راهنمای کامل دیزاین کردن منزل به سبک بوهمین

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 9.5 دقیقه

راهنماتو- سبک بوهمین از آن جهت برای دکوراسیون داخلی منزل جذاب است که شما می‌توانیم در آن بالاترین حد سلیقه شخصی و تجربیات زندگیتان را پیاده‌سازی کنید، چیزهایی که عاشقشان هستید، سفرهایی که رفته‌اید، وسایلی که به شما حسی از حضور در دل طبیعت را می‌دهند و مخلوط کردن فرهنگ‌ها و آفریدن طرحی نو، همه و همه در سبک بوهمین برای دکوراسیون داخلی منزل جای دارند. اما، ممکن است تمام این‌ها به نظر شما گیج‌کننده برسد. بنابراین راهنماتو در این مقاله راهنمای کاملی از سبک بوهمین در دکوراسیون داخلی منزل به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

1

سبک بوهمین چیست؟

به گزارش راهنماتو، سبک بوهمین تنها یک سبک برای دکوراسیون داخلی نیست، بلکه جنبش و یا بهتر است بگوییم سبکی از زندگی است که افراد پیرو آن دور از هنجارها و انتظارات مرسوم جامعه هستند. این سبک از قرن نوزده میلادی در فرانسه سرچشمه گرفته است و به مرور زمان ار مرزها خارج شده و امروزه به ایران هم رسیده است. در آن قرن، نویسندگان، هنرمندان و یا اشخاصی که زندگی‌شان در جهت و جریان اصلی زمانه نبود، بوهو نام گرفته می‌شدند. سبک بوهمین به فقرا و کسانی که در حاشیه‌های شهرهای بزرگ زندگی می‌کردند و هنر خاص خودشان را داشتند ارزش بسیاری می‌داد، از این رو است که این سبک، سبکی است برای گرد هم آوردن خرده فرهنگ‌ها. حال وقتی بخواهیم سبک بوهمین را به دکوراسیون داخلی منزل بیاوریم، خواهیم دید که خانه‌مان منظره‌ای صمیمی و دلگرم‌کننده از تمام فرهنگ‌ها، هنرها و سبک‌های زندگی بی‌آلایش اما بلندنظرانه دارد.

1

سبک بوهمین در دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

اگر سبک بوهمین، سبکی متفاوت برای التقاط فرهنگ‌ها باشد و سبکی باشد که نشان دهد زندگی یک فرد متعارف و شبیه به همه نیست، پس ما در خانه‌ای که دکوراسیونش تکیه بر سبک بوهمین زده باشد یک زیبایی‌شناسی التقاطی خواهیم دید. سبک بوهمین، دقیقا در نقطه مقابل سبک‌هایی مثل مینیمال قرار می‌گیرد چراکه سرشار از رنگ‌ها و طرح‌ها است. این سبک برخلاف سبک مینیمال و مدرن برای هنر تزئینی ارزش بسیار زیادی قائل است و با آن دست دوستی داده. حال تفاوتی ندارد که شما در اتاق نشیمن باشید یا سرویس بهداشتی، سراسر فضا رنگ و رنگ است و طرح و الگو که هر کدام از خاطره، فرهنگ و هنر خاصی حرف می‌زنند.

1

ویژگی‌های اصلی سبک بوهمین در دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

وقتی که کلید یک سبک جدید در هنر، حتی در هنر معماری و دکوراسیون داخلی، روشن می‌شود، ویژگی‌های اصلی آن سبک نیز به مرور روشن می‌شوند. درواقع این ویژگی‌ها به سبک مورد نظر ماهیت می‌بخشند و ما با استفاده از این الگوها می‌توانیم جلوه نهایی دکوراسیون داخلی منزل خود را شبیه به آن سبک کنیم. سبک بوهمین نیز در رنگ، طرح، نورپردازی، استفاده از اکسسوری‌ها، مبلمان و هر عنصر دیگری که حاضر در خانه است، ویژگی‌های خاص خودش را نشان می‌دهد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

1

رنگ در دکوراسیون داخلی به سبک بوهمین

با این وجود که سبک بوهمین، سبکی است که یک زندگی خارج از عرف را نشان می‌دهد، اما می‌توان برای استفاده از رنگ در آن الگوهای تکرارشونده‌ای را ردیابی کرد. به عنوان مثال رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی به سبک بوهمین باید با زمین پیوند برقرار کنند، روشن باشند، از رنگ جواهرها الگو گرفته باشند یا حتی متالیک باشند. بنابراین می‌توانید بیشترین استفاده را از رنگ‌هایی مثل قهوه‌ای، زمردی، یاقوتی، نارنجی و آجری و غیره کرد.

وقتی صحبت از این رنگ‌های پرجنب‌وجوش در دکوراسیون داخلی یک خانه به سبک بوهمین می‌شود، نباید فراموش کرد که می‌توان این رنگ‌ها را در الگوها و طرح‌هایی شلوغ کنار یکدیگر قرار داد. به عنوان مثال می‌توان از پارچه‌های سوزن‌دوزی شده جنوب کشور در دکوراسیون داخلی منزل به سبک بوهمین استفاده کرد که پر است از رنگ‌های شاد و دلگرم‌کننده.

اگر چه بازی با رنگ‌های شاد در سبک بوهمین یا بوهو یک رکن اصلی به حساب می‌آید، اما می‌توان برای برجسته‌تر کردن رنگ‌های به کار رفته، دیوارهای پس زمینه را به رنگ سفید یا شیری در آورد تا یک تعادل خاصی در خانه ایجاد شود.

1

اشکال هندسی در دکوراسیون داخلی به سبک بوهمین

وقتی صحبت از اشکال هندسی در دکوراسیون داخلی به سبک بوهمین می‌شود، باید به شما بگوییم که دست شما برای انتخاب هر نوع شکل هندسی‌ای باز است. این دقیقا نقطه مقابل سبک‌هایی مثل مدرن و مینیمال است که باید از خطوط راست و تمیز در آن استفاده کرد. در سبک بوهمین می‌توان از خطوط منهنی، اسلیمی، دایره‌ای و حتی خط راست هم استفاده کرد. پس سلیقه‌تان را در اولویت قرار دهید و با دستی باز شکل هندسی و رنگ دلخواهتان را کنار یکدیگر بچینید.

1

نورپردازی در دکوراسیون داخلی به سبک بوهمین

ما از سبک بوهمین در دکوراسیون داخلی منزل، توقع داریم که محیطی گرم و صمیمی به ما بدهد. بنابراین، نورپردازی در سبک بوهمین معنای گرما بخشیدن به خانه را خواهد داشت. از این رو بهتر است که رنگ نورها گرم باشد، از لوسترهای حصیری و با رنگ‌های گرم در آن استفاده شود و تا حد امکان منشا نور مشخص باشد.

 در این میان می‌توانیم برای متفاوت کردن نورپردازی منزلمان در سبک بوهمین، از لامپ‌هایی استفاده کنیم که شیشه‌های کهربایی دارند. اگر بخواهیم کمی دست‌ودل بازتر باشیم می‌توانیم از لامپ‌هایی به رنگ نارنجی و طلایی هم استفاده کنیم. این رنگ‌ها و بازی با رنگ نور می‌توانید فضای نامتعارف به دکوراسیون داخلی شما ببخشد. این درست همان چیزی است که از سبک بوهمین می‌خواهیم.

1

استفاده از اکسسوری در دکوراسیون منزل به سبک بوهمین

اگر بپرسید که در سبک بوهو یا بوهمین از چه اکسسوری‌هایی در دکوراسیون داخلی منزل می‌توان استفاده کرد، باید به شما بگوییم که تمام عناصر یک خانه به سبک بوهمین، از فرش تا سقف یک اکسسوری به حساب می‌آیند. دلیل این مساله نیز این است که این سبک از اکسسوری‌ها و صنایع دستی خرده فرهنگ‌ها به وجود آمده است.

به عنوان مثال وقتی شما از محله‌ها، روستاها و دهات‌های متفاوت ایران عبور می‌کنید چه صنایع دستی‌هایی می‌بینید؟ برخی حصیر می‌بافند، برخی سفالگری می‌کنند، برخی روی مس طرح می‌اندازند، برخی میناکاری می‌کنند و غیره.

اما اگر بخواهیم اکسسوری‌های خانه‌مان کاملا بر مبنای سبک بوهمین باشند بهتر است از آن دست اکسسوری‌هایی استفاده کنیم که از مواد خام طبیعی درست شده‌اند، مثل کنف، سیزال، چوب و حتی سنگ. این درحالی است که می‌توان آثاری زیبا و جذاب مثل قالی‌ها، مکرومه، دکوری‌های دیواری و غیره را با استفاده از متریالی که گفته شد در دست‌های هنرمند بومیان محله‌های متفاوت پیدا کرده و آن را به خانه آورد.

1

در دکوراسیون داخلی به سبک بوهمین از چه متریالی استفاده می‌شود؟

در دکوراسیون داخلی منزل به سبک بوهمین یک ایده معروف وجود دارد و آن این است که چگونه می‌توانیم همواره از متریال خام و ارگانیک استفاده کنیم. درواقع در این سبک نباید از طبیعت فاصله زیادی گرفت. از این رو هر متریالی که حس‌وحالی از روستا، پرداخت‎ها کج و ماوج و طرحی التقاطی داشته باشد می‌تواند متریال محبوب سبک بوهمین باشد. در این میان حصیر یکی از اصلی‌ترین متریالی است که در سبک بوهمین می‌بینیم. این در حالی است که حصیرها در کنار بافت‌های مکرومه، نخ‌های ابریشم، پارچه‌های کتان، چوب و سفال قرار می‌گیرند. حال اگر بخواهیم از ظروف شیشه‌ای استفاده کنیم می‌توانیم به سراغ شیشه‌های رنگی، مثل شیشه زمردی و کهربایی برویم.

1

مشخصه‌های سبک بوهمین در دکوراسیون داخلی منزل

ویژگی‌ها راه مستقیم را برای رسیدن به یک سبک خاص در معماری به ما نشان می‌دهند. در حالی که مشخصه‌های یک سبک مثل بوهمین می‌تواند روح بوهو، فلسفه یا مفهوم آن سبک را به دکوراسیون داخلی خانه تزریق می‌کند. از این رو در ادامه به شما خواهیم گفت که مشخصه‌های سبک بوهو مثل ترکیب کردن بافت‌های متنوع، انتخاب مبلمان بوهویی، استفاده از گیاه و شخصی‌سازی دکوراسیون داخلی چگونه می‌تواند روح بوهمین‌ها را به خانه شما بیاورد.

1

ترکیب کردن بافت‌های متنوع در سبک بوهمین

وقتی که می‌خواهید در خانه‌تان یک گوشه دنج و زیبا درست کنید، می‌توانید از هر فرهنگی، نشانی به آن اضافه کنید. نگران ترکیب بافت‌ها نباشید. در سبک بوهمین نخ ابریشم می‌تواند در کنار نخ سیزال قرار بگیرد. یک قالی دستبافت می‌تواند در کنار یک مبل حصیری باشد و پشه‌بندهای توری می‌توانند زیبایی یک تاب ریلکسی مکرومه را چند برابر کنند. از این طریق با ترکیب بافت‌ها شما به روح سبک بوهمین نزدیک‌تر شده‌اید.

1

انتخاب مبلمان بوهویی در سبک بوهمین

مثل اکثر سبک‌ها برای نزدیک شدن به سبک بوهمین در دکوراسیون داخلی منزل بهتر است از مبلمانی استفاده کنیم که حال‌وهوای همین سبک را دارند. در این میان مبلمان حصیری، شزلون، صندلی‌های پروانه‌ای و روکش‌های مخملی می‌توانند تشکیل‌دهنده مبلمان شما باشند. در این میان بهتر است تا می‌توانیم از کوسن‌ها با پارچه‌هایی استفاده کنیم که رنگ‌هایی اشباع‌شده دارند. حال بهتر است برای آراستن این مبلمان سری به عتیقه فروشی محله بزنیم و هرآنچه دلمان خواست و چششمان دید بخریم و به خانه بیاوریم تا زیبایی سبک بوهمین را به دکوراسیون داخلی منزلمان هدیه دهیم.

1

استفاده از گیاه در سبک بوهمین

در هیچ یک از لحظات چیدن خانه به سبک بوهمین نباید پیوند با طبیعت را قطع کرد. از این رو بهتر است بیش از هرچیز به گیاه‌ها فکر کنیم و انبوهی از آن‌ها را به خانه بیاوریم. در این میان گیاه‌هایی مثل سرخس و بابا آدم ما را بیشتر به فلسفه سبک بوهمین نزدیک می‌کند.

1

شخصی‌سازی دکوراسیون داخلی منزل به سبک بوهمین

یکی از جذابیت‌هایی که در سبک بوهمین برای دکوراسیون داخلی منزل وجود دارد، روحیه‌ای است که از شما به خانه تزریق می‌شود. سبک بوهمین به شما می‌آموزد که به ذوق شخصیتان بال و پر بدهید و اجازه ندهید الگوهای رفتاری شما را احاطه کنند و نگذارند آن چیزی باشید که دوست ندارید. پس در دکوراسیون داخلی منزل به سبک بوهمین می‌توانید هر وسیله‌ای که شما را سر ذوق می‌آورد، یاد خاطره و سفرهایتان می‌اندازد یا به شما احساس امنیت می‌دهد استفاده کنید. در ساده‌ترین حالت می‌توانید برای خود بوفه‌ای در نظر بگیرید و تمام وسایلی که پیش‌تر با آن‌ها خاطره‌ای ساخته‌اید داخلش قرار دهید. این وسایل می‌توانند حتی تکه‌ای سنگ باشند که تنها شما سرگذشتش را می‌دانید.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها