11فشار جامعه که «فقط» مردان می‌فهمند

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 6.8 دقیقه

 راهنماتو-ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که نسبت به قبل کم‌تر دچار سوءتفاهم‌های مرتبط با نقش‌های جنسیتی و قضاوت‌های بی‌پایه درباره آن‌هاست.

به گزارش راهنماتو، اما با وجود همه تلاش‌هایی که برای اصلاح این شیوه تفکر در سراسر جهان صورت گرفته است، همچنان فشارهای اجتماعی روی زنان و مردان وجود دارد.

در این مقاله می‌خواهیم درباره تجربه‌های مردان و فشارهای اجتماعی‌ای که روی خودشان احساس می‌کنند، صحبت کنیم. مردان نیز مانند زنان به صورت ناخودآگاه فکر می‌کنند جامعه از آن‌ها انتظاراتی دارد که باید بر مبنای آن‌ انتظارات رفتار و عمل کنند. با راهنماتو همراه باشید تا برخی از این فشارهای اجتماعی را با هم مرور کنیم.

1.مردان احساس می‌کنند که همیشه باید در نهایت «جوانمردی» عمل کنند

ممکن است جوانمردی موضوعی مربوط به گذشته‌ها باشد اما باورتان بشود یا نه هنوز بسیاری از مردان در ناخودآگاه خود به این مفهوم قدیمی از مرد بودن اعتقاد دارند. جامعه از مردان انتظار دارد در رفتارهای روزمره‌شان در را برای بانوان باز نگه دارند، صندلی‌شان به دیگران تعارف کنند یا خریدهای سنگین را حمل کنند. پشت این رفتار علم جالبی نهفته است. در مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده است مشخص شده که زنان مردان جوانمرد را جذاب‌تر از سایر مردان می‌دانند. این یافته‌ها شگفت‌آور نیست. وقتی به کسی کمک می‌کنید از خیابان عبور کند درواقع به او حس تحسین‌شدن و خاص بودن می‌دهید. در بافت درست (مثلا وقتی حقیقتا فردی نیاز به کمک دارد) اغلب این رفتار نوعی تحسین دیده می‌شود. شاید یکی از دلایلی که اغلب مردان هنوز احساس می‌کنند باید رفتارهای جوانمردانه داشته باشند، همین است.  

9

2.مردان احساس می‌کنند که نباید گریه کنند

به پسربچه‌ها اغلب گفته می‌شود «خودتو جمع کن» یا «مرد که گریه نمی‌کنه». این نصایح تا بزرگسالی در ذهن پسربچه‌ها باقی می‌ماند و آن‌ها تصور می‌کنند که هر نوع ابراز احساساتی از سوی آن‌ها به معنی ضعف آن‌ها نگریسته می‌شود. یکی از دلایل این نوع تفکر به محیط‌هایی مربوط است که پسران اغلب در آن‌ها حضور دارند و مدام به واسطه هورمون تستوسترون تقویت می‌شود. چه زمین بازی فوتبال باشد، چه گذران عصرها با هم‌قطاران در یک کافه، مردان اغلب روزمرگی‌هایشان را در گروه‌های دسته‌جمعی با سایر مردان سپری می‌کنند. اگر در این گروه‌ها گریه کنید یا احساسات خودتان را بروز بدهید، هدف سایرین قرار می‌گیرید. با نشان دادن چنین رفتارهایی احساس می‌کنید که در سلسله‌مراتب مردانگی در اعماق قرار گرفته‌اید. علم موافق است که 45درصد از مردان می‌گویند هنوز روی خودشان فشار حداکثری احساس می‌کنند تا جلوی دیگران نقطه‌ضعف‌های احساسی بروز ندهند.

3.مردان احساس می‌کنند که باید بامزه باشند

مردان میلیون‌ها بار چنین چیزی را شنیده‌اند. اینکه زنان مردانی را دوست دارند که حس شوخ‌طبعی داشته باشند. این شنیده‌ها فشار مضاعفی را روی مردان بار می‌کند. مردان احساس می‌کنند مجبورند هر لحظه جوکی برای خنداندن اطرافیانشان بگویند. در اغلب موارد آن‌ها برای بانمک بودن به سختی میفتند. جوک‌های آن‌ها گاهی جو معذب‌کننده‌ای ایجاد می‌کند که به تنش‌های محیط اضافه می‌کند.

4.مردان احساس می‌کنند که باید در اتاق خواب عالی باشند

مردان، به خصوص مردان جوان، فشار زیادی روی خودشان احساس می‌کنند برای آنکه در اتاق خواب نقش خوبی ایفا کنند. اگر احساس کنند که نتوانسته‌اند وظیفه‌شان را به خوبی ایفا کنند، ضربه محکمی به اعتماد به نفس‌شان وارد می‌شود. این احساس مایه شرمساری‌شان است. انتظارات زیاد از آن‌ها می‌تواند آن‌ها را عصبی و مضطرب کند و به بدتر شدن مشکلات‌شان بینجامد.

5.مردان احساس می‌کنند که تنها نیرویی هستند که باید از خانواده‌شان مراقبت کنند

یک عقیده قدیمی‌ دیگر که هنوز بسیاری از مردان درگیر آن هستند. مطالعه‌ای که در سال 2017 انجام شد نشان داد که 67درصد از مردان احساس می‌کردند که باید از عزیزان‌شان به لحاظ مالی حمایت کنند. اینکه آیا باید این کار را بکنند یا نه مسئله‌ای دیگر است. موضوع اصلی آن است که مردان از سمت جامعه این فشار را احساس می‌کنند که باید نان‌آوران اصلی خانواده‌هایشان باشند. این تصور می‌تواند به نقش‌های قدیمی که والدین‌ ما ایفا می‌کردند منجر شود. زنان معمولا در جوامع قدیمی نقش‌های اصلی را در مراقبت از کودکان داشتند، درحالیکه مردان باید بیرون از خانه کار می‌کردند. درحالیکه این روند اکنون کاهش پیدا کرده اما هم‌چنان وجود دارد.

4

6.مردان احساس می‌کنند باید باهوش و حاضر باشند

ما اغلب فشار برای داشتن ظاهری آراسته، لباس مناسب و تناسب اندام را با زنان مرتبط می‌دانیم. اما مردان نیز تحت این فشارهای اجتماعی قرار دارند. فقدان آراستگی، ریش نتراشیده و لباس‌های ناهمخوان می‌تواند قضاوت‌های دیگران را به سمت مردان روانه کند. این درواقع بخش غمگین زندگی است. نخستین دیدار اهمیت دارد. درحقیقت ما ظاهرا در چند ثانیه اول دیدار دریافت‌های متعددی از طرف مقابل در ذهن‌مان شکل می‌دهیم. نخستین ملاقات عاشقانه، مصاحبه کاری یا جلسه شغلی می‌توانند برداشت‌های اولیه‌ای را در ذهن طرف مقابل شکل دهند که ممکن است ادامه‌دار باشد.

7.مردان احساس می‌کنند که باید قدم اول را آن‌ها بردارند

این یکی از آن بزرگ‌ترین فشارهایی است که مردان در اغلب نقاط جهان احساس می‌کنند. هرچند اوضاع به آهستگی در حال تغییر است، به طور کلی این ذهنیت در افراد جا گرفته که قدم اول وظیفه مردان است. بگذارید طور دیگری مطرح کنیم. اگر زنی به شما نزدیک شود و تقاضای آشنایی کند، ممکن است فردی مستأصل و بی‌بندوبار تلقی شود. نه تنها از مردان انتظار می‌رود که قدم نخست را بردارند بلکه از آن‌ها انتظار می‌رود که بتوانند با طرد شدن‌های چندین‌باره کنار بیاند.

8.مردان احساس می‌کنند که باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشند

درست مثل جوک‌های بامزه، به مردان گفته می‌شود که زنان عاشق مردانی با اعتماد به نفس بالا هستند. اما یک مسئله وجود دارد. اعتماد به نفس معمولا یک نشانه طبیعی از موفقیت یا رضایت است. وقتی به اهداف‌تان دست پیدا می‌کنید، احساس بهتری نسبت به خودتان احساس می‌کنید. سرتان را بالا می‌گیرید و با سینه‌ای ستبر راه می‌روید. اما ما همیشه نمی‌توانیم به خواسته‌هایمان دست پیدا کنیم. بنابراین به مردان گفته می‌شود: «ادای اعتماد به نفس را دربیاور تا اعتماد به نفس پیدا کنی.» این پیام‌ها انتظارات بیش‌تری را بر مردان بار می‌کند و آن‌ها را مجبور می‌کند تا به شیوه‌ای که جامعه از آن‌ها انتظار دارد رفتار کنند.

1

9.مردان احساس می‌کنند که باید دست به جیب باشند

مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده نشان داد که 78درصد ار مردان فکر می‌کنند آن‌ها باید هزینه‌های قرار عاشقانه را حساب کنند. اگر کم خرج کنید، بی‌کلاس یا بی‌علاقه به نظر می‌رسید. درست یا غلط، پرداخت هزینه اولین قرار ملاقات نشانه‌ای است از اینکه مردی محترم است و حقیقتا به شما اهمیت می‌دهد.

10.مردان احساس می‌کنند که باید به لحاظ فیزیکی بسیار قوی باشند

هیچ تردیدی نیست که مردان از زنان عضلانی‌تر هستند. اما این ویژگی یک بعد تاریک نیز دارد. اجتماع از مردان انتظار دارد که بیش‌تر کار یدی انجام دهند و همیشه در شیشه‌ مربا را باز کنند. از مردان انتظار می‌رود که برای احقاق حق خود ایستادگی کنند، از خانواده‌شان به لحاظ فیزیکی حمایت کنند و اشیاء سنگین را بلند کنند. اما حقیقت این است که همه مردان حقیقتا قوی نیستند. این باعث می‌شود که مردان احساس ناامنی یا بی‌مصرف بودن بکنند.

11.مردان احساس می‌کنند که باید زندگی‌شان را سامان بدهند  

این فشاری است که مردان و زنان هر دو در زندگی احساس می‌کنند: اینکه شوقی در زندگی پیدا و به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنند. اما این فشار روی مردان بیش‌تر است. به مردان مدام گفته می‌شود که تنبل نباش. بازی ویدیویی یا دراز کشیدن جلوی تلویزیون برای مردان یک نه بزرگ است. مردان احساس می‌کنند که باید بزرگ شوند، مسئولیت بپذیرند و کاری با زندگی‌شان بکنند. اما شاید برخی از مردان دوست ندارند در لاین سرعت به زندگی ادامه دهند. تا زمانی که با این سبک از زندگی راضی هستند و برای کسی دردسری ندارند، مگر بد است؟

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها