10 نوع چای گیاهی برتر برای سلامتی را بشناسید

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

راهنماتو- چای چیزی بیش از یک نوشیدنی آرامش بخش است که نوشیدن آن برای بسیاری از ما لذت بخش است. این نوشیدنی محبوب انواع مختلفی دارد که بسته به نوع مزایای متعددی از جمله بهبود سلامت قلب، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن را ارائه می دهد. چای ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ چای های واقعی که از گیاه کاملیا سیننسیس سرچشمه می گیرند و دمنوش های گیاهی که از دم کردن انواع گیاهان، میوه ها و ادویه ها در آب جوش بدست می آیند. چای های واقعی حاوی کافئین و آنتی اکسیدان هایی به نام کاتچین هستند. در حالی که دمنوش های گیاهی مانند بابونه، نعناع فلفلی و هیبیسکوس چای‌های فاقد کافئینی هستند که فواید سلامتی بی شماری از جمله آرامش، تسکین ناراحتی معده و کاهش التهاب را ارائه می دهند. در ادامه با معرفی برترین چای ها برای سلامتی با راهنماتو همراه باشید.

1- چای سبز

به گزارش راهنماتو، چای سبز نوعی چای است که از برگ ها و جوانه های کاملیا سیننسیس که فرآیند پژمردگی و اکسیده شدن چای معمولی را نگذرانده به دست می‌آید. این نوع چای یکی از سالم ترین انواع چای است که مقادیر زیادی آنتی اکسیدان را در خود جای داده است. چای سبز حاوی ترکیبی به نام کاتچین به ویژه اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)، یک آنتی اکسیدان قوی است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد و از جمله مزایای این چای واقعی می توان به کاهش وزن، بهبود عملکرد مغز، سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها، خواص ضد التهابی، کاهش افسردگی و اضطراب، کاهش فشار خون، جلوگیری از پیری و کاهش خطر ابتلا به دیابت اشاره کرد.

1


2- چای سیاه

چای سیاه نوعی چای با رنگ تیره و طعم غنی است که به عنوان یک چای کاملا اکسید شده شناخته می شود. این چای نسبت به چای سبز، تحت فرآیند تخمیر طولانی تری قرار می گیرد که به طعم قوی و محتوای کافئین بالاتر آن کمک می کند. منشاء چای سبز نیز همان گیاه کاملیا سیننسیس است که به دلیل روش پردازش منحصر به فردش موجب افزایش فلاونوئیدهایی مانند تافلاوین ها و تی‌روبیگین ها می شود. همان آنتی اکسیدان هایی که در حمایت از سلامت قلب، کاهش کلسترول خون، بهبود سلامت روده و کاهش فشار خون بسیار موثر هستند. چای سیاه همچنین به کاهش خطر سکته مغزی و جلوگیری از زوال عقل کمک می کند.

1


3- چای نعناع فلفلی

چای نعناع فلفلی یک دمنوش گیاهی محبوب است که از برگ های گیاه نعناع تهیه می شود و با نام علمی Mentha piperita شناخته می شود. این نوع چای سرشار از آنتی اکسیدان است و به هضم غذا کمک می کند. همچنین به دلیلی دارا بودن خاصیت ضد اسپاسم به تسکین اسپاسم عضلانی و ناراحتی معده کمک می کند. این نوع چای به طور طبیعی فاقد کافئین است و برای افرادی که می خواهند بدون مصرف کافئین از یک نوشیدنی تسکین دهنده و خوش طعم لذت ببرند، عالی است. چای نعناع فلفلی همچنین مزایای منحصر به فردی در کاهش سطح تستوسترون برای افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ارائه می دهد.

1


4- چای بابونه

چای بابونه نوعی چای است که از گل های خشک شده گیاه بابونه به دست می آید. این دمنوش گیاهی پرطرفدار و آرامش بخش سرشار از آنتی اکسیدان بوده و در کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی همچون بیماری های قلبی و سرطان نقش موثری ایفا می کند. بابونه همچنین حاوی آپیژنین نیز می باشد؛ آنتی اکسیدانی که به گیرنده های خاصی در مغز متصل شده و موجب کاهش اضطراب و در نهایت بهبود کیفیت خواب می شود. چای بابونه همچنین به بهبود هضم غذا، کاهش شدت درد قاعدگی، آرامش و کاهش استرس نیز کمک می کند.

1


5- چای اولانگ

چای اولانگ نوعی چای سنتی چینی است که از نظر طبقه‌بندی مقدار اکسید شدن در بین چای سیاه و چای سبز قرار می گیرد. این چای حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و مواد معدنی بوده و فواید بسیاری برای سلامتی ارائه می دهد که از جمله آنها می توان به کاهش التهاب، تنظیم متابولیسم بدن و حفظ سلامت قلب اشاره کرد.

1


6- چای قاصدک

چای قاصدک نوعی چای است که از ریشه و برگ گیاه قاصدک به دست می‌آید. این نوع چای فواید بسیاری برای سلامتی دارد و به عنوان یک نوشیدنی سالم شناخته می شود. چای قاصدک حاوی مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ است و به طور بالقوه به سلامت کبد، تحریک هضم و کاهش التهاب بدن کمک می کند. این نوع چای همچنین به دلیل دارا بودن خواص دیورتیک به دفع سموم و ارتقاء سلامت کلیه ها کمک می کند. وجود آنتی اکسیدان های قوی در این چای نیز موجب بهبود توانایی آن در مبارزه با استرس اکسیداتیو شده و از سلامت کلی بدن حمایت می کند.

1


7- چای سفید

چای سفید نوعی نوشیدنی است که از جوانه‌ها و گلبرگهای تازه گیاه چای به دست می‌آید. این نوع چای عمدتاً از برگ ها و جوانه های جوان گیاه کاملیا سیننسیس بدست می آید و به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان به مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن کمک می کند. چای سفید همچنین به دلیل دارا بودن مقادیر کمی کافئین به عنوان یک نوشیدنی محبوب برای افرادی که به دنبال یک نوشیدنی ملایم و آرام بخش کم کافئین هستند، شناخته می شود. از جمله دیگر خواص این چای می توان به حمایت از سلامت قلب، کنترل وزن و سلامت پوست اشاره کرد.

1


8- چای رویبوس

رویبوس نوعی چای است که چندین قرن است مورد توجه مردم آفریقای جنوبی قرار گرفته است. این چای گیاهی بدون کافئین از برگ های گیاه Aspalathus linearis بدست می آید و به دلیل طعم خوب و خواص بسیاری که دارد، در سراسر دنیا محبوب شده است. گیاه رویبوس سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به مبارزه با رادیکال های آزاد، کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی کمک می کند. این گیاه همچنین به دلیل دارا بودن خواص آرامش بخش موجب کاهش استرس و خواب بهتر می شود.

1


9- چای هیبیسکوس

چای هیبیسکوس یک نوشیدنی محبوب در سراسر جهان است که از گلبرگ‌های خشک گل هیبیسکوس سابداریفا تهیه می‌شود. این گیاه طعم تندی دارد و فواید بسیاری برای سلامتی ارائه می دهد. گیاه هیبیسکوس به دلیل داشتن آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و بتاکاروتن به خنثی کردن رادیکال های آزادی که موجب بروز التهاب و بیماری می شوند، کمک کرده و از جمله فواید سلامتی دیگر آن می توان به کاهش فشار خون و بهبود سلامت کلی قلب و عروق اشاره کرد.

1


10- چای زنجبیل

چای زنجبیل نوعی چای با عطر و طعم تند است که از ریشه گیاه زنجبیل تهیه می شود. این نوع چای حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات فعال زیستی مانند جینجرول بوده و حاوی اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی می باشد. از جمله فوایدی که این چای ارائه می دهد می توان به کاهش ناراحتی های گوارشی، بهبود حالت تهوع و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن اشاره کرد.

1

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها