با فواید بی نظیر مکمل زردچوبه برای سلامتی آشنا شوید

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.3 دقیقه

راهنماتو- زردچوبه یک ادویه خوش رنگ و مغذی است که از دیرباز در طعم دادن به غذای ما ایرانیان و بسیاری از کشورهای دیگر جهان جایگاه ویژه ای دارد. اما جالب است بدانید که این ادویه به غیر از طعم و رنگ بی نظیر، فواید بی شماری نیز برای سلامتی دارد که اهمیت استفاده از آن را چندین برابر می کند. این ادویه چندین قرن است که در سیستم های پزشکی سنتی مانند آیورودا جایگاه ویژه ای دارد و از درمان اختلالات پوستی و مفصلی گرفته تا مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد. زردچوبه حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به نام کورکومین است که در درمان بسیاری از بیماری های و مشکلات تاثیرگذار است. بنابراین، جای تعجب نیست که مکمل‌های زردچوبه اینقدر طرفدار پیدا کنند. در ادامه قصد داریم به معرفی پنج فایده بی نظیر مکمل زردچوبه بپردازیم. با ما همراه باشید.

1- کاهش التهاب مزمن

به گزارش راهنماتو، از هر پنج بریتانیایی یک نفر از التهاب مزمن رنج می برد، درد و التهابی که می تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته باشد. مطالعات نشان می دهند که افزایش دریافت آنتی اکسیدان ها از طریق غذا یا مکمل هایی مانند مکمل زردچوبه می تواند تفاوت قابل توجهی در بهبود التهابات مزمن ایجاد کند. باید بدانید که التهاب مزمن اغلب با اختلالات مرتبط با افزایش سن همراه است و ممکن است در هر زمانی از زندگی رخ دهد. بنابراین برای استفاده از مکمل زردچوبه و محافظت از خود هیچ وقت دیر نیست.

2- حمایت از سلامت مغز

با افزایش سن نورون‌های مغز ما به‌طور مؤثری از کار می‌افتند و این اتفاق می تواند به علائمی همچون از دست دادن حافظه و تغییر در خلق و خو منجر شود. بخشی از این امر ناشی از تجمع استرس اکسیداتیو در مغز است. در چنین شرایطی داشتن یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای آنتی اکسیدانی مانند میوه ها، سبزیجات و ادویه هایی مانند زردچوبه می تواند به سلول های مغز ما در مقابله با استرس کمک کند. تحقیقات منتشر شده در مجله Frontiers نیز نشان می دهند که زردچوبه می تواند در به تاخیر انداختن اختلالات عصبی موثر واقع شود.

1

3- مقابله با سرماخوردگی و آنفولانزا

به گفته محققان زردچوبه می تواند در درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا نیز موثر واقع شود. در واقع کورکومین موجود در زردچوبه این پتانسیل را دارد که التهاب مرتبط با سرفه و عطسه بیش از حد را کاهش دهد و خاصیت آنتی اکسیدانی آن نیز موجب تقویت ایمنی بدن شما شود. به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن خود به دنبال مکمل های زردچوبه حاوی ویتامینD باشید. یک مطالعه نشان می دهد که از هر شش فرد بریتانیایی یک نفر کمبود ویتامین D دارد و این کمبود با افزایش حساسیت به عفونت مرتبط است.

4- بهبود هضم غذا

با بالا رفتن سن، سرعت هضم غذا کاهش می یابد. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که زردچوبه حاوی یک اثر پری بیوتیک است که به رشد باکتری های سالم روده و در نتیجه هضم بهتر غذا کمک می کند. (اگرچه هنوز هم به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.)

5- تقویت پوست

چندین تحقیق نشان می دهند که زردچوبه می‌تواند به کاهش اختلالات پوستی مانند پسوریازیس و حتی آکنه کمک کند. اگرچه هنوز دانشمندان عملکرد آن را به طور واضح مشخص نکرده اند. با این حال، واضح است که کورکومین آنتی اکسیدان های بدن را تقویت می کند، بنابراین مصرف مکمل زردچوبه می تواند به درخشش طبیعی پوست کمک کند. برای دستیابی هر چه بیشتر به این هدف توصیه می شود زردچوبه و ویتامین C را با یکدیگر ترکیب کنید؛ ترکیبی که متخصصان پوست از آن به عنوان یک ماده بهبود دهنده چین و چروک‌، لکه های تیره و از بین برنده آسیب های ناشی از نور خورشید یاد می کنند.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها