مکان های ناشناخته تهران برای گشت و گذار در فصل بهار

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 4.1 دقیقه

راهنماتو- اگر یک شهروند تهرانی یا حتی ایرانی هستید و فکر می‌کنید همه جای تهران را دیده‌اید سخت در اشتباهید. تهران هم همچون سایر نقاط ایران مکان‌هایی برای گشت‌وگذار دارد که هنوز ناشناخته مانده تنها بخش اندکی از مردم، آن هم به صورت اتفاقی یا با داشتن اطلاعات تاریخی از آن مطلع هستند. برخی از این مکان‌های گردشگری ناشناخته در تهران، موقعیتی دارند که دیدنش در فصل بهار به شدت زیباتر و خیال‌انگیزتر است. هرچه باشد، تهران شهر شلوغی است و با ورود به فصل تابستان ممکن است از آفتاب و دود و دم امان نداشته باشیم. با راهنماتو همراه شوید تا چند مکان ناشناخته تهران برای گشت‌وگذار در فصل بهار را بشناسید.

1

خانه و موزه مقدم

به گزارش راهنماتو، یکی از جذاب‌ترین خانه‌های اصیل تهرانی که امروزه تبدیل به یک موزه باشکوه شده است، خانه و موزه مقدم است. این خانه ناشناخته با معماری منحصربه‌فرد، باغی پرگل و درخت با شکوفه‌های بهاری، اشیائی تاریخی، حوضی فیروزه‌ای و غیره محلی است جذاب برای یک گشت‌وگذار چند ساعته در تهران که نباید دیدنش را در فصل بهار از دست داد. در چوبی ورودی این خانه به ما با خط خوش نستعلیق خوش‌آمد می‌گوید و گلهای شمعدانی انتظارمان را می‌کشند.

این خانه یکی از املاک محمدتقیخان احتساب الملک است که از مقامات دربار قاجاریه بوده است، اما بعدتر توسط پسرش محسن مقدم بازسازی شده است.

برای رفتن به خانه و موزه مقدم به راحتی می‌توانید به ایستگاه مترو حسن آباد یا امام علی سفر کنید و پس از پیاده شده از مترو و تنها با 5 دقیقه پیاده‌روی به این مکان زیبا برسید.

1

سرای کاظمی

این عطر خوش لحظه‌های تهران قدیم است؛ برخی آن را «خانه موزه تهران قدیم» صدا می‌زنند اما در واقع منظور ما سرای کاظمی است. شاید بارها به خود گفته باشید که ای کاش یک بار در تهران قدیم حضور پیدا می‌کردید، شاید سفر در زمان ممکن نباشد، ولی بازدید از سرایی همچون سرای کاظمی، حس و حالی مشابه دارد. سرای کاظمی یک بنا با قدمت 100 سال است که با دو هزار متر مربع دوصحن دارد. بنا با آجرکاری زیبایی تزئین شده است و پنجره‌های ارسی و شیشه‌های رنگی رنگی ما را درست وسطِ صد سال پیش می‌اندازد.

این خانه متعلق به میرزا سیدکاظم تفرشی، فردی که اصطبل‌دار ناصرالدین شاه به حساب می‌آمد. از این رو اصطبل موجود در سرای کاظمی از ارزش و اهمیت بالاتری برخوردار است.

برای رفتن به سرای کاظمی باید خود را به خیابان 15 خرداد و امامزاده یحیی برسانید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به سرای کاظمی، ایستگاه مترو 15 خرداد و بهارستان است.

1

کاروانسرای خانات

یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری در استان تهران که باید پیش از تمام شدن فصل بهار از آن دیدن کنیم، کاروانسرای خانات است. این کاروانسرا مساحتی در حدود 10 هزار متر مربع دارد. تعداد اتاق‌های آن 54 تا است و سحن آن دو ایوان زیبا دارد که یکی به بازارچه امین‌السلطان می‌رسد. وقتی در حال ورود به کاروانسرای خانات هستیم، 40 ناودان می‌بینم که هر کدام 6 متر ارتفاع دارند. در حالی که پایه‌های آن از جنس چوب روسی است.

قدمت کاروانساری خانات به دوره قاجار و عصر ناصرالدین شاه می‌رسد و مشخص است که قطبی مهم برای تجارت بوده است.

برای رفتن به کاروانسرای خانات باید به محله مولوی در تهران بروید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به کاروانسرای خانات، ایستگاه مترو محمدیه در خط یک مترو تهران است.

1

آتشکده آدریان

یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌های گردشگری تهران که بدون شک در فصل بهار حتما باید از آن دیدن کنیم، آتشکده آدریان است که در دوره قاجار برای زرتشتیان در کنار مدرسه فیروز بهرام ساخته شده است. این آتشکده که معبودگاهی است برای هموطنان زرتشتی با حوض، و کاشی‌کاری و آجرکاری زیبایش ما را به یاد آتشکده‌های یزد می‌اندازد. ورودی این آتشکده چوبی است و پس از عبور از دهلیز به ساختمانی با نمای سفید می‌رسیم که شش ستون زیبا دارد.

نکته جالب این است که آتش مقدس در این آتشکده وجود داشته و به کمک بهرام‌جی بیکاجی که یک پارسی هندی است ساخته شده است.

برای رفتن به آتشکده آدریان باید به خیابان جمهوری بروید که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن، میدان فردوسی است (از درب شماره 3 باید خارج شوید).

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها