راهنمای کامل دیزاین کردن منزل به سبک اسکاندیناوی

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 10.1 دقیقه

راهنماتو- تفاوتی ندارد که برای بازسازی خانه خود چقدر بخواهید هزینه کنید یا اندازه خانه شما چقدر باشد؛ سبک اسکاندیناوی می‌تواند خودش را در دل‌های شما و در خانه شما جا کند. این یک سبک خاص از معماری است که پایه‌های آن بر کمینه‌گرایی یا مینیمالیسم قرار گرفته؛ اما به شدت زیباتر، گرمتر و صمیمی‌تر است. حالا شاید متوجه شویم که چرا این روزها سبک اسکاندیناوی میان مردم محبوب شده و رواج پیدا کرده است. این سبک سعی می‌کند که در زیبایی‌شناسی‌ خود از تمیز بودن، سادگی و در عین حال زیبایی الهام بگیرد. بنابراین راهنماتو سعی دارد در این مقاله راهنمای کاملی درباره سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی منزل به شما ارائه دهد تا با کمترین هزینه و در کمترین زمان ممکن آن را در خانه خود پیاده‌سازی کنید.

1

سبک اسکاندیناوی چیست؟

به گزارش راهنماتو، سبک اسکاندیناوی به کشورهای اسکاندیناویایی مثل نروژ، سوئد، فنلاند، دانمارک و ایسلند اشاره دارد، یا شاید بهتر باشد بگوییم به کشورهای اروپای شمالی. حال سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی منزل به آن طراحی‌هایی گفته می‌شود که در قرن نوزده میلادی در این کشورها رواج پیدا کرد و در قرن بیست میلادی شکوفا شد.

1

در واقع، در سال 1930 بود که هنرمندانی بزرگ همچون آلوار آلتو، بورگه موگنسن، ورنر پنتون و مایجا ایزولا دور هم جمع شدند و با کار کردن روی سبک اسکاندیناوی روح آن را چنان قدرتمند ساختند که تا امروز نیز این سبک جزو سبک‌های محبوب در دکوراسیون داخلی است. آن‌ها از مفاهیمی الهام می‌گرفتند که به کارکردگرایی، سازنده‌گی و سورئالیسم ختم می‌شد.

1

بنابراین حالا هم اگر از سبک اسکاندیناوی پیروی کنیم، نمادها و نشانه‌هایی از این مفاهیم را در آن خواهیم یافت. یکی از این نشانه‌ها که توسط همان هنرمندان بزرگ به سبک اسکاندیناوی راه پیدا کرده بود صندلی‌های پانتون بودند که هنوز هم به عنوان نوعی از صندلی‌های مدرن و مینیمالیستی در بسیاری از دکوراسیون‌های شیک و سرزنده آن را مشاهده می‌کنیم. درواقع می‌توان گفت که امروزه در گالری‌هایی که مبلمان می‌فروشند می‌توانیم با صدا زدن نام سبک اسکاندیناوی، مبلمان خاص این سبک را پیدا کنیم!

1

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی منزل به سادگی و آن ظاهر مینیمالیستی که دارد شناخته می‌شود. این درحالی است که این مینیمال بودن به معنای فرورفتن در فضایی سفید و بی روح نیست. منظور این است که از هر وسیله‌ای به شکل حداقلی استفاده شده و تمامی عناصر کاربردی باشد. در کنار این کارکردگرایی، مساله زیبایی‌شناسی نیز در سبک اسکاندیناوی مطرح است. در این سبک از بافت‌های دلگرم‌کننده، رنگ‌های ملایم و آرامش‌بخش و بهم آمیختن عناصر طبیعی استفاده زیادی می‌شود.

1

وقتی از سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی منزل پیروی کنیم، باید نور و هوا در خانه جریان داشته باشد، و مبلمان به قدری حداقلی باشند که همچون موانع و دیوارها جلوی تردد نور و هوا را نگیرند. از این رو است که درست مثل دوران مدرنیسم که مبلمان بیشتر بر اساس کاراییش انتخاب می‌شد، در سبک اسکاندیناوی نیز از مبلمانی استفاده می‌کنیم که کارایی داشته باشند، اما در عین حال زیبا هم باشند. از این رو است که می‌گویند سبک اسکاندیناوی سبکی زیباست که زندگی شما را تغییر می‌دهد.

1

ویژگی‌های اصلی سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

در دورانی که سبک اسکاندیناوی در میان سبک‌های متفاوت معماری جوانه می‌زد، همه جا صحبت‌ از سبک‌های جدیدی بود که هر کدام ویژگی‌های خود را داشتند و هر یک حامل معنایی خاص بودند. این معنا از آن جهت متفاوت از دیگر معنا و دیگر سبک می‌شد که ویژگی‌هایش متفاوت بود.ای یعنی، هر سبکی برای نشان دادن ماهیت خود، ویژگی‌های خاص خودش را دارد. بنابراین برای شناخت سبک اسکاندیناوی و آوردن این سبک به دکوراسیون داخلی منزل باید حتما ویژگی‌های آن را دانست که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

1

1. رنگ در دکوراسیون داخلی به سبک اسکاندیناوی

وقتی برای خرید مبلمان، انتخاب رنگ دیوار، پرده یا هر عنصر دیگر سر دوراهی‌ها و سه‌راهی‌ها گیر می‌افتیم، به شدت گیج می‌شویم، اما اگر منزلمان سبک خاصی داشته باشد، قطعا آن سبک پالت رنگ ویژه و خاص خودش را دارد که انتخاب شما را آسان‌تر کند. سبک اسکاندیناوی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

پالت رنگی در سبک اسکاندیناوی رو به سوی رنگ‌های روشن دارد؛ رنگ‌هایی مثل سفید، شیری، بژ، کرم، پاستلی روشن، طوسی روشن و غیره. دلیل اینکه در سبک اسکاندیناوی از این پالت رنگی استفاوه می‌شود این است که باید نور را از خود عبور داده و آن را روشن نگه دارد. (این یکی از مشخصه‌های اصلی سبک اسکاندیناوی است).

 در این حالت ممکن است فضا تا حدودی سرد و روشن به نظر برسد، اما زمانی که با سایر منسوجات ترکیب شود، که گاهی ضخیم هستند و برجسته، تعادل و گرما به خانه شما برخواهد گشت.

1

2. اشکال هندسی در دکوراسیون داخلی به سبک اسکاندیناوی

اشکال هندسی در دکوراسیون داخلی به سبک اسکاندیناوی باید خطوطی صاف و تمیز باشند. اگرچه این سبک با طبیعت پیوند دارد و عموما عناصر طبیعی به شدت صاف نیستند، اما اشکال هندسی مورد استفاده در سبک اسکاندیناوی می‌توانند دایره، مثلث، مستطیل یا هر شکل هندسی دیگری باشند که بر روی فرش، مبلمان، کوسن، پرده یا حتی لوازم نورپردازی قرار گرفته‌اند.

1

3. نورپردازی در دکوراسیون داخلی به سبک اسکاندیناوی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از بنیادی‌ترین اصول طراحی منزل به سبک اسکاندیناوی بهره‌گیری از نور طبیعی در بالاترین حد ممکن است. از این رو تمام عناصر خانه به رنگ‌های روشن درمی‌آیند تا نور را از خود عبور داده یا منعکس کنند. شاید بتوان این احساس را از وضعیت آب‌وهوایی‌ای که نوردیک‌ها دارند دریافت کرد. آنان در طول زمستان کمترین مقدار نور آفتاب را دارند، درحالی که در تابستان سوزان‌ترین نور آفتاب را تجربه می‌کنند. به همین دلیل است که آن‌ها به خوبی می‌توانند از نور طبیعی بهره‌ای مناسب ببرند.

آن‌ها پنجره‌ها را بدون پرده باقی می‌گذارند تا نور طبیعی بدون هیچ مانعی به داخل بتابد. در حالی که معمای کلی خانه به صورتی است که پنجره در مرکز توجه و نقطه کانونی دکوراسیون داخلی منزل شده است. حال اگر دوست داشته باشید که حریم خانه شما حفظ شود، اما نور باکیفیت روز را از دست ندهید، می‌توانید از پرده‌هایی با رنگ روشن استفاده کنید که جنس‌هایی طبیعی مثل کتان دارند.

1

4. استفاده از اکسسوری در دکوراسیون منزل به سبک اسکاندیناوی

وقتی از اکسسوری در دکوراسیون داخلی منزل به سبک اسکاندیناوی صحبت می‌کنیم باید بدانیم که در این سبک از اکسسوری‌ها استفاده می‌شود تا شخصیت شما در خانه منعکس شده و فضا داستان و قصه خودش را تعریف کند. از این رو ممکن است به عنوان اکسسوری، یک پیراهن را به دیوار خانه بزنیم، از کتاب، گلدان، گل، عکس، منسوجات و عکس‌ها استفاده کنیم. با استفاده از این نوع اکسسوری‌ها می‌توانیم حین اینکه زیبایی را به خانه دعوت می‌کنیم، در مینیمال‌ترین حالت ممکن، قصه آن خانه را نیز تعریف کنیم!

1

در دکوراسیون داخلی به سبک اسکاندیناوی از چه متریالی استفاده می‌شود؟

هر سبک دکوراسیون داخلی با ارائه دادن متریال خاص خودش کار ما را برای انتخاب عناصر متفاوت آسان‌تر می‌کند. برای پیاده سازی سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی منزل نیز بهتر است از متریال طبیعی مثل چوب (رنگ روشن)، پارچه‌های کتان، نمد، چرم، سنگ‌های طبیعی، حصیربافی و غیره همگی متریالی طبیعی هستند که در این سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالی است که چنین متریالی در کنار رنگ‌های ارگانیک قرار گرفته و فضای خانه را به طبیعت نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند.

1

مشخصه‌های سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی منزل

همانطور که هر سبک معماری، ویژگی‌های خاص خودش را دارد تا ما بتوانیم در این چارچوب انتخاب‌هایی دقیق و آسان داشته باشیم، مشخصه‌های هر سبک معماری نیز از روح و مفهوم آن سبک حرف می‌زند. در واقع، مشخصه‌های یک سبک معماری جزئیاتی است که می‌تواند بیش از پیش منزل ما را با حس‌وحال آن سبک تطبیق دهد. سبک اسکاندیناوی نیز از هنر سرچشمه گرفته و روح و مفهوم خودش را دارد و با مشخصه‌های خاص خودش شناخته می‌شود. در ادامه مشخصه‌های اصلی سبک اسکاندیناوی مثل ترکیب عناصر طبیعی، ظرافت‌های مینیمال و غیره را بررسی می‌کنیم.

1

1. ترکیب عناصر طبیعی در سبک اسکاندیناوی

بیشتر طراحانی که در سبک اسکاندیناوی کار می‌کنند، سعی دارند از زمین و طبیعت الهام بگیرند. حال این عناصر با یکدیگر ترکیب می‌شوند و در قالب رنگ و متریال متفاوت منعکس می‌شود. وقتی که ما در پس زمینه طراحی به سبک اسکاندیناوی رنگ‌های روشن را می‌بینیم، با عناصر طبیعی که گرم و سرزنده هستند آن را به تعادل می‌رسانیم. به‌عنوان مثال می‌توان در دل این رنگ‌های روشن گلدان‌هایی را یافت که گل‌هایی با رنگ سبز جنگلی دارند یا منسوجاتی که به رنگ زغالی هستند که یادآوری تکه‌ای از کوه برای ما خواهند بود.

1

2. ظرافت‌های مینیمال

در سبک مینیمال توجه به جزئیات و ظرافت مهم است. اما، خطوط به کار رفته و اشکال هندسی همگی تمیز و ساده هستند. درواقع، می‌توان گفت که در سبک اسکاندیناوی سادگی یک مشخصه اصلی به حساب می‌آید چراکه همه چیز باید کاربردی باشد. با این وجود می‌توان ظرافت را سرلوحه کار قرار داد. به عنوان مثال می‌توان از سنگ‌هایی طبیعی استفاده کرد که خطوط آن در هم ریخته هستند اما نظم طبیعت را نشان می‌دهند. یا به هنگام استفاده از چوب، برش‌های تمیزی ارائه داد که ظرافت را چند برابر می‌کند، اما ساده است.

1

3. دوری از شلوغی

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های سبک اسکاندیناوی دوری از شلوغی و درهم بر هم بودن وسایل است. درواقع، یکی از دلایل محبوب بودن این سبک نیز همین است. وقتی که تمام لوازم سرجای خود قرار داشته باشند، خانه از دور منظم به نظر می‌رسد. این حکم یک مفهوم زیبایی‌شناسانه در سبک اسکاندیناوی را دارد. بنابراین وقتی شما به خانه‌ای وارد می‌شوید که از سبک اسکاندیناوی در آن پیروی کرده، ابدا وسیله اضافی نخواهید دید.

1

4. گردش هوا با گیاه، گل تازه و گلدان

یکی دیگر از مشخصه‌های اصلی سبک اسکاندیناوی گردش هوا است. بخشی از این مشخصه با مرکزیت قرار دادن پنجره و استفاده از متریال مناسب روی روال می‌افتد. اما، استفاده از گیاه در سبک اسکاندیناوی را نباید فراموش کرد. گیاه‌ها می‌توانند تنفسی راحت برای شما ایجاد کنند. آن‌ها کربن دی اکسید موجود در هوا را کاهش می‌دهند، به همین خاطر حضورشان در دکوراسیون داخلی منزل به گردش هوا کمک خواهد کرد.

1

5. استفاده از آتش

آتش یکی از اجزا اصلی طبیعت است و سبک اسکاندیناوی با طبیعت پیوندی جداناشدنی دارد. بنابراین بهتر است آتش را در خانه‌ای که سبک اسکاندیناوی دارد در قالب شومینه ظاهر کنیم. رنگ تند و پرجنب‌وجوش آتش در کنار رنگ‌های روشن و متریال طبیعی می‌تواند حس‌وحالی منحصربه‌فرد به خانه شما ببخشد.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها