روانشناسی سیاه: از خودتان در برابر شستشوی مغزی محافظت کنید

  • فاطمه چولکی فاطمه چولکی
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 9.8 دقیقه

راهنماتو- آیا تا به حال کسی از شما سوء استفاده کرده است؟ آیا می‌خواهید یاد بگیرید که از خود در برابر دستکاری ذهنی توسط دیگران دفاع کنید؟ یا حداقل بدانید که افراد سوداستفاده گر چگونه از روانشناسی تاریک برای به دست آوردن آنچه از مردم می‌خواهند، بدون اینکه آن‌ها بدانند، استفاده می‌کنند؟ با خواندن این مطلب، با اسرار افرادی که شما را مجذوب خود می‌کنند آشنا می‌شوید، افرادی که با استفاده از متقاعدسازی قدرتمند، فریب و روان‌شناسی تاریک، خود را مغناطیسی و غیرقابل مقاومت جلوه می‌دهند. تکنیک‌هایی را کشف کنید که باعث می‌شود آن‌ها در دستکاری‌ احساسات تان عاجز بمانند. دانستن این تکنیک‌ها قطعا مهم است! راهنماتو در این مطلب تلاش کرده تا تمام دانش و استراتژی‌هایی را که برای یادگیری دستکاری ذهنی، دستکاری عاطفی و فرآیند کنترل ذهن نیاز دارید در اختیار شما قرار دهد و به شما یاد دهد که چگونه فریب را کشف کنید و از خود در برابر شستشوی مغزی محافظت کنید.

روانشناسی تاریک و سه گانه تاریک

روانشناسی تاریک چیست؟

به گزارش راهنماتو، روانشناسی تاریک به مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی دستکاری شده اشاره دارد که با یکدیگر همبود هستند. اصلی‌ترین ویژگی‌های شخصیتی مورد نیاز برای داشتن یک شخصیت روان‌شناسی تاریک، خودشیفتگی، روان‌پریشی و ماکیاولیسم است، سه ویژگی که به عنوان «سه‌گانه تاریک» شناخته می‌شود.

روانشناسی تاریک یک اصطلاح رسمی برای هنر دستکاری است. فردی که از روانشناسی تاریک استفاده می‌کند، دروغ می‌گوید، تقلب می‌کند، دزدی می‌کند و از هر ترفند دیگری استفاده می‌کند تا به هر چیزی که می‌خواهد برسد. با این حال، اکثر مردم قادر به استفاده از روانشناسی تاریک نیستند، آن‌ها برای دیگران احترام زیادی برای درگیر نکردنشان با این تکنیک‌های فریبکارانه قائل اند.

1

سه گانه تاریک چیست؟

«سه گانه تاریک» به سه ویژگی شخصیتی مورد نیاز برای داشتن یک شخصیت تاریک (خودشیفتگی، روان پریشی و ماکیاولیسم) اشاره دارد. شخصیت‌های سه گانه تاریک بدجنس هستند، زیرا مایلند اساساً هر کاری را که لازم است برای رسیدن به آنچه می‌خواهند انجام دهند. این آن‌ها را به عنوان دوستان، اعضای خانواده یا شریک عاشقانه خطرناک می‌کند.

خودشیفتگی: خودشیفتگی یک ویژگی شخصیتی (یا اختلال) است که در آن فردی سطح بالایی از اهمیت به خود را دارد. خودشیفته‌ها اغلب نیاز دارند که همه نگاه‌ها به آن‌ها باشد و اگر مورد تحسین قرار نگیرند یا به آن‌ها گوش ندهند، ناامید خواهند شد.

روان‌ستیز: سایکوپات‌ها کمبود مشخصی از همدلی دارند. آن‌ها نمی‌توانند درک کنند که دیگران هم احساسات دارند و ممکن است دلشان بشکند. افراد سایکوپات، افرادی هستند که به علت ابتلا به نوعی از اختلال شخصیت، افراد دیگر را مورد آزاد قرار می‌دهند بدون اینکه احساس همدردی، دلسوزی و یا پشیمانی داشته باشند. این افراد معمولا قانون گریز هستند و در مواقع زیادی گرفتار قانون و زندان می‌شوند.

ماکیاولیسم: ماکیاولیسم یک ویژگی شخصیتی است متمرکز بر دستکاری روان‌شناختی، بی‌عاطفه بودن و بی‌توجهی به اخلاق.  به طور خاص، آن‌ها علاقه‌ای به این ندارند که چگونه دسیسه‌هایشان بر دیگران تأثیر می‌گذارد تا جایی که به آن‌ها کمک می‌کند به آنچه می‌خواهند برسند.  این ویژگی از نام فیلسوف سیاسی،  نیکولو ماکیاولی برگرفته شده؛ هرچند با شخصیت وی یا آثار او ارتباطی ندارد.   

ماکیاولیسم احتمالاً معمول‌ترین ویژگی سه گانه تاریک است، اما به طور بالقوه فاجعه‌بارترین برای افراد نزدیک به شخصیت سه‌گانه تاریک است.

تکنیک‌های روانشناسی تاریک

بمباران عشق

بمباران عشقی، نوعی آزار روانی و عاطفی است که معمولاً در نخستین روز‌های آشنایی رخ می‌دهد؛ طرف مقابل بسیار جذاب به نظر می‌رسد و دائم به شما توجه می‌کند، به‌شدت شما را تحسین می‌کند و به نحوی رفتار می‌کند که گویی از نظر عاطفی به‌سرعت به شما وابسته شده است.

"بمباران عشق" همچنین شامل افرادی است که مراقبت، قدردانی و محبت شما را به جان می‌خرند تا شما را برای یک درخواست تشویق کنند. این افراد عادت ندارند که به شما عشق واقعی نشان دهند - آن‌ها فقط زمانی با شما خوب هستند که از شما چیزی بخواهند، که می‌تواند بسیار خسته کننده و دردناک باشد.

مثال: در محل کارتان ترفیع می‌گیرید و یکی از همکارانتان ناگهان شروع به رفتار خوب می‌کند و از شما می‌خواهد که با هم باشید. درست زمانی که فکر می‌کنید شما دو نفر با هم دوست هستید، از شما می‌خواهد که اگر در روز تولدش دیر حاضر شد، کار‌های او را انجام دهید.

مقابله با این رفتار: هر درخواستی را با مهربانی رد کنید و اگر آن‌ها از رفتار خوب با شما دست برداشتند، بدانید که آن‌ها عاشق بمباران شما هستند.

2

توقیف عشق

شخصی که از روانشناسی تاریک استفاده می‌کند نیز ممکن است مستعد انکار عشق باشد. این به نوعی برعکس بمباران عشق است، یعنی تا زمانی که کاری را که آن‌ها می‌خواهند انجام ندهید، از هر گونه مراقبت یا محبتی از شما دریغ خواهند کرد.

مثال: پسر عموی شما از که زمانی که از دادن قرض به او خودداری کردید، دیگر با شما صحبت نمی‌کند. آن‌ها سرد و دور می‌شوند و دیگر به تلفن‌های های شما پاسخ نمی‌دهند.

مقابله با این رفتار: تمام تلاش خود را برای نادیده گرفتن هرگونه انصراف از عشق انجام دهید. واضح است که آن‌ها بیشتر از شما به شما نیاز دارند.

 دروغ گویی

این مورد برای افرادی که دارای شخصیت سه گانه تیره هستند منحصر به فرد نیست، اما آن‌ها به هر حال به دروغ تکیه می‌کنند. آن‌ها ممکن است در مورد چیز‌های کوچک دروغ بگویند تا خودشان را مهم‌تر یا باحال‌تر از آنچه واقعا هستند جلوه دهند، یا درباره چیز‌های بزرگ‌تر دروغ بگویند تا سعی کنند بی‌احتیاطی‌های اصلی خود را بپوشانند.

مثال: شما شروع به قرار ملاقات با فردی که در Tinder ملاقات کرده‌اید، می‌کنید، اما علیرغم اینکه گفته برنامه را حذف می‌کند، برنامه را روی تلفن او می‌بینید.

مقابله با این رفتار: وقتی مچ آن‌ها را گرفتید، شخصیت واقعی او را بشناسید و دیگر تصور نکنید که آن‌ها حقیقت را به شما می‌گویند. اگر انتظار صداقت از آن‌ها نداشته باشید، در هیچ تله‌ای قرار نخواهید گرفت.

چراغ گاز

پدیده چراغ گاز شکل نابکارانه‌ای از دغل‌کاری و کنترل روانی است. به قربانیان پدیده چراغ گاز عمدا اطلاعات اشتباهی داده می‌شود که باعث می‌شود چیز‌هایی را زیر سؤال ببرند که درمورد خودشان به‌عنوان حقیقت می‌شناسند. ممکن است قربانیان به جایی برسند که به قدرت حافظه، ادراک و حتی سلامت روان خود شک کنند. به‌مرور زمان، حیله پدیده چراغ گاز پیچیده‌تر و قدرتمند‌تر می‌شود، به‌گونه‌ای که قربانی به‌سختی می‌تواند واقعیت را ببیند.

مثال: پول از کیف پول شما گم می‌شود. هم اتاقی شما ادعا می‌کند که نه تنها آن پول را نداشته اید، بلکه از دیروز به نداشتن پول اشاره کردید. این اتفاق بار‌ها و بار‌ها می‌افتد تا اینکه در نهایت فکر می‌کنید حافظه شما ضعیف است.

مقابله با این رفتار: دست از حدس زدن بردارید. اگر در حال حاضر دچار گاز گرفتگی شده اید، شروع به یادداشت برداری از وقایع و ثبت رفتار‌های خود کنید.

محدودیت انتخاب

شخصی با شخصیت سه گانه تیره ممکن است از محدودیت انتخاب برای تحریف احساس آزادی شما استفاده کند یا کاری را که می‌خواهد انجام می‌دهد (نه آنچه شما می‌خواهید). این می‌تواند شما را از انتخاب درست منحرف کند، یا باعث شود فکر کنید تعداد انتخاب‌های کمتری نسبت به آنچه واقعاً دارید، دارید.

مثال: شریک زندگی شما می‌خواهد برای خورد پیتزا بیرون برود، اما شما می‌خواهید در خانه بمانید و فیلم تماشا کنید. او به شما می‌گوید: "ما یا می‌توانیم با هم برای خوردن پیتزا بیرون برویم، یا من می‌توانم بروم و تو در خانه بمانی و یک فیلم تماشا کنی. "

مقابله با این رفتار: گزینه‌های غلط ارائه شده به شما را نپذیرید. دنیا آنقدر پیچیده نیست که فقط ۲ تا ۳ گزینه انتخابی برای شما وجود داشته باشد، بنابراین پیشنهاد او را رد کنید.

روانشناسی معکوس

روانشناسی معکوس به معنای ترغیب کردن شخص مقابل به انجام دادن خواسته شما می‌باشد. اینکار را با گفتن چیزی بر خلاف میل باطنی خود به شخص مقابل انجام می‌دهید. این روش در تبلیغات بسیار موثر است. از روانشناسی معکوس برای کنار آمدن با برخی شخصیت‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.

مثال: می‌خواهید یکی از دوستانتان هفته آینده به جشن تولد شما بیاید. اما او می‌گوید: "خب، قرار بود بروم مادربزرگم را ببینم و او واقعاً مریض است، اما ... نه، حدس می‌زنم می‌توانم او را نادیده کنم. " شما احساس بدی دارید، بنابراین می‌گویید، «اوه، به هیچ وجه. برو مادربزرگت را ببین، اشکالی ندارد.»

مقابله با این رفتار: اگر کاری به نفع شماست، گزینه‌ای را انتخاب کنید که برای شما بهترین است. روانشناسی معکوس اینگونه عمل می‌کند که باعث می‌شود فکر کنید چیزی را نمی‌خواهید، اما اگر واقعاً می‌خواهید، فقط آن را قبول کنید!

دستکاری معنایی

این یک عبارت فانتزی برای "بازی با کلمات" است. اساساً، اگر کسی کلمات شما (یا کلماتش) را می‌پیچاند تا به نظر برسد که واقعاً چیز دیگری گفته است، در حال دستکاری معنایی است. اگر کسی بخواهد شما را به قولی که هرگز نداده اید نگه دارد، یا شما را فریب دهد که فکر کنید چیزی را گفته اید که هرگز قصدش را نداشته اید، این می‌تواند شرورانه باشد.

مثال: شما یک بار اشاره کردید که می‌خواهید وزن کم کنید. دوست شما مدام در مورد اضافه وزن شما شوخی می‌کند. وقتی از آن‌ها می‌خواهید متوقف شوند، می‌گویند: «می‌خواستی وزن کم کنی! من فقط تو را تشویق می‌کنم که تغییر کنی!»

مقابله با این رفتار: حتی اگر چیزی گفته باشید، همیشه می‌توانید نظر خود را تغییر دهید. اگر کسی سعی می‌کند از کلمات شما علیه خودتان استفاده کند، فقط به او بگویید که نظر خود را تغییر داده اید.

نقض اعتماد به نفس

افرادی که دارای شخصیت سه گانه تیره هستند، با فاش کردن اسرار شخصی شما مشکل ندارند. اسرار شما هرگز نزد شخصی با روانشناسی تاریک امن نخواهد بود، بنابراین هیچ چیز مهمی را بعد از اولین ملاقات با او در میان نگذارید.

مثال: شما عاشق کسی شده اید و دوستتان فقط برای خنده در ناهار این موضوع را به همه می‌گوید.

مقابله با این رفتار: هنگامی که شخصی راز شما را به اشتراک می‌گذارد، نشانه واضحی است که دیگر نباید هیچ رازی را به او بگویید. فقط در آینده چیزی شخصی به آن‌ها نگویید.

4

اجتناب از رفتار سه گانه تاریک

همیشه به رفتار خود فکر کنید

انواع سه گانه تاریک قادر به تشخیص بی رحمی دیگران یا بی رحمی خود نیستند، بنابراین اگر فقط انگیزه‌ها و رفتار خود را بررسی کنید، نیمی از نبرد را برده اید. تأمل در کار‌هایی که انجام می‌دهید و از خود بپرسید که آیا مهربان هستید، این برای اجتناب از رفتار‌های دستکاری ضروری است.

می‌توانید بی‌صدا در ذهن خود تأمل کنید، یا سعی کنید هر روز یادداشت برداری کنید تا ببینید واقعاً چه احساسی نسبت به کاری که انجام داده‌ای، دارید.

این یکی از دلایل بزرگی است که مردم به یک درمانگر مراجعه می‌کنند. درمان فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا در مورد آنچه در زندگی شما می‌گذرد صحبت کنید و از انجام هر گونه اشتباه بزرگ خودداری کنید.

وقتی اشتباه می‌کنید طلب بخشش کنید

اگر فردی روان پریش، خودشیفته و ماکیاولیست باشد، هرگز برای چیزی عذرخواهی نمی‌کند مگر اینکه مستقیماً به نفع شما باشد. بنابراین، اگر از آن دسته افرادی هستید که برای اصلاح اشتباهات خود تلاش می‌کنند، به طور خودکار از منحنی‌ها جلوتر هستید.

عشق را به هر کجا که می‌روید پخش کنید

چه یک هدیه غیرمنتظره، یک تعریف واقعی یا یک یادداشت نوشته شده که توضیح می‌دهد چقدر از کسی قدردانی می‌کنید، تلاش خوبی است تا دیگران احساس خوبی داشته باشند. دانستن اینکه شما نیروی شادی در جهان هستید نه تنها تایید کننده است، بلکه راهی عالی برای کنترل میل‌های خودخواهانه‌تر شماست.

فاطمه چولکی
فاطمه چولکی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها