اگه فکر می‌کنی سینما یعنی هالیوود؛ این 4 فیلم غیرآمریکایی رو ببین!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 4.9 دقیقه

راهنماتو- سینما، هنر است و هنر هرگز مرز نمی‌شناسد و نمی‌توانیم آن را محدود به کشور، سبک، ژانر یا فرمی خاص کنیم. اگرچه هالیوود به دلیل داشتن بودجه‌های کلان و قدرت تبلیغاتی بالا همواره خود را به ابتدای جدول می‌کشاند، اما در بسیاری از موارد فیلم‌هایی غیرآمریکایی هم هستند که هنر سینما را با تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان خود، تکان می‌دهند. وقتی فیلم‌هایی فراتر از هالیوود ببینیم، با رنگ‌وبوی جدیدی از فرهنگ‌ها، زبان‌ها و فرم‌های خاص روبه‌رو خواهیم شد. در این حالت ما به کاوشگری در هنر نزدیکتر شده‌ایم. بنابراین راهنماتو در این مقاله 4 فیلم از سال 2023 به شما معرفی می‌کند که غیرهالیوودی است، اما شما را مجذوب خود می‌کند.

1

1. فیلم The Zone of Interest منطقه دلخواه

کارگردان: جاناتان گلیزر

بازیگران: آناستازیا دروبنیاک، کریستین فریدل، دنیل هولزبرگ، فریا کریوتزکام

کشور سازنده: پولند، ایالت متحده آمریکا و بریتانیا

امتیاز: 7.5

به گزارش راهنماتو، فیلم‌های زیادی تا کنون درباره هولوکاست ساخته شده است. درواقع، انسان هرگز نخواهد توانست این ننگ تاریخی را هضم کند. اما، آیا فکر می‌کنید هنوز هم فیلمی در این باره بتواند برای شما تکاندهنده باشد؟ اگر فیلم The Zone of Interest منطقه دلخواه را ببینید، متوجه خواهید شد که جاناتان گلیزر توانسته با هنر خود باری دیگر تصویر هولوکاست را با تمام وحشت‌آفرینی‌هایش بر روی پرده سینما ببرد. در این فیلم رودولف هوس (کریستین فریدل) افسری نازی است و به همراه همسرش هدویگ (ساندرا هولر) جایی در نزدیکی اردوگاه آشویتس زندگی می‌کند. کمی آن سوتر از این منطقه تحت نظر که این خانواده در کمال آرامش در آن زندگی می‌کنند، صدای ناله‌های افرادی که در حال سوختن هستند به گوش می‌خورد، جنازه‌ها روی آب می‌آیند و بچه‌های هوس را به وحشت می‌اندازند. اما، انگار هیچ احساسی از انسانیت در آن‌ها وجود ندارد. این فیلم، فیلمی خوش‌ساخت از نظر فنی است که به زیبایی میان ظالم و مظلوم مرز کشیده!

این فیلم، فیلمی تاریک و سرد است که شما را به شدت ناراحت کرده و انسانیت را به چالش می‌کشد.

1

2. فیلم انیمیشن No Dogs or Italians Allowed  ورود سگ ها و ایتالیایی ها ممنوع

کارگردان: الین اوگتو

بازیگران: الین اوگتو، آریان آسکارید، برونو فونتین، کریستوف گاتو

کشور سازنده: فرانسه، بلژیک، سوئیس، ایتالیا و پرتغال

امتیاز: 7.3

این اروپای قرن بیست است. فیلم انیمیشن No Dogs or Italians Allowed  ورود سگ ها و ایتالیایی ها ممنوع بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است. در این انیمیشن، الین اوگتو داستان زندگی خود و خانواده مهاجرش را تعریف می‌کند. اوایل همه چیز گل‌وبلبل است. نهایت جای سگ‌ها و ایتالیایی‌ها آن‌جا نیست، در عوض درخت‌های زیبا، خانه‌های مقوایی و عروسک‌هایی که خیلی بهتر از انیمیشن CGI بر روایت می‌نشینند شما را به خود جذب می‌کنند. اما، کمی بعد روایت تراژیک می‌شود. آلن اگیتو به سراغ مادربزرگش می‌رود تا داستان زندگی خانواده‌اش را از زبان او بشنود. در این لحظات است که این انیمیشن شروع کرده است به انتقاد از جنگ‌های متعددی که این خانواده به خود دیده و تبعیض‌هایی نژادی که گریبانگیرشان شده است.

این انیمیشن جذاب، با محوریت شخصیت اوگتو و بحث و گفت‌وگو به شدت احساسات ما را درگیر می‌کند.

1

3. فیلم Third World Romance عاشقانه های جهان سوم

کارگردان: دواین روئداس بالتازار

بازیگران: آنا آباد سانتوس، آرچی آداموس، کارلو آکینو، چارلی دیزون

کشور سازنده:فیلیپین

امتیاز:6.5

فیلم Third World Romance عاشقانه های جهان سوم از کلیشه‌های هالیوود فراتر می‌رود. از مرز‌های هالیوود که گذر کنیم و به سراغ کشور‌های جهان سوم و درحال توسعه برویم، همه چیز متفاوت می‌شود. گاهی همه چیز سخت‌تر است و در این حالت، اکثر احساسات معنای بیشتری پیدا می‌کنند چراکه موانعی از جنس «نرسیدن» سر راه آن‌ها قرار می‌گیرد. در این فیلم چارلی دیزون و کارلو آکوینو بازی می‌کنند و البته در نقش خود می‌درخشند. در این هیاهوهای پایتخت یک کشور در حال توسعه است که احساسات این دو رنگ‌وبویی تازه به خود می‌گیرد. در کشوری که هنوز حق رای نداری! بری و آلوین عاشق هم می‌شوند، آهسته و عمیق! در همان حالی که برای تشکر، خرما و برنجشان را جابجا می‌کنند.

این فیلم شخصیت محور، شما را به اتفاقاتی که در آینده خواهد افتاد دلگرم می‌کند در حالی که به شدت جای بحث باقی می‌گذارد.

1

4. فیلم Monster هیولا

کارگردان: هیروکازو کره-ادا

بازیگران: ساکورا آندو، ناگایاما ایتا، سویا کوروکاوا، هیناتا هیراگی، میتسوکی تاکاهاتا، آکیهیرو سونودا، ناکامورا شیدو، یوکو تاناکا.

کشور سازنده: ژاپن

امتیاز: 7.9

با دیدن فیلم Monster هیولا قرار است دو ساعت تجربه کنیم. بپرسیم، پاسخ بگیریم و فراموش کنیم! (دوباره از نو). در این فیلم قرار است حقیقت آشکار شود، اما حقیقت چیست؟ یک مادر تنها رفتارهای پسرش را می‌بیند و همه چیز برای او عجیب به نظر می‌رسد. سرمنشا بسیاری از این مشکلات را مدرسه می‌دانیم! پس مادر، به مدرسه می‌رود تا از معلم پسرش همه چیز را بپرسد. حالا هر کدام از این 3 نفر قصه‌ای برای روایت کردن دارند. وقتی وارد دنیای این فیلم شویم متوجه خواهیم شد که چگونه توانسته برنده نخل طلای جشنواره کن ۲۰۱۸، و نامزد اسکار بهترین فیلم بین‌المللی در نود و یکمین دوره جوایز اسکار شود.

این فیلم، فیلمی شخصیت‌ محور است که به شکلی دراماتیک احساسات شما را درگیر می‌کند.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها