اینطوری از ریزش موهات جلوگیری کن

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.1 دقیقه

راهنماتو- با بهبود کیفیت و انتظارات زندگی میل به جوانی و زیبایی نقش مهمی را در زندگی بر عهده گرفته است و در میان اجزاء مختلف چهره، مو یکی بخش هایی است که تاثیر چشمگیری در زیباتر به نظر رسیدن ما دارد. یکی از چالش هایی که بسیاری از افراد در طول زندگی با آن مواجه می شوند، نازک و کم پشت شدن موها است. از سبک زندگی غلط گرفته تا شرایط ژنتیکی، عوامل مختلفی می توانند مقصر نازک شدن موها باشند. خوشبختانه ترفندهایی وجود دارند که از نازک و کم پشت شدن تار موها جلوگیری می کند. در ادامه با آموزش این ترفندها با راهنماتو همراه باشید.

1- درمان های پزشکی

به گزارش راهنماتو، اگر متوجه تغییراتی در تراکم موهای خود شده اید و یا حس می کنید تار موهایتان به طور نامحسوسی نازک شده اند، توصیه می کنیم از یک پزشک عمومی یا تریکولوژیست کمک بگیرید. ایوا پرودمن، تریکولوژیست و رئیس موسسه تریکولوژیست ها می گوید: « درمان حرفه ای یک رویکرد چند جانبه است. زنانی هستند که با دو یا سه بیماری مختلف به ما مراجعه می کنند و برای دستیابی به بهترین نتیجه باید تحت درمان قرار گیرند. به عنوان مثال، نازک شدن موها می تواند به دلیل مشکلات خود ایمنی رخ دهد. هیچ روشی برای بازسازی موهای از دست رفته وجود ندارد. با این حال، با تشخیص زود هنگام و روش های درمانی مختلف می توان شرایط را مدیریت کرده و از ریزش موها جلوگیری نمود.»

2- رژیم غذایی مناسب

آنچه می خورید، می تواند تاثیر مستقیمی بر سلامت موهای شما داشته باشد. اگر بدنتان به اندازه کافی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مانند آهن، ویتامین B12 و ویتامین C دریافت نکند، ممکن است بیشتر شاهد ریزش و نازک شدن تار موهای خود باشید. حفظ یک رژیم غذایی متعادل و مغذی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی، به ویژه آهن و بیوتین از سلامت کلی موها حمایت می کند. بیوتین یا ویتامین H از تولید کراتین، پروتئینی که برای استحکام و رشد مو لازم است، حمایت می کند. علاوه بر مکمل ها، غذاهای سرشار از ویتامین C، منیزیم، سدیم و کلر نیز به جلوگیری از نازک شدن و ریزش موها کمک می کنند.

رژیم

3- مراقبت از موها

یکی از اولین و مهم ترین گام ها برای جلوگیری از ریزش موها، این است که در هنگام شستشو و حالت دادن موها، با دقت و ملایمت بیشتری با آنها برخورد کنید. استفاده از شامپوی مناسب، عدم استفاده مداوم از محصولات حرارتی مانند سشوار و اتوی مو، خودداری از سفت بستن موها و اجتناب از رنگ کردن مداوم موها می تواند از ریزش موها جلوگیری کند. ماساژ منظم پوست سر نیز با بهبود گردش خون، از ریزش موها جلوگیری می کند. با پوست و موی سرتان مهربان تر باشید و از یک برس مناسب برای حالت دادن به آنها استفاده کنید. موهایتان را با آب خیلی گرم نشویید و زیاد آنها را نشویید.

4- دارو

یک پزشک عمومی یا تریکولوژیست ممکن است داروهای خاصی برای جلوگیری از ریزش موهای شما تجویز کند. استفاده از داروهای مناسب می تواند به جلوگیری از ریزش موها و رشد مجدد آنها کمک کند. درک علل ریزش مو بهترین راه برای تشخیص نوع درمان و دارو است. اکثر ما با روش های درمانی مختلف جلوگیری از ریزش موها آشنا هستیم. به طور کلی دو نوع داروی موثر و اثبات شده برای جلوگیری از ریزش موها وجود دارد. ماینوکسیدیل فوم یا محلولی است که برای تحریک رشد مجدد مو در زنان مبتلا به ریزش موی زنانه تجویز می شود. در حالی که فیناستراید نوعی داروی مبتنی بر قرص است که برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه مورد استفاده قرار می گیرد.

5- PRP تراپی

PRP تراپی یا پلاسمای غنی از پلاکت نوعی روش درمانی است که می تواند رشد مو را در مناطقی که نازک شده اند، افزایش دهد. پلاسمای غنی از پلاکت حاوی سلول های بنیادی و فاکتورهای رشد جدا از خون شما است که به پوست سر تزریق شده و با تحریک فعالیت فولیکول های مو، رشد موها را تقویت می کند. نقطه ضعف این نوع درمان، هزینه های بالای آن است.

مو

6- مصرف ویتامین D

مزایای ویتامین D تنها در حمایت از سلامت استخوان و پوست خلاصه نمی شود. بلکه می تواند به شما کمک کند تار موهای سالم تری داشته باشید. این ویتامین ضروری از تار موهای شما در مرحله رشد حمایت کرده و به تولید فولیکول های موی جدید کمک می کند. بسیاری از ما با کمبود ویتامین D مواجه هستیم و برای اینکه آن را در سطح نرمال نگه داریم، نیاز به مصرف مکمل ویتامین D داریم. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند منجر به بروز مسمومیت و مشکلات سلامتی شود.

7- کاشت مو

کاشت مو یکی دیگر از روش های موثر برای جلوگیری از نازک شدن تار موها می باشد. این روش تنها در صورتی موثر است که پیش از کاشت، علت ریزش و نازک شدن موها نیز مشخص شود. بنابراین توصیه می کنیم پیش از اقدام به کاشت، با یک متخصص تریکولوژیست برای دریافت نتیجه بهتر مشورت کنید.

مو

علل نازک شدن موها

اگر موهای سالم و پرپشتتان یک شبه نازک و کم پشت شده است، ممکن است دلایل متنوعی مقصر بروز این اتفاق باشند. یک رژیم غذایی سخت با کالری محدود (کمتر از 1000 کالری در روز) می تواند منجر به ریزش موهای شما شود. همچنین بیماری هایی مانند مانند ذات الریه یا کووید-19، سطوح بالای استرس، مشکلات تیروئید، قرار گرفتن تحت عمل جراحی و مصرف برخی داروها نیز می تواند منجر به ریزش موها شود.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها