بهترین روش‌هایی که میتونین باهاشون بازیهای PS3 رو روی کامپیوتر اجرا کنین

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

راهنماتو-بازی کردن با شبیه‌سازهای کنسول‌های مختلف روی کامپیوتر می‌تونه یکی از لذت بخش‌ترین و خاطره‌انگیزترین تجربه‌های بازی‌کردن باشه. اما با این همه امولیشن‌های مدرن که معمولا از سایت‌های مشکوک دانلود می‌شن، انتخاب درست خیلی مهمه، به خصوص برای امولیشن پلی‌استیشن 3.

به گزارش راهنماتو، اما با استفاده از امولیشن‌های درست، می‌تونین کامپیوترتون رو به یک امولیتور عالی برای پلی‌استیشن 3 تبدیل کنین. فقط لازمه به یاد داشته باشین که باید از فایل‌های ROM بازی‌هایی که خودتون دارین استفاده کنین. خوشبختانه پیداکردن فایل‌های دیتای بازیهای PS3 قرار نیست براتون سخت باشه. اما با این وجود، با راهنماتو همراه باشین تا باهم بهترین و ایمن‌ترین امولیتورهای پلی‌استیشن 3 برای کامپیوتر رو مورد بررسی قرار بدیم.

1. RPCS3

احتمالا یکی از بهترین مواردی که به این امولیتور پلی‌استیشن 3 یعنی RPCS3 برتری خاصی میده اینه که به شما اجازه می‌ده که بازی‌های ISO پلی‌استیشن 3 رو خیلی ساده مثل هر امولیتوری دیگه با ویژگی‌هایی که از امولیشن انتظار دارین، اجرا کنین.

how-to-run-ps3-games-on-pc

به عنوان مثال، RPCS3 از تنظیمات دکمه‌های دسته یا کنترلر پشتیبانی می‌کنه و بهتون اجازه می‌ده از هر کنترلری که کامپیوترتون پشتیبانی می‌کنه رو برای بازی‌کردن بازی‌های پلی‌استیشن 3 استفاده کنین، تازه اونم در کنار شیدرها و گزینه‌های گرافیکی تغییر یافته برای بازی‌هاتون. RPCS3 حتی بهتون اجازه می‌ده تا بعضی از عناوین پلی‌استیشن 3 پشتیبانی شده رو با رزولوشن 4K و 60 فریم در ثانیه اجرا کنین.

اما RPCS3 مشکلاتی هم در اجرای بعضی بازی‌های پلی‌استیشن 3 داره و با یک لیست سازگاری ارائه شده توسط سایت رسمی RPCS3 همراهه. اگر تصمیم به استفاده از RPCS3 به عنوان امولیتورتون گرفتین، ممکنه بخواین که وضعیت ROMی که می‌خواین بازی کنین رو در این لیست بررسی کنین تا مطمئن بشین که اون بازی با کامپیوترتون سازگاره.

به همین ترتیب، RPCS3 همچنین الزامات سیستمی سبکی داره که قبل از نصب امولیتور باید بررسیشون کنین. خوشبختانه، از طریق وبسایت RPCS3، یک لیست الزامات واضح وجود داره که می‌تونین با اطلاعات کامپیوتر خودتون مقایسشون کنین که بعد از نصب امولیتور به مشکلی برنخورین.

حالا بازم با وجود اینکه یه سری مشکلاتی رو این شبیه‌ساز داره، RPCS3 تونسته خودش رو به عنوان یکی از مطمئن‌ترین امولیتورهای پلی‌استیشن 3 ثابت کنه. پس اگر می‌خواین بفهمین آیا بازی‌های پلی‌استیشن 3 هنوز هم اون تجربه‌ی بازی عالی‌ای رو از طریق امولیشن ارائه می‌دن، RPCS3 قراره خیلی بهتون کمک کنه.

2. RetroArch

تجربه‌ی دیگری از امولیشن که تجربه قابل اعتمادی مثل RPCS3 رو ارائه می‌ده، مجموعه امولیتورهای جلویی به نام RetroArch هستش.

هرچند RetroArch برای امولیشن پلی‌استیشن 3 طراحی نشده، اما نرم‌افزار شامل روش‌های معتبری برای امولیشن بازی‌های پلی‌استیشن 3 هست. حتی RetroArch یک هسته امولیشن، یا هسته نرم‌افزاری امولیشن برای RSPC3 داره.

how-to-run-ps3-games-on-pc

نکته مهمی که باید بهش توجه داشته باشین اینه که RetroArch به طور مداوم در حال تغییره، و باید از ابزار بروزرسانی آنلاینش استفاده کنین تا بتونین به همه امکانات این امولیتور دسترسی داشته باشین. امولیشن پلی‌استیشن 3 یکی از امولیتورهایی هست که برای کار کردن به ابزار بروزرسانی آنلاین نیاز داره.

اگر می‌خواین از RetroArch به عنوان یک امولیتور پلی‌استیشن 3 استفاده کنین، باید مطمئن بشین که زیرمجموعه‌ی Update Core Info Files درست رو انتخاب کردین. چون وقتی که هسته‌ها بروز می‌شوند، می‌تونی به امولیتورهایی مثل RPCS3 برای نرم‌افزارت دسترسی داشته باشین.

how-to-run-ps3-games-on-pc

اما با هسته‌های امولیشن که در RetroArch اجرا می‌شوند، می‌تونی به امولیشن پلی‌استیشن 3 اعتماد کنی و ویژگی‌های منحصر به فرد ارائه شده توسط RetroArch رو تجربه کنی. حتی می‌تونی افزونه‌های بازی‌هات رو با RetroArch اضافه کنی.

3. Nucleus

برخلاف امولیتورها و نرم‌افزارهایی مثل RPCS3 و RetroArch، روشی کمی ساده‌تر برای امولیشن بازی‌های پلی‌استیشن 3 در کامپیوتر از طریق استفاده از Nucleus هم هست.

Nucleus یک امولیتور پلی‌استیشن 3 با هدف امولیشن در سطح پایینه. اگرچه این ممکنه کمی ناامیدکننده به نظر بیاد، اما به دلیل اینکه چطور Nucleus بازی‌های پلی‌استیشن 3 رو اجرا می‌کنه، یک تجربه امولیشنی پایدار و قابل اعتماد رو فراهم می‌کنه.

how-to-run-ps3-games-on-pc

با انتخاب شما برای اجرای بازی‌های پلی‌استیشن 3 مستقیما از طریق خود Nucleus، Nucleus تضمین می‌کنه که فایل‌های ROM بازی‌های خریداری شده‌تون در داخل امولیتور اجرا می‌شوند. اما مشکلات اصلی با Nucleus بیشتر سر این هستن که چطوری این شبیه‌ساز میتونه فایل‌های ROM رو اجرا کنه و اینکه یه سری کارهایی هستش که قبلش باید برای اجرای بازیهای انجام بدین.

Nucleus نیازمند کپی کردن و افزودن فایل‌های رمزگشایی پلی‌استیشن 3 رسمی (به شکل keys.xml) به خود امولیتوره، که دقیقاً شبیه روندی که از طریق کنسول و بازی‌های خریداری شده‌تون انجام می‌دین نیست. اما از سوی دیگه، انجام این کار از طریق کنسول و بازی‌های خریداری شده‌تون تضمین می‌کنه که شما به صورت قانونی بازی‌های پلی‌استیشن 3 خودتون رو امولیت میکنین.

متاسفانه، برخلاف RetroArch و RPCS3، توسعه Nucleus به مدتی متوقف شده و در حال حاضر با اینکه این امولیتور همچنان کار می‌کنه و ایمنه، اما به هیچ عنوان نتونسته از لحاظ عملکردی به رقبای خودش برسه و به عنوان یه راه‌حل دائمی خودش رو ثابت کنه.

4. PlayStation Plus

یک راه دیگه که می‌توانید به راحتی بازی‌های پلی‌استیشن 3 را در کامپیوترتان امولیت کنید از طریق سرویس اشتراکی رسمی پلی‌استیشن به اسم PlayStation Plusئه. و در حالی که روش بازی‌کردن بازی‌های پلی‌استیشن 3 روی کامپیوتر از طریق PlayStation Plus یکم میتونه غیرمعمول باشه، اما روشی امن و میشه گفت بی‌دردسر ترین روش برای این کاره.

how-to-run-ps3-games-on-pc

این سرویس که جوابی برای قابلیت بازی روی فضای ابری‌ای هستش که Xbox داره، باهاش پلی‌استیشن به شما این امکان رو میده که بازی‌های پلی‌استیشن رو روی هر دستگاهی که از PlayStation Plus پشتیبانی می‌کنه استریم کنین. این شامل برخی از عناوین پلی‌استیشن 3 هم هست.

از اونجا که شما می‌تونید به PlayStation Plus در کامپیوترتان دسترسی داشته باشید، می‌تونید عناوین پلی‌استیشن رو مستقیماً روی کامپیوترتون استریم کنین. بنابراین با استفاده از PlayStation Plus می‌تونید بازی‌های پلی‌استیشن 3 رو مستقیماً روی کامپیوتر خودتون استریم و امولیت کنین.

اما با نگاهی به عناوین پلی‌استیشن 3 که ازشون پشتیبانی میشه، مثل The Elder Scrolls IV: Oblivion، متوجه میشین که تمامی عناوین پلی‌استیشن 3 که به عنوان بخشی از فهرست کلاسیک‌ها لیست شدن به طور اختصاصی برای اشتراک‌های سطح پلاتینیوم  قابل دسترسی هستن.

متاسفانه، اگر می‌خواهید از PlayStation Plus به عنوان یک روش رسمی برای امولیشن و استریم بازی‌های پلی‌استیشن 3 روی کامپیوترتون استفاده کنین، باید یه هزینه ماهانه بالایی که میشه ۱۷.۹۹ دلار رو پرداخت کنین. اما حداقل با پشتیبانی رسمی پلی‌استیشن از این ویژگی، نیازی به نگرانی در مورد هرگونه مسائل قانونی مرتبط با سایر امولیتورها نیست.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها