یک مرد «قوی» چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.9 دقیقه

راهنماتو-شخصیت قوی مردانه را چه ویژگی‌هایی تشکیل می‌دهند؟

به گزارش راهنماتو، این ویژگی‌ها گنجینه‌های پنهانی هستند اما می‌توانند شاخص‌های قابل‌اعتمادی برای شناسایی شخصیت محکم باشند. با راهنماتو همراه باشید تا این ویژگی‌ها را با شما در میان بگذاریم تا به واسطه آن‌ها هم شخصیت‌های محکم مردانه را بشناسید و هم آن‌ها را در خودتان جستجو کنید یا پرورش دهید.

1.انسجام رفتاری دارند

وقتی کسی حواسش نیست، نگاه نمی‌کند یا وقتی به نظر می‌رسد پیامدها آنچنان هم اهمیت ندارند، افراد خیلی راحت ممکن است قوانین را نقض کنند. اما افرادی که شخصیت قوی دارند، حتی در مواجهه با سختی‌ها و وسوسه‌ها، به اصول رفتاری‌شان پایبند هستند. این خصیصه‌های ثابت رفتاری فراتر از صرفا صادق یا قابل‌اعتماد بودن است. این ویژگی‌ها بازتاب رابطه یک فرد با خودش و ارزش‌هایش است و می‌تواند تا حد زیادی روی رفتارها و تصمیم‌های او تأثیر بگذارد.

مردانی که انسجام رفتاری دارند صرفا کار درست را انجام نمی‌دهند. آن‌ها باهوش، با اصالت و صادق و از همه این‌ها مهم‌تر پیوسته «خودشان» هستند.

2.همدلی نشان می‌دهند

در جهانی که مردانگی اغلب با سرسختی و فاصله‌گیری از عواطف و احساسات مرتبط دانسته می‌شود، از همدلی به راحتی می‌توان غافل ماند. اما توانایی همدلی به معنای توانایی درک احساسات دیگران و شریک شدن در احساسات دیگران است که مردان قوی را از سایرین متمایز می‌کند.

منظور از همدلی صرفا گوش دادن به دیگران یا سنگ‌صبور بودن نیست. بلکه به معنای آن است که بتوانید خودتان را جای دیگران بگذارید و جهان را از دریچه نگاه آن‌ها بنگرید. مردانی که همدلی نشان می‌دهند صرفا درد دیگران را به رسمیت نمی‌شناسند. آن‌ها در درد دیگران شریک می‌شوند و اگر کاری از دست‌شان بر می‌آید که درد دیگران را تخفیف دهند، فروگذار نمی‌کنند.

تلفیق این رفتار در تعاملات روزمره از مردان دوستان، شرکا و همکاران بهتری می‌سازد.

2

3.خطاهایشان را گردن می‌گیرند

خطا کردن طبیعی است ـ بهرحال همه ما انسانیم. اما پذیرش این خطاها، به خصوص وقتی که به آسانی می‌توان آن‌ها را توجیه کرد یا به اصطلاح خود را به بی‌خیالی زد، نشانه قوی بودن است.

ماهاتما گاند می‌گوید: «اگر آزادی به انسان‌ها اختیار اشتباه کردن ندهد، ارزش ندارد.»

این ویژگی چیزی فراتر از بیان عذرخواهی است. منظور از آن پذیرش مسئولیت رفتارها شامل آموختن از آن‌ها و تلاش خودآگاهانه برای تصحیح آن‌هاست. پذیرش خطا از سوی یک مرد صرفا به معنای بیان عذرخواهی نیست. او فروتنی، شجاعت و اراده برای رشد کردن نشان می‌دهد.

4.تمرین می‌کند شنونده فعال باشد

تحقیقاتی که توسط دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می‌دهد که فعالانه گوش دادن که ویژگی ضروری آن این است که شخص تعمدانه و هدفمند به حرف‌های طرف مقابل گوش بدهد و تلاش کند تا آن  حرف‌ها را درک کند، یکی از با ارزش‌ترین مهارت‌هایی است که یک فرد می‌تواند داشته باشد.

فکر کنید که واقعا چقدر می‌توانید بدون آنکه که در ذهن‌تان به دنبال پاسخ باشید یا جلوی گردش افکار را در ذهن‌تان بگیرید، می‌توانید به حرف‌های طرف مقابل گوش کنید.

شنیدن فعالانه صرفا گوش دادن به حرف‌های طرف مقابل نیست. به معنای درک زاویه نگاه آن‌ها، ارزش قائل شدن برای احساسات آن‌ها و به رسمیت شناختن و پذیرفتن افکار آن‌ها بدون قضاوت‌های زودهنگام یا توصیه کردن به آن‌هاست.

وقتی فردی شنیدن فعال را تمرین می‌کند، صرفا مودبانه رفتار نمی‌کند. او احترام، صبوری و اشتیاق به یادگیری و درک دیگران را نیز از خود نشان می‌دهد.

5.در سختی‌ها تاب‌آوری نشان می‌دهد

تا کنون فکر کرده‌اید که چه چیز‌هایی مردان قوی را از سایر مردان در زمان سختی‌ها متمایز می‌کند؟ یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های متمایز مردان قوی، تاب‌آوری آن‌هاست. سختی بخشی از زندگی است. همه ما با چالش‌ها، عقب‌گردها و ناامیدی‌ها مواجه می‌شویم. اما نحوه مواجهه ما با این سختی‌هاست که شخصیت واقعی ما را مشخص می‌کند.

مردان قوی زیر فشار خم یا ناامید نمی‌شوند. آن‌ها با ناملایمات شاخ‌به‌شاخ می‌شوند، از ناملایمات درس می‌گیرند تا قوی‌تر شوند و نمی‌گذارند ناملایمات شخصیت آن‌ها را تعیین کند. پذیرش ناملایمات چیزی فراتر از بازگشت به موقعیت اولیه است. شما صرفا به موقعیت اولیه باز نمی‌گردید بلکه رشد می‌کنید، یاد می‌گیرید و با هر عقب‌گردی قوی‌تر می‌شوید.

وقتی مردی در ناملایمات و سختی‌ها از خودش تاب‌آوری نشان می‌دهد، فقط بقا پیدا نمی‌کند. او تغییر می‌کند، رشد می‌کند و اثبات می‌کند که شخصیت او بسیار قوی‌تر از چالشی است که با آن مواجه شده است.

6.رویکرد مثبت خود را حفظ می‌کند

تصور کنید: با یک موقعیت سخت مواجه شده‌اید، موقعیتی که می‌تواند یک شبانه‌روز شما را غمگین نگه دارد. چگونه به این موقعیت واکنش نشان می‌دهید؟ مردانی که شخصیت قوی دارند، حتی در مواجهه با ناملایمات هم نگرش مثبت خودشان را حفظ می‌کنند.

معنایش این نیست که مشکلات‌شان را نادیده می‌گیرند یا عواطف منفی را منکر می‌شوند. بلکه انتخاب می‌کنند که با رویکردی مثبت‌اندیشانه با چالش‌ها مواجه شوند و به جای آنکه روی مشکلی بمانند، سعی می‌کنند با پشتکار آن را حل کنند.

وینستون چرچیل گفته است: «آدم مثبت اندیش در همه دشواری‌ها فرصت می‌بیند؛ آدم منفی نگر در همه فرصت‌ها سختی و دشواری می‌بیند.» این جمله عصار حفظ نگرش مثبت را در خود جای داده است.

منظور فقط کیفور و سرخوش بودن نیست. بلکه منظور برخورداری از ذهنیتی است که تاب‌آوری و حل مسئله را تقویت و باعث ایجاد انگیزه برای رشد می‌شود.

وقتی مردی نگرش مثبت را حفظ می‌کند، صرفا مثبت‌اندیشی نشان نمی‌دهد. او قدرت شخصیت خودش را، بدون در نظر گرفتن شرایط، به نمایش می‌گذارد.

7.پذیرای فروتنی است

در دنیایی که افراد احساس می‌کنند ارزش‌هایشان با موفقیت‌ها و دستاوردهایشان تعریف می‌شود، فروتنی می‌تواند به اشتباه فقدان بلندپروازی یا خود-سرزنش‌گری تعبیر شود. فروتنی به معنای پذیرش نقاط قوت و ضعف خود و پذیرا بودن این نکته است که وقتی می‌فهمید اشتباه کرده‌اید، آغوش‌تان برای یادگیری از دیگران باز است.

مردی که آغوشش به روی فروتنی گشوده است، صرفا فروتنی نشان نمی‌دهد . او احترام به دیگران را نمایش می‌دهد و درک عمیقی از نقص‌های خودش دارد.

8.به دیگران احترام می‌گذارد

مردانی که شخصیت قوی دارند همیشه به دیگران احترام می‌گذارند. چه پذیرش دیدگاه‌های شخصی در یک مناظره باشد، چه لحاظ کردن احساسات دیگران یا ارزش گذاشتن برای وقت و تلاش دیگران، احترام یکی از بنیانی‌ترین ویژگی‌های این افراد است.

وقتی مردی به دیگران احترام می‌گذارد، صرفا مودب نیست. او همدلی و درک و جنبه اصلی شخصیت قوی خودش را نشان می‌دهد.

9.قابل اتکا است

قابل اتکا بودن به معنای قابل اعتماد و صادق بودن است. یعنی فرد بر اساس حرف‌های خودش عمل کند و حتی در شرایط سخت، به تعهدات خودش پایبند باشد.

نویسنده آمریکایی، استفان کاوی، می‌گوید:

«اعتماد ملات زندگی است. اعتماد اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده ارتباطات موثر است. اعتماد، یک اصل بنیادی برای حفظ روابط است.»

مردی که قابل اتکاست، صرفا قابل اعتماد نیست. او تعهد و مسئولیت‌پذیری و قدرت شخصیت خودش را نشان می‌دهد. قابل اتکا بودن در رابطه باعث تقویت عزت نفس و یکپارچگی شخصیت فرد نیز می‌شود.

سخن آخر

شخصیت قوی صرفا یک ویژگی واحد نیست. شخصیت قوی ترکیبی از رفتارهایی مانند یکپارچگی، همدلی، تاب‌آوری و قابل اتکا بودن است.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها