکوراسیون به همراه داشته باشند. یک مبل بوکله، فرش‌هایی که رنگی رنگی هستند و با پرزهای بلند، احساسی از مدرنیته و لطافت را در انسان زنده می‌کنند، لوسترهایی با شرابه‌های کریستالی رنگی رنگی یا هر رنگ و بافت دیگر در ترکیب با یکدیگر می‌توانند خانه‌ای جنجالی برای شما بسازند. اما، شاید دیوارها همچنان خالی باشد. چرا با بازی با بافت و رنگ‌ها دیوارها را از خالی بودن نجات ندهیم؟ اما شاید کمی خطا کنیم و اصول آن را ندانیم. راهنماتو در این مقاله اصول انتخاب رنگ بافت مناسب برای دیوار خانه را با شما در میان خواهد گذاشت.

1

به گزارش راهنماتو، جینجر کورتیس، مدیر شرکت Urbanology Designs مستقر در تگزاس درباره بافت رنگ بر دیوارها می‌گوید:

ایجاد دیوارهای بافت‌دار رنگی، روشی فوق‌العاده برای افزودن عمق، بافت و شخصیت به اتاق است. همچنین یک راه عالی برای پوشاندن آسیب یا ناهمواری است.

بهره بردن از این ایده برای روح بخشیدن به خانه، اصول خاص خود را دارد. در واقع شما به هنگام پیاده‌سازی این طرح برای دیوارهایتان، بر روی لبه خطرناکی حرکت می‌کنید که می‌تواند سطح زیبایی و کیفیت دکوراسیون داخلی خانه را یا به شدت بالا ببرد، یا موجب سقوط آن شود. بنابراین بهتر است از اصلی‌ترین اصول شروع کنیم.

1

انواع رنگ بافت‌ها

شاید با شنیدن نام رنگ بافت به این فکر کنید که قرار است یک تکه اسفنج یا سر قلمو را داخل رنگ فرو برید و به جای ایجاد کردن سطحی صاف، با ضربه زدن قلمو و اسفنج به دیوار، بافت جذابی ایجاد کنید. اما، ممکن است این روند به درستی تکرار نشود و نتیجه یکدست از آب در نیاید.

 بنابراین، برخی از افراد و طراحان برای بافت ایجاد کردن بر سطح دیوار، از بافت رنگ‌ها استفاده می‌کنند که مدل‌های متنوع و جذابی دارد. این بافت رنگ‌ها ترکیبی از گچ و رنگ‌های متفاوت هستند که به هنگام قرار گرفتن بر روی دیوار، همچون یک لایه نازک از گچ رنگی عمل می‌کنند.

 علی‌رغم رنگ زدن یا کاغذدیواری کردن دیوار خانه که اکثرا نیاز به تخصص و حوصله زیادی دارد، بافت رنگ‌ها به راحتی اجرا می‌شوند و کمتر به یک متخصص نیاز پیدا می‌کنیم چراکه عملا سعی دارد عیوب دیوار را بپوشاند. حضور چنین بافت رنگ‌هایی حسی از تکاپو به دیوارها می‌دهد و به آن روح و شخصیت می‌بخشد. در ادامه با برخی از بافت رنگ‌های موجود آشنا می‌شویم.

1

رنگ بافت نرم

با این وجود که رنگ بافت نرم چنین نامی دارد، اما معنای آن صاف بودن و صیقل بودن سطح آن همچون گچ نیست. رنگ بافت نرم کمی ضخیم است که برای قرار دادن آن بر سطح دیوار شاید به کاردک نیاز پیدا کنیم.

رنگ بافت پفیلا

اگر بخواهیم بافت دیوار خانه ما کمی قدیمی‌تر به نظر برسد، می‌توانیم از رنگ بافت پفیلا استفاده کنیم. البته این بدان معنا نیست که این رنگ بافت مناسب با خانه‌ها مدرن نیست. این مدل رنگ بافت می‌تواند همچون یک عمل انتقالی بین خانه‌های کلاسیک و مدرن باشد. بافت رنگ پفیلا بهترین انتخاب برای سقف‌ها است و جلوه‌ای خاص به آن می‌بخشد.

1

 رنگ بافت پرتقالی

این روزها منافذ بازِ پوست پرتقال را برای هر چیزی مثال می‌زنند. حالا، این منافذ می‌توانند بر سطح دیوار قرار گیرند. چنین بافتی برای دیوار، اقدامی خطرناک نیست، چراکه سطحی نسبتا صاف‌تر را به همراه خواهد داشت.

رنگ بافت ناک دان

اگر سبک خانه‌تان روستیک باشد و دوست داشته باشید دیوارهایتان بافتی متفاوت و جذاب داشته باشد می‌توانید از رنگ بافت ناک دان استفاده کنید که در نهایت شبیه به سنگ مرمر می‌شود.

1

بهترین نقطه از خانه برای استفاده از بافت رنگ

به خانه‌تان نگاه کنید! کدام یک از دیوارها وجود دارند که شما نمی‌دانید دقیقا چه کار منحصر به فردی برای آن باید انجام دهید؟ کدام یک از دیوارها هست که به دلیل مجاورت با رطوبت (مثل دیوار حمام) مدام از شکل می‌افتد؟ همان دیوار می‌تواند یک دیوار مناسب برای پیاده‌سازی بافت رنگ یا بهترین نقطه از خانه برای استفاده از بافت رنگ بر سطح آن باشد. اما، بهتر است پس از تهیه بافت رنگ، آن را بر دیواری که کمتر جلوی چشمتان است امتحان کنید تا ببینید آیا آن را دوست دارید و آیا توقعات شما را برطرف می‌کند؟ (مثلا بخشی از دیوار انباری).

نکته جالب این است که از بافت رنگ‌ها نه تنها بر روی دیوار می‌توانیم استفاده کنیم، بلکه می‌توانیم آن را بر سطوحی صاف، مثل سقف، بدنه هواکش یا نقاط دیگر نیز قرار داده و جلوه‌ای جذاب به آن ببخشیم.

1

چرا باید از بافت رنگ استفاده کنیم؟

استفاده از بافت رنگ منافع زیادی به همراه دارد؛ در درجه اول ممکن است شما برای اجرای بافت رنگ بر سطح دیوار خانه‌تان، هزینه کمتری متحمل شوید. بعلاوه، بافت رنگ می‌تواند بخشی از خانه شما را برجسته، متفاوت و به شدت زیبا کند. بافت‌رنگ‌ها دیرتر کثیف می‌شوند، به خصوص اگر از رنگ‌هایی کدر و چرک مد استفاده کرده باشیم.و در نهایت از بافت رنگ استفاده می‌کنیم چون می‌تواند بدون نیاز به بتونه کاری، عیوب دیوار را از بین ببرد و طرحی نو در دکوراسیون داخلی خانه به وجود آورد.

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها