لوه کباب رو برای مهمونات بپز! همه دستورشو ازت می‌گیرن!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.6 دقیقه

راهنماتو- «مهمون داری؟ خب اینو بپز بذار یه شب یا روز رویایی داشته باشن!»

لَوه کباب یکی از غذاهای اصیل شمالی است که هنوز آن طور که باید و شاید در دستورهای غذایی ما جا نگرفته است. لَوه در شمال کشور به معنی دیگ است و در واقع این غذا هم یک نوع کباب دیگی به حساب می‌آید که در ظاهر شبیه کباب نیست ولی شاید از آن هم خوشمزه تر باشد!

به گزارش راهنماتو، این غذا با گوشت گوسفندی تکه‌ای تهیه می‌شود و در کنار افزودنی‌هایی که توضیح آن را خواهید خواند طعم یادگار و ماندگاری باقی می‌گذارد و لذت یک خوراک ناب ایرانی را به شما هدیه می‌کند.

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
گوشت گوسفندی

نیم کیلوگرم

پیاز

4 عدد

نمک و فلفل قرمز

از هر کدام به اندازه نوک قاشق چای خوری

زعفران دم کرده

به میزان سخاوت شما!

آلو خورشی

به میزان لازم

زرشک

به مقدار لازم

طرز تهیه:

پیاز این غذا هرچقدر بیشتر باشد خوشمزه تر خواهد شد. پیازها را بشویید و پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک خرد کنید.

کف قابلمه مورد نظرتان را با گوشت‌های تکه‌ای خورشی بپوشانید و پیازهای خلالی نازک را روی آنها بریزید. نمک و فلفل قرمز را هم اضافه کرده و با شعله بسیار کم اجازه بدهید نیم ساعت در کنار هم دیگر بپزند. بعد از گذشت این مدت زمان زعفران دم کرده را روی آن بریزید و حالا دیگر مرحله اصلی پخت شروع می‌شود. در قابلمه را ببندید و برای 3 ساعت با حرارت بسیار ملایم بگذارید تا گوشت‌ها با پیازها پخته شوند.

در این فاصله شما آلوهایی را که خیس کرده‌اید کمی در روغن تفت بدهید. بعد از گذشت 3 ساعت و پخت تقریبا کامل گوشت‌ها، وقت اضافه کردن آلوهای تفت خورده می‌رسد. مدت دیگری هم زمان صرف پختن آلوها بشود کافی است. لازم نیست آلوها له بشوند. فقط باید تاحدودی بپزند و طعم آنها در بافت گوشت وارد شود.

زرشک را بعد از شست و شو و آبکش کردن نیاز دارید.

در 10 دقیقه پایانی طبخ این غذا زرشک‌ها را هم داخل خورش بریزید و بعد از طی این مدت دیگر غذای بی نظیر شما حاضر است.

نکاتی که باید رعایت کنید:

  • میزان پخت گوشت بنا به سن گوشت و قسمت مورد نظر آن متفاوت است. ملاک شما باید این باشد که وقتی گوشت پخته شد بقیه مراحل را انجام بدهید.
  • شعله گاز حرف اول را می‌زند! اگر حرارت زیاد باشد باعث سوختن پیاز و گوشت می‌شود و این کیفیت و طعم خورش شما را به هم خواهد ریخت. پس درنظر داشته باشید که حتما حرارت گاز بسیار ملایم باشد تا ذره ذره شاهد پخت این غذا باشید.
  • اگر عجله دارید و زمانتان برای پخت این غذا به صورت آرام کم است، می‌توانید گوشت‌ها را با 2-3 لیوان آب در زودپز بپزید و بعد بقیه مراحل کار را انجام بدهید. ولی یادتان باشد که آب زیاد نریزید و اجازه بدهید با پخت گوشت‌ها آب آن کشیده بشود. این مساله هم اهمیت زیادی دارد و باید حتما رعایت بشود.
  • بعضی افراد مقداری گردو هم در این خورش می‌ریزند که این قسمت به سلیقه شما ربط دارد.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها