راهنمای کامل دیزاین کردن منزل به سبک مدرن

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 9.5 دقیقه

راهنماتو- این روزها وقتی در فضای مجازی می‌چرخیم، با خانه‌هایی رویایی روبه‌رو می‌شویم که بلاگرها و اینفلوئنسرها در آن زندگی می‌کنند. خانه‌هایی مدرن که حتی جاکفشی‌هایشان می‌توانند کفش‌های شما را ضدعفونی و تمیز کنند. اما، این امکانات وقتی در دل یک فضای مدرن قرار بگیرد، معنا و زیبایی بیشتری پیدا می‌کند. شاید ما فکر کنیم که آن بلاگر هزینه زیادی برای ساخت دکوراسیون داخلی خانه‌اش کرده است، این مساله درست است، اما به معنای آن نیست که ما نمی‌توانیم با مصالحی ارزان‌تر و امکاناتی مشابه، خانه‌ای شبیه آن‌ها داشته باشیم. فقط کافی است در این مقاله راهنماتو، همه چیز را درباره سبک مدرن بدانیم و سپس آرام آرام به دنیای این سبک وارد شویم.

1

مدرنیسم چیست؟

به گزارش راهنماتو، برای فهمیدن معنای سبک مدرن در معماری، لازم است که ابتدا با معنای مدرنیسم آشنا شویم. مدرنیسم زمانی به وجود آمد که مردم می‌خواستند از سنت‌های گذشته عبور کنند. وقتی به مرور زمان مدرنیسم شکل گرفت بر همه مشخص شد که  تنها در یک مسیر قدم برنمی‌دارد، بلکه چندین مسیر که از نظر عملی و نظری با یکدیگر تفاوت دارند را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

 مدرنیسم که اوایل قرن بیست شکوفا شده بود، در هنرهای متفاوتی، از موسیقی گرفته تا ادبیات، نفوذ کرد. اما، وقتی که ردپای آن در طراحی منازل و دکوراسیون داخلی پیدا شد، تمام مردم عاشق آن شدند. سبک مدرن در حالی پر و بال می‌گرفت که متاثر از سبک‌های باهاوس و اسکاندیناوی بود. حال سبک مدرنیسم در معماری، در هر دهه تغییرات متفاوتی کرده است تا زمانی که به نقطه پایانش، یعنی پست مدرنیسم، رسید. اما، چنان در عین سادگی باشکوه بود که هنوز سبک معماری و دکوراسیون مدرن، یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها میان مردم است.

1

سبک مدرن در دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

شاید پیش از اینکه به سراغ مفهوم سبک مدرن برویم باید به این سوال جواب بدهیم که چرا سبک مدرن در این حد میان مردم محبوبیت دارد؟ دلیل این مساله سادگی در عین زیبایی است. وقتی مدرنیسم پیشرفت می‌کرد، حامل این مفهوم بود که باید اکثر وسایل پیرامون ما کاربردی باشند.

حال وقتی به یک خانه با سبک مدرن نگاه می‌اندازیم متوجه می‌شویم که سبک مدرن در دکوراسیون داخلی منزل چیست؟ چراکه که همه چیز با خطوطی راست و مستقیم ما را به بی‌نهایت دعوت می‌کند. همه چیز کاربردی است و رنگ‌های خنثی به کار رفته نشان‌دهنده تمیز بودن سطوح هستند.

اگرچه در سبک مدرن اکثر رنگ‌ها خنثی هستند، اما متریال طبیعی به کار رفته در آن، گرما و صمیمیت خاصی به فضای اطراف می‌بخشد. حال، در سبک مدرن ما می‌توانیم از هر وسیله جدیدی استفاده کنیم، اما همه چیز باید کاربردی باشد.

قرار گرفتن وسایل یک خانه که به سبک مدرن طراحی شده‌اند، تعادلی خاص ایجاد می‌کنند که پیام انضباط، هوشیاری و هدفمند بودن را دنبال می‌کند.

1

ویژگی‌های اصلی سبک مدرن در دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

هر سبک معماری، چه داخلی باشد، چه برای نمای یک سازه، ویژگی‌های خاص خودش را دارد. یعنی این ویژگی‌ها هستند که به آن سبک معنا و ماهیت مشخصی می‌بخشند. در این میان سبک مدرن هم از ویژگی‌های اصلی بی‌بهره نیست و می‌توانیم با برشمردن آن‌ها آشنایی بیشتری با سبک مدرن پیدا کنیم. درواقع، وقتی این ویژگی‌ها را در عناصر اصلی هنر معماری جست‌وجو کنیم به راحتی می‌توانیم آن را به دکوراسیون داخلی منزل خود بیاوریم. در ادامه ویژگی‌های اصلی سبک مدرن در دکوراسیون داخلی منزل برشمرده می‌شوند:

1

رنگ در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن

انتخاب رنگ در دکوراسیونی که قرار است به سبک مدرن باشد، پیچیده نیست. در درجه اول باید در نظر بگیریم که بهتر است هیچ دو رنگی در خانه در تضاد با یکدیگر قرار نگیرند. البته این بدان معنا نیست که نمی‌توانیم از رنگ‌های تیره استفاده کنیم. رنگ‌ها در سبک مدرن باید خنثی، مات، تک رنگ و بی‌اثر باشند. منظور از بی‌اثر این است که یک رنگ خاص نباید احساس خاصی را در ما بیانگیزد (مثل رنگ قرمز که حرارت خاصی به ذهن ما می‌دهد.) فراموش نکنید که وقتی به دنبال انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی منزل به سبک مدرن هستید، لازم نیست به بازتاب نور فکر کنید، همه چیز به اندازه‌ای روشن هست که نیاز به آن نداشته باشید.

1

اشکال هندسی در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن

هنر معماری با هندسه و ریاضی پیوندی جداناشدنی دارد. بنابراین وقتی از سبک‌های دکوراسیون داخلی صحبت می‌کنیم باید به اشکال هندسی آن نیز فکر کنیم که از ویژگی‌های مهم آن است. در سبک مدرن بیشتری اشکال هندسی به کار رفته راست و مستقیم هستند. در واقع تمامی خطوط قابل مشاهده هستند اما، هیچ یک از دو خط در هم تنیده نیست یا در نهایت یک شکل انتزاعی پیچیده مثل اسلیمی در آن به کار نرفته است. بنابراین وقتی برای خرید یک کاغذ دیواری یا پارچه مبل می‌رویم و دوست داریم خانه‌مان سبک مدرن داشته باشد، باید از انتخاب طرح‌های پیچیده خودداری کنیم.

1

نورپردازی در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن

نور نه تنها در سبک مدرن، بلکه به طور کل در دکوراسیون داخلی یک منزل نقش بسیار مهمی دارد. درواقع، نور ارتباط مستقیمی با روان انسان دارد و باید بهترین روش‌ها را برای نورپردازی پیاده کرد. اما، در سبک مدرن، نورپردازی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در درجه اول، نور طبیعی باید سراسر روز، جای نور مصنوعی را بگیرد. این یک مفهوم کلی پشت خود دارد و آن این است که باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد. بنابراین، وقتی به یک خانه با دکوراسیون مدرن فکر می‌کنیم، باید بزرگترین پنجره‌ها را در نظر داشته باشیم. حال برای شب، باید نورپردازی مصنوعی هوشمندانه‌ای در یک فضای مدرن داشته باشیم. درواقع، نورپردازی مصنوعی در سبک مدرن باید غیرمستقیم و تا حد امکان نامرئی باشد. به همین دلیل است که این روزها در خانه‌هایی که به سبک مدرن طراحی شده‌اند، بیشترین استفاده از نوارهای ال ای دی را می‌بینیم. اما، اگر چاره‌ای به جز استفاده از لوستر نداشته باشیم، طرح کلی آن باید خالی از هرگونه پیچیدگی و به شدت ساده باشد. در حالی که مشخص کند تنها برای نورپردازی نصب شده است، نه چیز دیگری!

1

استفاده از اکسسوری‌های مینیمال در منزل‌هایی سبک مدرن

 یکی از جذاب‌ترین پیوندها میان مدرنیسم و مینیمالیسم که به هنر کمینه‌گرایی نیز معروف است استفاده از هنر مینیمالیستی به عنوان اکسسوری است. در این میان ممکن است یک کلدان مینیمال یا یک آباژور در حالی که کاربردی هستند جلوه‌ای از هنر داشته باشند، هنری که به کاربردی بودن اجزا فکر می‌کند. اما، در این گفته یک پیام هم نهفته است. حال ما متوجهیم که هنر معماری مدرن با هنر معماری مینیمال یکی نیست، بلکه هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

1

در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن از چه متریالی استفاده می‌شود؟

به جز ویژگی‌های کلی یک سبک در هنر معماری که ماهیت آن را نشان می‌دهد، در هر سبک معماری از متریالی خاصی استفاده می‌کنیم که نباید از چارچوبش بیرون بزنیم. در سبک دکوراسیون داخلی مدرن نیز درست مثل سایر سبک‌ها متریال خاصی وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کنیم. در ادامه به هر یک از این متریال پرداخته می‌شود:

1

چوب در سبک دکوراسیون داخلی مدرن

یکی از مهم‌ترین متریالی که در سبک معماری مدرن از آن استفاده فراوانی می‌شود، چوب و مصالح طبیعی است. وقتی که ما از پیوند با طبیعت حرف می‌زنیم و در عین حال به سبک معماری مدرن فکر می‌کنیم، باید با استفاده از متریالی که از دل طبیعت پیدا می‌شوند نیز این پیوند را برقرار کنیم. در عین حال، وقتی از مصالح طبیعی مثل چوب برای دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنیم، گرمای رنگ چوب، صمیمیتی خاص به خانه ما می‌بخشد. بعلاوه، چوب را می‌توان در بخش‌های متفاوتی از خانه، از کف گرفته تا سقف، از مبل گرفته تا لوستر، استفاده کرد. چوب رنگ‌های متفاوتی دارد و برش آن راحت‌تر از فلز است، به همین دلیل به راحتی می‌تواند بر مبنا سلیقه شخصی شما حاضر شده و در دکوراسیون خانه‌تان قرار بگیرد.

1

چرم در سبک دکوراسیون داخلی مدرن

اینکه ما دکوراسیون داخلی منزلمان به سبک مدرن باشد، به معنای این نیست که قرار است از لوکس بودن فضا فاصله بگیریم. به عکس، با استفاده از متریالی مثل چرم که مربوط به سبک مدرن می‌شود (چه طبیعی چه مصنوعی) می‌توانیم لمسی از لوکس بودن به خانه بدهیم. حال اگر جنس چرم مورد استفاده، باکیفیت باشد در عین دوام بسیار زیاد تا مدتی طولانی می‌تواند برای شما کارایی داشته باشد که یکی از ارکان مهم سبک مدرن است.

1

فلز در سبک دکوراسیون داخلی مدرن

یکی دیگر از متریالی که در سبک مدرن در دکوراسیون داخلی به شدت از آن استفاده می‌شود فلز است. فرقی ندارد که فلز مورد استفاده شما براق یا مات باشد. در هر دو صورت می‌توانیم با استفاده از آن نه تنها به لوکس شدن خانه مدرنمان کمک کنیم بلکه از این متریال مقاوم برای مدت طولانی استفاده خواهیم کرد. نکته جالب این است که از فلزات متفاوت می‌تواند برای عناصر مختلف یک خانه از شیرآلات گرفته تا لوستر استفاده کرده و آن را با متریال دیگری مثل چوب و چرم ترکیب کنیم.

1

مخمل در سبک دکوراسیون داخلی مدرن

یکی دیگر از متریال لوکسی که در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن می‌توان از آن استفاده کرد، پارچه‌های مخملی است. مخمل همواره جزو پارچه‌های کلاسیک، مقاوم و خاص بوده که به خانه حس‌وحالی خاص می‌بخشد. حال می‌توان به هنگام انتخاب پارچه مبل، پرده و غیره روی مخمل حساب کرد.

1

مشخصه‌های سبک مدرن در دکوراسیون داخلی

به جز ویژگی‌ها و متریال در هر سبک دکوراسیون داخلی که به آن معنا می‌بخشند، مشخصه‌های آن نیز مطرح هستند. مشخصه‌های معماری در سبک دکوراسیون داخلی مدرن، کارکرد داشتن تمامی اجزا، پیوند با طبیعت، پلان باز و سقف‌های بلند هستند. به شکلی که طراحان می‌گویند اگر وسیله‌ای کارکرد ندارد، قابل حذف است. در مورد پلان باز بودن معماری در سبک مدرن نیز می‌توانیم به جای دیوار کشیدن و کوچک کردن فضا، از مبلمان یا وسایل دیگر به‌عنوان جدا کننده هر بخش از بخش دیگر استفاده کنیم. گاهی هم می‌توانیم کفپوش‌ها را طوری بچینیم که نشان دهد یک بخش از بخش دیگر جدا شده است.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها