این بهترین دستور برای پختن کله گنجشکیه!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.3 دقیقه

راهنماتو- «همه بچگیای ما با این غذا خاطره داره! تو چی!؟»

حتما «کله گنجشکی» را می‌شناسید. حتی اگر آن را نخورده باشید یا دوست نداشته باشد به اسم آن را شنیده‌اید! حتی اگر آن را خودتان نپخته باشید حتما مادری، مادربزرگی، مادر همسری، خواهری و... برای شما تهیه کرده و نوش جانتان شده است!

به گزارش راهنماتو، کله گنجشکی یکی از غذاهای خوشمزه و دوست داشتنی ماست که برای بچه‌ها هم خیلی جذابیت دارد. این دستور یکی از بهترین آموزش‌های این خوراک سنتی است که می‌توانید با پختن و خوردن آن سال‌ها به عقب برگردید و تمام حس‌های نوستالژی شما زنده می‌شود!

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
گوشت چرخ کرده

350 گرم

سیب زمینی متوسط

3 عدد

پیاز متوسط

2 عدد

رب گوجه فرنگی

یک قاشق غذاخوری

سیر

یک حبه

نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، پودر دارچین و سماق 

به میزان لازم

نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه، کمی سبزی خشک معطر

برای سس

به میزان لازم

آب نارنج یا آب غوره یا آب لیمو

به میزان دلخواه

طرز تهیه:

یکی از پیازها را بشویید و پوست بگیرید و ریز رنده کنید. گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده و نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، پودر دارچین و سماق مخلوط کنید و حسابی ورز بدهید. یکی از رموز موفقیت در انواع کوفته و کباب ورز دادن مناسب و کافی است. وقتی مواد به انسجام و یکدستی لازم رسید کف دستتان را خیس کنید و از آن به اندازه یک گردو بردارید و در دست گرد کنید و همه را در یک سینی بچینید.

سیب زمینی‌ها را بشویید و پوست بگیرید و نگینی درشت خرد کنید.

در یک تابه روغن بریزید و وقتی داغ شد سیب زمینی‌های مکعبی را در آن سرخ کنید و کنار بگذارید.

در همان تابه اگر روغنش سالم است کوفته قلقلی‌ها را هم سرخ کنید طوری که تمام اطراف آنها رنگشان تغییر کند و سرخ بشود و بعد از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

پیاز دوم را بشویید و پوست بگیرید و خلالی خرد کنید. در یک تابه پیاز را بریزید و تفت بدهید و وقتی سبک شد نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه و سبزی خشک معطر را اضافه کنید. سیر را هم بعد از پوست گیری له کنید و به جمع بقیه مواد ببرید! عطر ادویه‌ها که بلند شد نوبت به رب گوجه فرنگی می‌رسد. رنگ رب باید با تفت دادن باز بشود و بوی خامی آن گرفته شود. مقداری آب داخل مواد بریزید و وقتی جوش آمد سیب زمینی‌های سرخ شده و گوشت قلقلی‌های آماده را داخل آن بریزید و نمک بزنید. در انتهای پخت آب نارنج یا آب غوره یا آب لیمو را اضافه کنید و کله گنجشکی خوشمزه را به همراه یک پلوی زعفرانی خوش عطر سرو کنید. نوش جان

 

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها