5نکته‌ای که افراد با هوش هیجانی بالا سریع درباره ما می‌فهمند

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.1 دقیقه

 راهنماتو-معروف است که وینستون چرچیل، نخست‌وزیر فقید بریتانیا، استعداد ویژه‌ای در هدایت مردم در بحران داشت. او می‌توانست از احساسات و عواطف مردم کشورش استفاده کند. همچنین گفته شده که توانایی عجیب و غریبی در ایجاد تعادل بین محاسبات بی‌روح و درک عاطفی داشت.

به گزارش راهنماتو، افرادی که هوش عاطفی بالایی دارند، ذاتا به توانایی دریافت سریع سرنخ‌های عاطفی سایر آدم‌های اطراف‌شان مجهز هستند. در این مقاله با راهنماتو همراه باشید تا به شما بگوییم که این افراد چه چیزهایی را خیلی سریع می‌توانند در مورد شما حدس بزنند.

1.آن‌ها رادارهای خوبی برای کشف رازهای مگو دارند

آیا می‌دانستید واژگانی که در طی معاشرت‌ها و تعاملات بین افراد ردوبدل می‌شوند صرفا 10درصد از اطلاعات مبادله‌شده را شامل می‌شوند؟ مابقی پیام از سرنخ‌های غیرکلامی مثل تن صدا، زبان بدن و حالات چهره ناشی می‌شود.

افرادی که هوش اجتماعی (عاطفی) بالایی دارند اغلب این توانایی را دارند که زبان بدن و حالات چهره طرف مقابل‌شان را درست بخوانند. آن‌ها می‌توانند تفاوت بین زبان بدن اصل و غیراصل، مثل لبخند حقیقی و مصنوعی را، حدس بزنند.

افرادی که هوش اجتماعی بالایی دارند می‌تواند هر نوع تناقضی بین واژگان و زبان بدن را بفهمند: مثلا، آن‌ها می‌دانند که صرفا با شنیدن جمله «حالم خوبه!» نمی‌توانند عمق حال طرف را درک کنند. آن‌ها از پس واژگان افراد احساسات و افکارشان را درک می‌کنند. آن‌ها نگرانی خفته در کلام یا هیجانی را که سعی می‌کنیم پنهان کنیم، می‌فهمند.

این عمق از درک به افرادی که هوش اجتماعی بالایی دارند کمک می‌کند به احساسات و عواطف پاسخ بدهند نه به کلماتی که گفته می‌شود و این باعث می‌شود سطحی عمیق از اعتماد و پیوند در گفت‌وگوهایشان بروز کند.

2

2.آن‌ها برای هر نوع ارتباط غیرکلامی جاری آنتن دارند

افرادی که هوش اجتماعی بالا دارند می‌تواند بفهمند که افراد از طریق زبان بدن چه چیزی را مخابره می‌کنند. مثلا فک قفل‌شده نشان‌دهنده تلاش فرد برای کنترل خشم و استرس است. دست‌های روی کمر تلاش فرد برای اعمال قدرت و نمایش اعتماد به نفس از سمت او را نشان می‌دهد. فردی که هوش اجتماعی سرشاری دارد همه این موارد را متوجه می‌شود.

آن‌ها از این سرنخ‌ها برای ارزیابی سطح راحتی و وضعیت عاطفی فرد استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که پاسخ‌شان به نحوی است که با احساسات سخنگو همراستا است. این توانایی به آن‌ها امکان می‌دهد تا گفت‌وگوهای همدلانه‌تر و مرتبط‌تری برقرار کنند که بر اساس آن همه طرف‌های گفت‌وگو احساس کنند ورای واژگانی که ردوبدل شده درک شده‌اند.

مثلا، کسی که بازوها و پاها را روی هم انداخته ممکن است سیگنال‌های مقاومت در برابر شما را مخابره می‌کند.

پاها و دست‌های روی هم افتاده موانع فیزیکی هستند که پیشنهاد می‌دهند آن فرد هنوز به قدر کافی گشاده نیست که حرف‌های شما را بپذیرد. حتی اگر دارد در این وضعیت لبخند می‌زند و گفت‌وگوی مطلوبی در جریان است، این زبان بدن داستان دیگری را روایت می‌کند.

مطالعه‌ای که به روی 2000 مذاکره انجام شده است، نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از این مذاکرات در زمانی که یکی از طرفین در ابتدا پاهایش را روی هم انداخته بود به توافق منجر نشد.

علتش آن است که پاها یا دست‌های قفل‌شده روی هم به لحاظ روانی نشان می‌دهد که آن شخص از نظر ذهنی، روانی و فیزیکی در برابر هر چیزی که در مقابل‌اش قرار دارد یک سد ایجاد کرده است.

برادبری می‌گوید: این کار عمدی نیست برای همین می‌تواند خیلی چیزها را در مورد افراد فاش کند.

3.آن‌ها چیزی تحت عنوان «آگاهی اجتماعی» دارند

افرادی که هوش اجتماعی بالایی دارند یک بازی اجتماعی نسبتا قوی بلدند. این چیزی است که روان‌شناسان به آن «آگاهی اجتماعی» می‌گویند. یعنی افرادی که هوش اجتماعی بالایی دارند نه تنها با احساسات خودشان تنظیم هستند بلکه با احساسات دیگران نیز تنظیم می‌شوند. آن‌ها می‌دانند با هر فردی چگونه رفتار کنند که بیش‌ترین اثر را روی او بگذارند و روی داشتن روابط سالم اجتماعی و کمک به موفقیت آدم‌های اطرافشان سرمایه‌گذاری می‌کنند.

خودآگاهی یعنی قادر به تشخیص خلق، احساسات، عواطف و احساسات دیگران باشیم و در عین حال، نسبت به اینکه خلق و احساسات خودمان چگونه روی دیگران تأثیر می‌گذارد نیز آگاه باشیم.

4.توانایی شناسایی مرزهای دیگران را دارید

افرادی که هوش اجتماعی بالایی دارند می‌دانند که افراد وقتی برای خودشان مرز تعیین می‌کنند درواقع به شما نشان می‌دهند که دوست دارند چه نوع ارتباطی با شما داشته باشند. آن‌ها همچنین با تعیین مرز به شما نشان می‌دهند که دوست دارند چگونه با آن‌ها رفتار شود، چگونه دوست دارند با آن‌ها حرف بزنید، با آن‌ها تعامل کنید و با آن‌ها در ارتباط باشید و تا چه حدی دوست دارند که در فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند.

درواقع آن‌ها با تعیین حد و حدود به شما مخابره می‌کنند که چه چیزهایی برایشان پذیرفته نیست. ما اغلب درباره تعیین مرز برای خودمان حرف می‌زنیم اما درباره احترام گذاشتن به مرزها و حدود دیگران خاموشیم. اما بزرگ شدن و رشد کردن مستلزم احترام گذاشتن به مرزهای دیگران است.

مثلا فرض کنید در مهمانی شام هستید و در آستانه پرسیدن این پرسش از دوست بیکارتان هستید که «بالاخره کار پیدا کردی یا نه؟». وقتی به طرح پرسش نزدیک‌تر می‌شوید حس می‌کنید که دوست‌تان معذب می‌شود، اگر هوش اجتماعی بالایی داشته باشید از طرح این پرسش خودداری می‌کنید.

فردی که هوش اجتماعی بالا دارد سرنخ‌ها را می‌گیرد و موضوع را تغییر می‌دهد. افراد برای امنیت‌شان برای خودشان مرز می‌گذارند، احترام به این مرزها به ساخت اعتماد در رابطه کمک می‌کند و نشان می‌دهد که طرف دیگر به احساسات شما اهمیت می‌دهد.

5.آن‌ها تقریبا می‌توانند واکنش دیگران به هر پدیده‌ای را حدس بزنند

افرادی که هوش اجتماعی بالایی دارند می‌توانند درک کنند که در گذر زمان عواطف و احساسات چگونه تغییر و رشد می‌کند و در هر موقعیتی افراد چگونه حال‌شان دگرگون می‌شود. یعنی می‌تواند واکنش احتمالی دیگران به اخبار خاص را حدس بزنند.

مثلا می‌دانند اگر شخصی کلافه است و مشکلی که با آن مواجه است به زودی حل نخواهد شد، اوضاع به زودی بحرانی خواهد شد. یعنی می‌توانند با صحت بیش‌تری به موقعیت‌ها نزدیک شوند زیرا می‌توانند واکنش احتمالی افراد را پیش‌بینی کنند.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها