(تصاویر) اگه می‌خوای خونه‌ات همیشه تمیز باشه، سبک مینیمالیسم رو بشناس!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 8.3 دقیقه

راهنماتو- اگر بخواهیم مینیمالیسم را به فارسی ترجمه کنیم، باید از واژه‌ای مثل ساده‌گرایی یا هنر کمینه استفاده کنیم. اما، این به معنای استفاده از کمترین لوازم ممکن است. این روزها که سبک مینیمالیسم در طراحی دکوراسیون داخلی سروصدای زیادی به پا کرده است، بیشتر متوجه می‌شویم که چگونه فرهنگ‌های متفاوت می‌توانند تبدیل به لهجه‌هایی متفاوت و زیبا برای سبک مینیمالیسم شوند.

 حال متوجه می‌شویم که آن خطوط راست، نورانی و خنثی بودن فضا چه احساسات و مفاهیمی را القا می‌کند و اصلا معنای آن چیست؟ در ادامه راهنماتو با آشنا کردن شما با سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی منزل خواهد گفت که چگونه این سبک می‌تواند نظم و تمیزی را برای همیشه در خانه شما تثبیت کند که دانستن این نکته مستلزم شناخت ویژگی‌ها، مشخصه و تاریخچه این سبک است.

1

سبک مینیمالیسم چیست؟

به گزارش راهنماتو، به نوعی از هنر انتزاعی سبک مینیمالیسم می‌گویند که از جمله مشخصه‌های آن در هنری مثل مجسمه‌سازی، سادگی در فرم است چراکه می‌خواهد هرگونه پیچیدگی‌های درونی را برطرف کرده و فضایی واقعی به وجود آورد.

رویین پاکباز در دایره المعارف هنر درباره سبک مینیمالیسم می‌گوید:«منطق تاریخی پشت مینیمال آرت نیز مورد مناقشه بوده است. برخی آن را نتیجه منطقی جریان مدرنیسم به سوی خلوص تلقی می‌کنند.» او در ادامه برای توضیح مشخصه و مفهوم مینیمال آرت می‌گوید:«بدون حضور چشم‌گیر ترکیب‌بندی و از طریق کاربرد مواد معمولی و غالبا صنعتی در پیکربندی‌های هندسی و یا بسیار ساده شده می‌توان کیفیات ناب رنگ، فرم، فضا و مواد را تجربه کرد.».

1

حال برخی افراد مانند کلارک بر این باور هستند که سبک مینیمالیسم از دهه 60 و 70 میلادی شکوفا شده است و کم کم به هنرهای دیگر نیز وارد شده که یکی از این هنرها، هنر طراحی کردن دکوراسیون داخلی منازل است.

1

سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

از آن‌جایی که افراد ناآگاه به هر فضای سفیدی که هیچ دکور یا لوازم غیر ضروری‌ای لقب سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی منزل را داده‌اند، ما نیز نسبت به این سبک چنین نگرشی داریم. اما، واقعیت این نیست. سبک مینیمالیسم در دکوراسیوت داخلی منزل معمولا به جای استفاده از اشکال هندسی پیچیده از خطوط تمیز و راست و منحنی استفاده می‌کند، تزئین در آن هست اما کم، رنگ‌ها خنثی هستند نه فقط سفید و مواد مورد استفاده پایدار و طبیعی خواهند بود. این که ما از هیچ عنصر تزئینی استفاده نکنیم، یعنی به سراغ برادر سبک مینیمالیسم در شرق رفته‌ایم (هنرهای ژاپنی در طراحی داخلی منزل).

1

وقتی به عمق مفهوم مینیمالیسم وارد می‌شویم و به سراغ مردمی با فرهنگ‌های متفاوت مثل ژاپن، اسکاندیناوی و غیره می‌رویم می‌بینیم که آن‌ها در فرهنگ و باورهایشان به کم بودن لوازم تاکید می‌کنند. این در حالی است که زندگی عشایری نیز مردم را ملزم به داشتنِ کمترین لوازم می‌کند چراکه آن‌ها هر از چندگاهی باید اساسشان را بردارند و به جای دیگری نقل مکان کنند.

 این حرف‌ها می‌تواند ما را رهنمون شود که چگونه این هنر به دکوراسیون داخلی وارد شده است و در اعماق خود چه حرف‌هایی برای گفتن دارد. با این اوصاف می‌توان هنر کمینه را نه فقط یک سبک برای دکوراسیون، بلکه یک سبک از زندگی در نظر گرفت. بنابراین شما کمی از مصرف‌گرایی دور می‌شوید و در عوض برای چیزهایی که نیاز دارید هزینه می‌کنید. در این صورت کیفیت زندگیتان نیز بیشتر خواهد شد.

1

ویژگی‌های سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی منزل

وقتی می‌خواهیم وارد مبحث ویژگی‌های سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی منزل شویم، جدای از بررسی کردن عناصری مثل رنگ، متریال، اشکال هندسی و نورپردازی باید به این موضوع تاکید کنیم که شما اگر در اکثر مواقع بر روی مبل‌های راحتی می‌نشینید، دلیلی ندارد که یک دست مبل سلطنتی برای خانه خود تهیه کنید! بنابراین در هر کدام از عناصری که بعدتر مورد بررسی قرار می‌گیرد و تشکیل‌دهنده ویژگی‌های سبک مینیمالیسم است، باید به این مساله توجه شود که هر چه را نیاز دارید تهیه کنید!

1

رنگ در سبک مینیمالیسم برای دکوراسیون داخلی منزل

نه! اگر از سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی منزلتان استفاده می‌کنید لازم نیست فقط به سراغ رنگ سفید بروید. از جمله رنگ‌هایی که می‌توانید در سبک مینیمالیسم استفاده کنید، بژ، خاکستری، طوسی، رنگ‌های اشباع شده و چرک مد هستند. این‌ها رنگ‌هایی هستند که می‌توانند از کف‌پوش تا سقف یک خانه مینیمال را تشکیل دهند و بعد در این فضای خنثی چند عدد لوازم ضروری قرار بگیرد که شما مدام از آن‌ها استفاده می‌کنید.

1

اشکال هندسی در سبک مینیمالیسم برای دکوراسیون داخلی منزل

در اکثر مواقع وقتی از اشکال هندسی در سبک مینیمالیسم برای دکوراسیون داخلی منزل حرفی به میان می‌آید ما کلمه خطوط تمیز را می‌شنویم و این طور در ذهنمان تصویر سازی می‌شود که تمامی خطوط باید راست باشند. اما، اینطور نیست! منظور از خطوط تمیز این است که تمامی خطوط بدون خط خوردگی، بیرون زدگی یا از شکل افتادگی باشند. به‌عنوان مثال ما می‌توانیم از اشکالی هندسی‌ای که در سبک صنعتی یا حتی آرت دکو استفاده می‌کنیم، مثل لانه زنبوری، پلکانی، مربع و مستطیل، در سبک مینیمال هم استفاده کنیم.

1

نورپردازی در سبک مینیمالیسم برای دکوراسیون داخلی منزل

نکته این است که وقتی ما وارد فضایی می‌شویم که سبکش مینیمال است احساس می‌کنیم چیزی را گم کرده‌ایم. این چیز همان لوازم غیر ضروری است که سال‌ها اطراف ما بوده و به آن عادت کردیم. اما، به مرور زمان متوجه می‌شویم که هر چیزی پیرامون ما است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 این مساله زمانی شدت پیدا می‌کند که ما بیشترین استفاده را از نور طبیعی در سبک مینیمال می‌کنیم و احساسی از لطافت به همراه نور طبیعی به خانه ما وارد می‌شود. نور به فضایی خنثی می‌تابد و احساس گم شدن اسباب و اساسیه اضافی در ما شدت می‌یابد.

1

 حال به هنگام شب استفاده از لوازن نورپردازی مصنوعی درحالی که ساده‌ترین شکل ممکن را دارند و تا حدودی توکار هستند، به خانه شما عمق می‌بخشند و شما همان احساسی را خواهید داشت که در روز داشتید. درواقع نورپردازی در سبک مینیمال باید به صورتی باشد که نورها در تضاد با یکدیگر قرار نگیرند بلکه یکدیگر را تلطیف کنند.

1

استفاده از اکسسوری در سبک مینیمالیسم برای دکوراسیون داخلی

وقتی صحبت از اکسسوری، لوازم جانبی و مبلمان در سبک مینیمالیسم می‌شود باید به این مساله تاکید کنیم که همه چیز عملکرد داشته و کاربردی باشند. ما سطوحی را می‌بینیم که صاف هستند، خطوط همگی تمیز و دقیق هستند و در نهایت همه چیز به قدری بانظم است که ماهیت اصلی لوازن موجود مشخص باشد.

1

اما، در میان این لوازم، حتی اگر اکسسوری‌ای وجود داشته باشد، تزئینات فراوان و پیچیده‌ای به چشم نمی‌خورد. حال به این حرف می‌رسیم که سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی منزل می‌تواند به منظم و مرتب بودن خانه شما کمک کند.

 اگر دقت کرده باشید، یکی از اصلی‌ترین دلایل شلوغی خانه، ریخت و پاش لوازم غیرضروری است، اما ما چنین لوازمی را نداریم! در نتیجه خانه‌مان به سرعت تمیز و مرتب می‌شود.

1

متریال مورد استفاده در سبک مینیمالیسم برای دکوراسیون داخلی

متریال مورد استفاده در سبک مینیمالیسم چوب‌هایی با رنگ روشن و خنثی، شیشه‌های شفاف، سفال‌ها با کمترین طرح، پارچه‌های طبیعی مثل کتان و کانواس هستند. تمامی متریال مورد استفاده باید با رنگ‌هایی خنثی ظاهر شوند تا در نهایت حسی از یکپارچگی فضا را به ما انتقال دهند.

1

مشخصه‌های سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی منزل

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی منزل که مستقیما بر تمیز بودن خانه تاثیر می‌گذارد افزودن فضاهای ذخیره‌سازی برای لوازمی است که مدام از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم. بهتر است چنین فضاهایی درحالی ایجاد شوند که کمتر توی چشم باشند.

1

از آن‌جایی که بسیاری بر این باور هستند، سبک مینیمالیسم برآمده از سبک مدرن در دکوراسیون داخلی است، باید به این نکته توجه کنیم که پلان‌ها باز هستند و سقف‌ها بلند! این در حالی است که پنجره‌های سراسری و بلند نور طبیعی را به خانه می‌آورند که همگی از مشخصه‌های اصلی سبک مدرن نیز هستند.

1

فراموش نکنید که یکی از دلایل معروف شدن سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی این است که به چشم‌های شما استراحت می‌دهد. این استراحت چشمی باعث می‌شود که شما آرامش بیشتری داشته باشید. پس از خریداری و اضافه کردن لوازم غیرضروری یا الگوهای به شدت زمخت خودداری کنید.

1

1

1

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

(ویدئو) جراحی بینی برای چه افرادی ممنوع است؟!
دانستنی ها

(ویدئو) جراحی بینی برای چه افرادی ممنوع است؟!

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
توت سفید رو بدون اینکه سیاه بشه توی خونه خشک کن!
آشپزی

توت سفید رو بدون اینکه سیاه بشه توی خونه خشک کن!

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 4 دقیقه
 این وسایل منزل را هرگز به سه‌راهی برق متصل نکنید
دانستنی ها

این وسایل منزل را هرگز به سه‌راهی برق متصل نکنید

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 5.6 دقیقه
(ویدئو) تاحالا بستنی با طعم پنیر چدار خوردی؟ معرکه ست!
آشپزی

(ویدئو) تاحالا بستنی با طعم پنیر چدار خوردی؟ معرکه ست!

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .2 دقیقه
بهترین پارک‌های ساری برای چادر زدن؛ سفری ارزان
راهنمای سیر و سفر

بهترین پارک‌های ساری برای چادر زدن؛ سفری ارزان

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 6.1 دقیقه
 طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی به سه روش ساده
آشپزی

طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی به سه روش ساده

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 3.4 دقیقه