اگه تازه ورزش کردن رو شروع کردی این موارد رو رعایت کن!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.1 دقیقه

راهنماتو- «حال ورزش کردن نداری؟! خب به خودت ضرر می‌زنی! باور کن!»

ورزش کردن زیر نظر مربی بهترین کاری است که می‌توانید انجام بدهید. ممکن است یک ماه گذشته باشد اما شما هنوز به نتیجه دلخواهتان نرسیده باشید و این کاملا طبیعی است. بدنی که سال‌ها تحت یک فرمان بوده است به صورت ناگهانی نمی‌تواند تغییر کند! اولین قدم در ورزش کردن و رسیدن به نتیجه مناسب صبوری و ممارست است! شما باید پیوسته به تمرین بپردازید و گفته‌های مربی را تا حد توان انجام بدهید اما در این میان نکاتی وجود دارد که باید رعایت کنید و اگر آنها از چشم شما پنهان بمانند یا اهمیتی ندهید قطعا نتیجه‌گیری سخت خواهد شد.

به گزارش راهنماتو، هفته‌ای سه روز اسکوات می‌زنید، لانگ‌های سخت و جانفرسا را اجرا می‌کنید، زمان پلانک‌ها را هر جلسه سعی می‌کنید افزایش بدهید، اما باز هم سایز لباس‌هایتان تغییر نمی‌کند و از روی ترازو رفتن وحشت دارید! علت چیست؟

بهتر است در یکی دو ماه ابتدایی که به باشگاه می‌روید و تمرینات ورزشی خود را انجام می‌دهید این موارد را حتما رعایت کنید:

  • باید رژیم غذایی مناسب داشته باشید

شما هرچقدر هم که ورزش سنگین انجام بدهید تا زمانی که مراقب تغذیه‌تان نباشید کیفیتی که مورد نظرتان است ایجاد نخواهد شد! با غذا نخوردن هم فقط ممکن است بدن شما انرژی از دست بدهد و خستگی بیشتری را حس کنید. پس اگر وزنه می‌زنید و حرکات چربی سوزی را انجام می‌دهید فکر غذا نخوردن برای کاهش وزن را از سرتان بیرون کنید. هر فردی برای کاهش وزن و فرم دهی به بدن، باید علاوه بر سه وعده غذایی به تغذیه قبل از تمرین و بعد از تمرین هم دقت کند.

شما حتما باید قبل از شروع تمرین خوراکی‌های انرژی زا مصرف کنید تا بتوانید به خوبی از پس حرکات تمرینتان بربیایید! اشتباه نکنید، منظور نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیست! بلکه صرفا خوراکی‌هایی که پروتئین بالایی ندارند و موجب سنگینی شما نخواهند شد، و در عین حال انرژی ماهیچه‌های بدن شما را برای دستکم یک ساعت تمرین بدنی حفظ خواهند کرد مدنظر می‌باشد!

سیب، موز، اوتمیل جزو دسته مواد غذایی مناسبی هستند که شما می‌توانید مصرف کنید. 20 دقیقه قبل از شروع به تمرین آنها را میل کنید. نوشیدن یک فنجان قهوه بدون شیرینی هم برای بدن شما و حفظ انرژی آن مفید است.

همانطور که باید به تعذیه قبل از تمرین توجه کنید بعد از حرکات ورزشی هم باید مواد مغذی مناسب میل کنید! درنظر داشته باشید که خوردن میوه در این زمان ممکن است تمام زحمات شما را بر باد بدهد! بهترین کار این است که از خوراکی‌هایی استفاده کنید که چربی پایین، فیبر بالا و پروتئین مناسب و کم چرب دارند. این مواد غذایی انرژی از دست رفته شما را بازیابی می‌کنند و به عضله سازی هم کمک ویژه‌ای خواهند کرد!

  • باید با حرکات سبک شروع به ورزش کنید

وقتی وارد باشگاه می‌شوید تصمیم جدی دارید که نتیجه خوبی بگیرید. این کاملا درست است. اما تمرین ورزشی اگر با حرکات سنگین آغاز بشود بدن شما کم می‌آورد، ماهیچه‌هایتان تحت فشار قرار خواهند گرفت و با بدن درد روبه رو می‌شوید. تمام این موارد موجب می‌شوند تا شما احساس ناامیدی کنید و به نظرتان برسد که ورزش کردن کار شما نیست! پس آهسته و پیوسته پیش رفتن را از یاد نبرید!

0

  • باید لباس مناسب بپوشید

لباس‌های مخصوص تمرین صرفا برای زیبایی و هزینه پرداختن نیستند! بدن شما باید آزادانه به اجرای حرکات کششی بپردازد. هنگامی که لباس زیادی تنگ و جذب می‌پوشید با عرق کردن هنگام ورزش اذیت خواهید شد. پس لباسی بپوشید که هوا به راحتی از آن عبور کند و اگر عرق می‌کنید سریع خشک شود. نکته مهم دیگر کفش‌های شماست. اگر پای شما تحت فشار باشد علاوه بر اینکه زود از تمرین خسته می‌شوید آسیب‌های جدی هم به آن وارد خواهد شد پس این نکته را هم به خوبی مدنظر قرار بدهید.

  • باید بدنتان را گرم کنید

چه چیزی بدتر از گرفتگی عضله می‌تواند برای یک ورزشکار تازه کار پیش بیاید؟! وقتی ماهیچه‌های شما قبل از گرم کردن و نرم شدن حرکت سنگینی برعهده‌شان گذاشته شود دچار فشار زیادی می‌شوند و گرفتگی در آنها ایجاد می‌شود. با این اتفاق شما چند روز به سختی می‌توانید راه بروید و حتی نشست و برخاست کنید! طبیعی است که تمرینات بعدی شما هم تحت الشعاع این اتفاق قرار خواهند گرفت! پس گرم کردن را قبل از شروع تمرین مورد توجه قرار داده و در این زمینه اصلا کوتاه نکنید.

  • باید به اندازه تمرین کنید

ممکن است با شروع ورزش فکر کنید که اگر زیادتر تمرین کنید و هر روز وزنه بزنید زودتر نتیجه خواهید گرفت در صورتی که خلاف این مساله صادق است! بدن نیاز به استراحت دارد. عضلات شما همانقدر که باید هنگام تمرین تحت فشار قرار بگیرند باید زمانی برای استراحت کردنشان باشد.

  • باید مراقب عضو آسیب دیده باشید

آسیب دیدن و گرفتگی عضلات در تمرینات ورزشی امری طبیعی است. اگر احساس درد و کشیدگی در قسمت‌هایی از بدنتان دارید به آن عضو زیاد فشار وارد نکنید. اجازه بدهید استراحت کند و فکر نکنید با قطع کردن تمرین کار اشتباهی مرتکب می‌شوید! گاهی سهل انگاری در این مورد زیان‌های جبران ناپذیری را برای شما به وجود می‌آورد.

  • باید آب به اندازه بنوشید

هنگام تمرین بدن شما آب از دست خواهد داد که حتما لازم است آن را جبران کنید. اجازه ندهید حین انجام حرکات تشنگی به شما فشار بیاورد. مرتب آب بنوشید تا تعادل بدنتان به هم نخورد.

  • باید انتظاراتتان را کنترل کنید

اگر توقع دارید با چند حرکت ورزشی تمام عضله‌هایتان برجسته شود و چربی‌هایتان بریزد اشتباه است! هیچ فردی یک شبه نمی‌تواند بدنساز حرفه‌ای بشود و اندامی مناسب داشته باشد. از خودتان انتظارات غیرمنطقی نداشته باشید و واقع بینانه به این مساله نگاه کنید. زمان بدهید و آهسته این مسیر را پیش بروید تا طی زمان به نتیجه مطلوبتان برسید. اگر تمرینات ورزشی را صرفا برای اینکه به سایز موردنظر برسید ادامه بدهید خیلی زود دلسرد خواهید شد. از انجام هر حرکت بدنی لذت ببرید و بدانید که ماهیچه‌ها در حال تکاپو هستند تا شما را به آن چه می‌خواهید برسانند!

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها