چگونه به کودکمان «نه« بگوییم؟! این مهارت را یاد بگیرید!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 4.4 دقیقه

راهنماتو- «یه جوری بهش بگو نه، که هم ناراحت نشه هم خواسته خودت اجرا بشه!»

همه‌ی آدم‌ها از «نه» شنیدن ناراحت می‌شوند. کوچک و بزرگ هم ندارد! البته که این خیلی خودخواهانه است که توقع داشته باشیم همیشه دیگران موافق میل ما عمل کنند ولی واقعیت این است که هیچکسی از شنیدن این کلمه خوشحال نمی‌شود!

به گزارش راهنماتو، وقتی پای فرزند، آن هم فرزند کوچک شما به میان می‌آید اوضاع کمی هم فرق می‌کند! شما علاوه بر اینکه باید به روش درست این کار را انجام بدهید وظیفه دارید «نه» گفتن و شنیدن را هم به فرزندتان بیاموزید تا وقتی به سن بزرگسالی رسید گمان نکند تمام دنیا موظف هستند در خدمت او باشند و با اولین «نه» که بشنود کاخ آرزوهایش ویران شود! پس این یک مهارت است که باید از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم. اما چطور؟ چگونه به کودکان نه بگوییم که تاثیر منفی نگذارد و نتیجه دلخواهمان را هم بگیریم؟

زیاد «نه» نگویید!

این یک واقعیت است! به هر آن نسبت که شما زیاد از این کلمه استفاده کنید اثرگذاری آن هم پایین خواهد آمد و واکنش‌های منفی بیشتری از کودکتان خواهید دید. پس در استفاده از این کلمه برای یاد دادن این مهارت به فرزندتان دقت کنید. در مواقعی که خطری او و دیگران را تهدید نمی‌کند «نه» گفتن را حذف کنید تا استفاده به جا و به موقع از آن آموزش مفیدی را هم درپی داشته باشد!

با آرامش «نه» بگویید!

وقتی قرار است «نه» بگویید یعنی امکان اینکه واکنش منفی از سمت طرف مقابل ببینید هم وجود دارد. حالا اگر این طرف مقابل یک کودک باشد حساسیت ماجرا بالاتر هم خواهد رفت! پس حواستان باشد که قدرت نمایی اینجا جواب نمی‌دهد! نباید این «نه» گفتن شما دربردارنده زورگویی باشد! مهربان و با آرامش هم می‌توانید این کار را انجام بدهید.

0

جملات مثبت انتخاب کنید!

شاید بگویید کودک که دیگر مثل روانشناسی امروز دربند مثبت و منفی نیست! ولی اشتباه می‌کنید! کودکان به همان نسبت که متوجه منطق در کلام شما نخواهند شد نوع جملات انتخابی شما را به خوبی درک می‌کنند. به عنوان مثال اگر فرزند شما قصد دارد قبل از شام بستنی بخورد و شما با این کار موافق نیستید لازم نیست برایش شرح بدهید که بستنی خوردن قبل از شام باعث چه اتفاقاتی می‌شود! او فقط در آن لحظه دلش بستنی می‌خواهد و آماده نطق و سخنرانی شما نیست! پس به او بگویید بعد از شام اجازه خوردن بستنی دارد! با این کار به صورت مخفیانه نه گفتید و در عین حال به او اجازه دادید در وقت دیگر این کار را انجام بدهد!

حق انتخاب بدهید!

کودکان از اینکه حساب بشوند و نظرشان موردتوجه قرار بگیرد خوشحال می‌شوند و این کار وظیفه شماست! باید به او حس شخصیت داشتن بدهید. وقتی شما ساکن آپارتمان هستید و در طبقه پایین منزل شما هم خانواده‌ای زندگی می‌کنند طبیعتا فوتبال بازی کردن و دویدن در فضای خانه مزاحمت برای همسایه‌هاست! به جای اینکه فقط او را از دویدن و توپ بازی منع کنید برایش انتخاب قائل شوید. در سنین پایینتر فقط دو انتخاب پیش روی او بگذارید تا گیج نشود. مثلا به او بگویید یا به صورت نشسته با توپ کوچک و سبک بازی کند یا اینکه خودتان را هم دخیل کنید و یک بازی فکری یا حتی قایم باشک پیشنهاد بدهید! اجازه بدهید او انتخاب کند و با این دو مورد ذهنش از توپ بازی و دویدن فارغ شود.

مراقب لحن کلامتان باشید!

کودکان بسیار زیاد آسیب پذیر هستند. از آنجا که قد کوتاهتری هم دارند اگر قرار باشد شما به آنها «نه» بگویید باید خود را هم سطح آنها و هم قد آنها کرده و با نگاه کردن در چشمانشان به آرامی بگویید که این کار مناسب نیست. لحن شما همانقدر که باید محکم و مقتدر باشد باید دربردارنده مهر مادری یا پدری هم باشد. درعین حال به گونه‌ای این حرف را بزنید که احساس تزلزل از آن پیدا نباشد. کودکان را دست کم نگیرید، بسیار باهوشتر از آن هستند که فکرش را بکنید! پس داد زدن و عصبانیت و ابراز خشم را کنار بگذارید.

0

قاطع باشید!

یکی از موارد بسیار مهم این است که وقتی «نه» می‌گویید سر حرفتان بمانید! اگر کودک شما با خودزنی، داد و فریاد یا گریه و زاری بتواند رای شما را تغییر دهد این حربه را همیشه استفاده خواهد کرد. او باید بداند با هیچ کدام از این بهانه‌ها شما از حرفتان برنخواهید گشت! زیرا وقتی خطری در میان است و کاری نامناسب است شما به هیچ طریقی از موضعتان پایین نخواهید آمد. به مرور این مساله برای او جا می‌افتد و با نه گفتن شما به اهمیت مساله پی خواهد برد!

جریمه قرار بدهید!

اگر قرار باشد کودک هیچوقت «نه» نشوند در بزرگسالی به مشکل برخواهد خورد. بهتر است برای تکرار کارهایی که قانون منزلتان را زیرپا می‌گذارد جریمه کوچک و قابل انجام قرار بدهید. البته این موقعی کارساز است که قوانین را به کودکتان یاد داده باشید و همیشه به او یادآوری کنید.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها