ارزان ترین دانشگاه های دولتی ترکیه + شرایط پذیرش

  • راضیه میرزاحیدری راضیه میرزاحیدری
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.3 دقیقه

رکنا نوشت: به خاطر وجود دانشگاه های بسیار زیاد در کشور ترکیه، این کشور می تواند یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی باشد. اگر شما هم قصد تحصیل در ترکیه را دارید اما نمی توانید هزینه زیادی برای شهریه دانشگاه بپردازید، باید به دنبال دانشگاه های دولتی و ارزان تر باشید. برخی از دانشگاه های ترکیه به خاطر دولتی بودن و شرایط خاص، شهریه کمتری از دانشجویان دریافت می کنند.

دانشگاه های ترکیه دارای رتبه های علمی بسیار خوبی هستند و شما می توانید در تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل شوید. با این حال، یکی از مهم ترین چالش های خیلی از افراد برای تحصیل در ترکیه و زندگی دانشجویی، هزینه های آنها است. در ادامه مطلب، توجه می شوید که دانشگاه های ارزان ترکیه کدام مراکز آموزشی هستند و چگونه می توانید در آنها پذیرش بگیرید.

ارزان ترین دانشگاه های دولتی ترکیه

در این قسمت می توانید فهرستی از ارزانترین دانشگاه های دولتی ترکیه را مشاهده کنید که هزینه های تحصیل در این دانشگاه نسبت به خیلی از دانشگاه های خصوصی دیگر کشورهای اروپایی، مقرون به صرفه تر است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که شهریه هر یک از این دانشگاه ها بسته به مقطع و رشته انتخابی شما می تواند کاملاً متفاوت باشد.

دانشگاه فنی خاورمیانه یکی از ارزان ترین دانشگاه های دولتی ترکیه 2024

یکی از بهترین و ارزان ترین دانشگاه های ترکیه که به صورت دولتی کار می کند، دانشگاه فنی خاورمیانه است که به صورت اختصاری MET شناخته می شود. این دانشگاه انواع رشته های مهندسی در مقاطع تحصیلی مختلف را ارائه می دهد و شما می توانید برای کاهش هزینه های خود، بورسیه تحصیلی دریافت کنید.

البته برای بورسیه تحصیلی باید شرایط خاصی داشته باشید. شرایط پذیرش در دانشگاه فنی خاورمیانه برای مقاطع تحصیلی مختلف مانند کارشناسی و کارشناسی ارشد با یکدیگر فرق دارد.

دانشگاه اوسکودار

از دیگر دانشگاه های ارزان در کشور ترکیه، می توان به دانشگاه اوسکودار اشاره کرد. این دانشگاه علاوه بر ارائه تمام دروس به زبان انگلیسی و با کیفیت بسیار بالا، شهریه نسبتاً کمی هم از دانشجویان دریافت می کند و به همین دلیل بسیاری از افراد که قصد تحصیل در کشور ترکیه را دارند، این دانشگاه را انتخاب می کنند. البته توجه داشته باشید که دانشگاه اوسکودار برای کسانی مناسب است که در رشته های علوم رفتاری قصد تحصیل دارند.

دانشگاه اژه

بسیاری از علاقه مندان برای تحصیل در کشورهای دیگر، به رشته های پزشکی و پیراپزشکی علاقه دارند. در این شرایط، شاید پیدا کردن یک دانشگاه ارزان قیمت کمی دشوار باشد. با این حال، باید به شما بگوییم که دانشگاه اژه بهترین دانشگاه برای تحصیل پزشکی در ترکیه شناخته می شود که شهریه خیلی کمتری در مقایسه با سایر دانشگاه های این کشور دریافت می کند. به علاوه، اگر شرایط لازم برای دریافت بورسیه را داشته باشید، می توانید هزینه های خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

دانشگاه آنکارا

از آنجا که آنکارا پایتخت کشور ترکیه است، ممکن است خیلی از افراد فکر کنند که برای تحصیل در این دانشگاه باید هزینه خیلی زیادی بپردازند. این در حالی است که دانشگاه آنکارا یکی از ارزان ترین دانشگاه های دولتی ترکیه شناخته می شود و یک گزینه کاملا مناسب برای تحصیل پزشکی در ترکیه به شمار می آید.

علاوه بر رشته های پزشکی، در این دانشگاه انواع رشته های فنی و مهندسی نیز ارائه می شوند. شما می توانید تمام دروس را به زبان انگلیسی فرا بگیرید و از آنجا که مدارک این دانشگاه در ایران نیز تایید می شوند، خیلی راحت بعد از فارغ التحصیلی به ایران بازگشته و در کشور خودمان کار کنید.

دانشگاه فنی استانبول

اگر به دنبال یک دانشگاه دولتی برای تحصیل در رشته های فنی و مهندسی در ترکیه می گردید تا بتوانید با هزینه کم و به صرفه، از خدمات خوب دانشگاه برخوردار شوید، دانشگاه فنی استانبول می تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد. در این دانشگاه انواع رشته های مهندسی از شیمی گرفته تا فیزیک و برق، با بالاترین کیفیت توسط بهترین اساتید ارائه می شوند. همچنین تعداد زیادی دانشجویان بین المللی در این دانشگاه تحصیل می کنند و این امر، باعث می شود که شما شرایط زندگی و تحصیل خیلی بهتری داشته باشید.

دانشگاه غازی

افرادی که به تحصیل در رشته پزشکی علاقه دارند و به دنبال یک دانشگاه معتبر و در عین حال، کم هزینه می گردند، می توانند به دانشگاه غازی بروند. زمان تاسیس این دانشگاه به سال ۱۹۲۶ در شهر آنکارا باز می گردد و یکی از بهترین و محبوب ترین دانشگاه های ترکیه شناخته می شود.

نکته جالب توجه درباره دانشگاه غازی این است که شما می توانید بعد از فارغ التحصیلی، مدرک خود را دریافت کرده و در همان کشور ترکیه مشغول به کار شوید. حتی اگر چند سال از اقامت شما در ترکیه بگذرد و شرایط لازم را داشته باشید، می توانید با اخذ اقامت ترکیه نیز در این کشور ماندگار شوید. در این شرایط، کمک گرفتن از افراد متخصص به منظور دریافت شهروندی می تواند تاثیر بسیار زیادی در تسریع روند اقامت شما داشته باشد.

دانشگاه حاجت تپه

1

البته شهرهای بزرگتر فرصت های شغلی بیشتری در اختیار شما قرار می دهند و شما می توانید همزمان با تحصیل، به کارهای دانشجویی متعددی نیز مشغول شوید. همچنین سبک زندگی شما نیز می تواند در هزینه هایتان برای تحصیل در کشور ترکیه تا حد خیلی زیادی تاثیرگذار باشد.

تحصیل رایگان در ترکیه

1

در حالی که تحصیل در کشور ترکیه به صورت رایگان وجود ندارد، اما هزینه های تحصیل در بیشتر دانشگاه های این کشور در مقایسه با سایر دانشگاه های اروپایی فوق العاده مقرون به صرفه تر است. به علاوه، در صورت واجد شرایط بودن و کمک گرفتن از افراد متخصص و وکلای حرفه ای و حقوقی، احتمال این که بتوانید بورس تحصیلی دریافت کنید هم وجود دارد. در نتیجه، هزینه های تحصیل در این کشور برای شما تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند و در صورت دریافت بورسیه، حتی می تواند به صورت رایگان باشد.

راضیه میرزاحیدری
راضیه میرزاحیدری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها