تا دیر نشده این جاهای عجیب ایران رو ببین!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.2 دقیقه

راهنماتو- چه چیزی در طبیعت ممکن است شما را مجذوب خود کند؟ سرسبزی!؟ آن را ممکن است در بخش‌های بسیار زیادی از ایران ببینید. قدمت؟ آن هم یکی از چیزهایی است که در دفتر معرفی ایران زمین نوشته شده است! اما چه جاذبه‌های دیدنی در ایران هست که سرسبزی، قدمت و شگفت‌انگیزی را یک‌جا به ما می‌دهد؟ به پستی و بلندی‌هایی فکر کنید که وقتی از دور به آن می‌نگیرد انگار که خدا پارچه‌ای مخملین بر روی آن انداخته است. یا صخره‌هایی رفیع که آب از هم جدایشان کرده و تنگه‌ای سحرکننده به وجود آمده است. راهنماتو در ادامه جاذبه‌های دیدنی از ایران را به شما معرفی خواهد کرد که تا دیر نشده و فصل بهار نگذشته باید به دیدن آن‌ها برویم.

1

مخمل کوه لرستان

به گزارش راهنماتو، مخمل‌کوه لرستان یکی از آن جاذبه‌های طبیعی ایران زمین است که تا دیر نشده و فصل بهار نگذشته باید آن را با چشم‌های خودمان ببینیم. وقتی به لرستان برسید، در مرکز این استان بی‌نظیر ایران کوه‎هایی را خواهید دید که همچون مخمل، به شکل یکپارچه سبز شده‌اند. درخت‌هایی که در میان این مخمل سبز حضور دارند، زالزالک، بلوط، افرا و غیره هستند. از دل چنین منظره زیبا و نفس‌گیری چشمه‌ی گلابی نیز به بیرون می‌جوشد و تمامی این منظره بکر محلی برای زیست آسوده حیات وحش است. اگر می‌پرسید که چرا به شما پیشنهاد می‌کنیم تا دیر نشده مخمل کوه را ببینید، بدون شک به دلیل شکوفه‌های بهاری است که این مخمل سبز را آذین‌بندی کرده است.

1

پل کابلی سه بلوطک خوزستان

یکی از زیباترین مناظر طبیعی ایران که طبیعت و زندگی مدرن را با یکدیگر پیوند می‌دهد، پل کابلی سه بلوطک است که در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد. این پل زیبا که حالا بلندترین پل ترکه‌ای ایران زمین شده است، آماده شده تا عشایر به راحتی بتوانند تردد داشته باشند. اما، ما نیز دوست داریم زندگی زیبای آن‌ها را تجربه کنیم. زیر این پل کابلی، کارون در جریان است و روبه‌روی آن کوهی زیبا قد علم کرده است. این کوه به هنگام بهار به شدت سبز و زیباست بنابراین پیش از این که کسی آن را کشف کند، بهتر است جزو اولین گردشگرانی باشیم که در آن را با چشم‌های خودمان می‌بینیم.

1

آبشار نمکی اصفهان

کمتر جاذبه طبیعی در دنیا پیدا می‌شود که مشابهش را در ایران نداشته باشیم. به‌عنوان مثال آبشار نمکی اصفهان را ببینید. همان آبشاری که هر در رودخانه‌اش شنا کنی، امکان ندارد غرق شوی. بنابراین اگر در دل بهار هوس یک هوای دل‌انگیز و منظره‌ای مشابه کوه‌های از برف پوشیده را دارید، بهتر است به آبشار نمکی اصفهان بروید. به این آبشار، کوه نمکی پتاس هم می‌گویند، که ارتفاع آن حدودا 25 متر است؛ یعنی ارتفاع آبشار هم همین اندازه خواهد بود. آبشار نمکی اصفهان در کنار روستای مصر واقع شده و 40 کیلومتر با خور فاصله دارد.

1

تنگه قاسمی ایذه

وقتی صحبت از پیوند طبیعت و قدمت به میان می‌آید باید در انتظار اتفاقی هیجان انگیز باشیم. فقط طولانی بودن تاریخ یک خاک است که می‌تواند فرسایش کوه‌ها را نشان دهد. وقتی که در دوره‌های تاریخی متفاوت، رودها و آبشارها از دل گوه منگشت بیرون می‌رختند، با مقاومت کوه روبه‌رو می‌شدند، اما ممارست باعث شد که حالا چنین تنگه زیبایی به وجود آید. دیوارهای این تنگه به قدری بلند است که نور اجازه تابیدن به آن را پیدا نخواهد کرد، بنابراین در این تنگه هوا همواره تاریک است. وقتی در فصل بهار به خوزستان و سپس به تنگه قاسمی در ایذه سفر کنید، پیرامون آن با طبیعت جنوب کشور آشنا خواهید شد که تازه جوانه زده‌اند.

1

دهکده زراس ایذه

وقتی درباره دهکده صحبت می‌کنیم یاد کارتون‌های قدیمی می‌افتیم که دخترکی در چمنزار با سبدی می‌گشت تا کمی سبزی کوهی پیدا کند. باور کنید که دهکده زراس همچین حال‌وحوایی دارد. شاید وقتی نام ایذه را بشنوید به این فکر کنید که شهری در دل استان خورستان آب‌وهوایی شرجی و خشن دارد. اما، اینطور نیست! به وقت بهار سری به دهکده زراس در ایذه بزنید تا لطافت را در دل طبیعت پیدا کنید. در دل دهکده زراس دریاچه کارون 3 هست، آبشار شیوند هست، جنگلی بکر با عطر سوسن‌های وحشی هست. از طرفی می‌توان تاریخ را مرور کرد. طاق طویله را دید که مربوط به دوره اتابکان می‌شود و نقش برجسته کول فره که چند هزار سال پیش بر روی کوه کنده‌کاری شده است. پس در این بهار، همه چیز را بگذارید به دهکده زراس سفر کنید.

1

حوضچه بوچیر هرمزگان

وقتی بهار می‌رسد، دل ما هم هوای تنی به آب زدن می‌کند. شاید دوست داشته باشیم به جای استخرهای پر از کلر به سراغ طبیعت برویم و در حالی که طبیعتی زیبا ما را احاطه کرده است، در آغوش آب قرار بگیریم. در این میان حوضچه بوچیر یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است که در استان هرمزگان به وجود آمده. این حوضچه در دل تنگ بوچیر قرار گرفته است که روی هم رفته وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنیم، حس می‌کنیم که با آثاری دست‌ساز بشر طرف هستیم. اما، این‌ها تماما هوش و ابتکارِ طبیعت و خدا است. تنگ بوچیر را چشمه‌ای تامین می‌کند که در انتهای همین تنگ قرار گرفته است. پس تا دیر نشده سری به حوضچه بوچیر بزنید چراکه در فصل بهار دیدن آن لطف دیگری دارد.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها