گرفتگی قاعدگی؛ چگونه از شر دردهای زمین‌گیرکننده پریود خلاص شویم؟

  • فاطمه چولکی فاطمه چولکی
  • ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 6.2 دقیقه

راهنماتو- آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا هنگام قاعدگی، علاوه بر شکم، لگن هم دچار گرفتگی می شود؟ در حالی که مردم اغلب در مورد این علامت عجیب صحبت نمی کنند، اما به شما اطمینان می دهیم که این علامت کاملاً طبیعی است، حتی اگر این گرفتگی، دردی شدیدتر از آنچه که شما به آن عادت کرده اید، باشد. در طول قاعدگی، هورمون هایی به نام پروستاگلاندین ترشح می شوند که متأسفانه باعث انقباض رحم شما می شود که می تواند باعث گرفتگی لگن، سفت شدن مقعد، اسهال و پروکتالژیا فوگاکس (درد ناشناخته باسن) در کنار انواع دیگر عوارض جانبی شود. خوشبختانه راه های زیادی برای تسکین این درد ناخوشایند وجود دارد. در این مطلب، همه چیزهایی را که باید در مورد خلاص شدن از شر گرفتگی‌های دوران قاعدگی بدانید، شرح می‌دهیم.

یک پد حرارتی آماده کنید

به گزارش راهنماتو، گرمای هدفمند، اسپاسم عضلانی را کاهش و درد شما را به سرعت تسکین می بخشد: روی یک پد گرمکن بنشینید و آن را روی کمترین درجه حرارت قرار دهید. گرما ماهیچه های شما را شل می کند و درد را تسکین می بخشد. هر 10 تا 15 دقیقه یکبار استراحت کنید و همیشه با افزایش آهسته حرارت و استفاده از پوشش محافظ برای پد حرارتی، از پوست خود محافظت کنید.

از طرف دیگر، می توانید از کیسه آب گرم استفاده کنید. اگر هم کیسه آب گرم ندارید، مقداری آب گرم را در یک بطری آب بریزید و سپس بطری را در یک تی شرت بپیچید و آن را روی شکم و ماهیچه گرفته خود قرار دهید.

1

بیشتر بایستید

اگر زیاد بنشینید، احتمال گرفتگی عضلات لگن شما بیشتر است: اگر زمان زیادی از روز خود را در محل کار یا دانشگاه هستید و پشت میز می‌نشینید، بهانه‌هایی برای بلند شدن پیدا کنید. اگر بیشتر اوقات روی پاهای خود قرار بگیرید، ممکن است گرفتگی باسن شما کمتر ظاهر شود.

قدم بزنید

قدم زدن عضلات لگن شما را تمرین می دهد و درد را کاهش می دهد: هرچه عضلات شکم و لگن شما ضعیف تر باشند، گرفتگی دردناک تر خواهد بود. قدم زدن به این عضلات کمی تمرین می دهد، که به تسکین درد باسن و جلوگیری از گرفتگی آن در آینده کمک می کند.

انجام تمرینات کف لگن، مانند Kegels، تقریباً به رفع گرفتگی در باسن کمک می کند.

حرکات کششی انجام دهید

اگر احساس گرفتگی می کنید، انجام برخی از حرکات کششی این گرفتگی را از بین می برد: گرفتگی یک انقباض غیرارادی عضله است. حرکات کششی با اعمال فشار، عضله را گرم می کند، که نیاز به سفت شدن عضله را از بین می برد و درد حاکی از گرفتگی را از بین می برد. برای رفع گرفتگی عضلات این تمرینات را انجام دهید:

لانگز پیاده روی: صاف بایستید و سپس با یک پا یک قدم به جلو بردارید. زانوی پای پشتی خود را به سمت پایین خم کنید و بدن خود را صاف نگه دارید. سپس، این جرکت را با پای بعد انجام دهید. این یک حرکت کششی عالی برای گرفتگی عضلات لگن است.

2

صاف روی یک صندلی بنشینید و مچ پای چپ را روی زانوی راست قرار دهید: این حرکت را به مدت 15-20 ثانیه انجام دهید. سپس، پاها را عوض کنید. این کار عضلات چهارگانه بیرونی، باسن و کمر شما را تحت تاثر قرار  می‌دهد.

لمس انگشت پا: صاف بایستید و پاهایتان را کنار هم بگذارید. سپس به سمت پایین برسید و سعی کنید انگشتان پا را لمس کنید. این کار روی قسمت بالای ران، باسن و پایه لگن شما کار می کند.

برای درد عمومی ایبوپروفن مصرف کنید

گرفتگی های دردناک لگن را با 200 تا 800 میلی گرم ایبوپروفن درمان کنید: ایبوپروفن ضد التهاب است و ماهیچه‌های لگنی شما می‌توانند در زمانی که بارها و بارها دچار گرفتگی می‌شوند کمی متورم شوند. هنگامی که برای اولین بار دچار گرفتگی لگن می‌شوید، مقداری ایبوپروفن را با یک فنجان آب مصرف کنید تا علائم را کاهش دهید. بیش از 800 میلی گرم در هر دوز یا 3200 میلی گرم در روز مصرف نکنید.

ایبوپروفن را با معده خالی مصرف نکنید. اگر آن را مصرف کنید و مدتی است غذا نخورده باشید، می تواند باعث درد معده شود.

99

برای درد روده، لوپرامید را امتحان کنید

اگر شکم شما ناراحت است، از لوپرامید (ایمودیوم) برای تسکین علائم خود استفاده کنید: تمام آن گرفتگی های عضلات می تواند روده شما را تحریک کند. اگر اسهال زیاد یا حرکات دردناک روده دارید، 4 میلی گرم لوپرامید مصرف کنید. این کار مستقیماً مشکل گرفتگی شما را برطرف نمی‌کند، اما به عضلات لگن شما بخاطر تمام علائم اسهال و ناراحتی معده استراحت می‌دهد.

اگر در زمان پریود احساس نفخ دارید، این قرص ممکن است کمک کند.

نوشیدن مقدار زیادی آب

هیدراته ماندن به معده شما کمک می کند تا پایدار و سالم بماند: نوشیدن آب کافی به حرکات منظم روده کمک می کند، که معمولا به گرفتگی عضلات شما نیز کمک می کند. تمام این گرفتگی ها و دردهای رحم اغلب باعث حرکات نامنظم یا شل شدن روده می شود. نوشیدن آب از کم آبی بدن جلوگیری می کند و به شما کمک می کند کمی منظم تر به دستشویی بروید. نوشیدن آب معمولاً علائم و تأثیر گرفتگی عضلات را به حداقل می‌رساند، بنابراین آب بنوشید!

در صورت تمایل می توانید به جای آب یک نوشیدنی ورزشی یا Pedialyte بنوشید.

رژیم BRAT را دنبال کنید

 موز، برنج، سس سیب و نان تست مصرف کنید: پیروی از رژیم BRAT تضمین می کند که هر چیزی که می خورید تا حد امکان قابل هضم و آرامش بخش شود. 

برای برخی از زنان، گرفتگی عضلات باعث ناراحتی معده می شود. برای دیگران، ناراحتی معده باعث گرفتگی عضلات می شود. در هر صورت، یک رژیم غذایی ساده کمک کننده است.

از کافئین و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید

این موارد روده‌های شما را تحریک می‌کنند که می‌تواند باعث ایجاد گرفتگی شود: هر چیزی که سرشار از نمک، مواد مصنوعی یا کافئین باشد ممکن است میزان درد معده شما را افزایش دهد. تمام تلاش خود را بکنید تا زمانی که پریود هستید از فست فود، قهوه و نوشابه خودداری کنید. مطمئن باشید برای این کارتان شکمتان از شما تشکر خواهد کرد.

00

در مورد اندومتریوز با پزشک خود صحبت کنید

درد بیش از حد لگن در پریود شما می تواند نشانه چیز دیگری باشد: اگر به نظر می رسد که هیچ چیز باعث کاهش دردهای پریود شما نمی شود و واقعاً دردناک هستند، به پزشک خود مراجعه کنید. این می تواند نشانه ای از اندومتریوز باشد، که اختلالی است که در آن بافت در رحم شما بیش از حد رشد می کند. علائم اندومتریوز عبارتند از: 

مقاربت دردناک

ادرار دردناک یا حرکات روده

خونریزی بیش از حد در دوران قاعدگی

یبوست، حالت تهوع یا خستگی

فاطمه چولکی
فاطمه چولکی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها