7راه ظریف برای آنکه با افزایش سن احترام‌تان زیاد شود

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.9 دقیقه

 راهنماتو-شکی نیست که همه‌مان دوست داریم هر چه سن‌مان بیش‌تر می‌شود بر احترام‌مان افزوده شود. این به چه معنایی است؟ آیا در جهانی که ویژگی‌ای‌اش سرعت  واسترس است این کار امکان‌پذیر است؟

به گزارش راهنماتو، می‌دانیم که حفظ آرامش با افزایش سن کار دشواری است اما آنقدرها هم سخت نیست. با راهنماتو همراه باشید تا چند روش برای حفظ خونسردی و آرامش در سنین بالا را با شما در میان بگذاریم:

1.حواس‌تان را جمع کنید

حتما واژه ذهن‌آگاهی را اخیرا خیلی شنیده‌اید. اما حقیقتا این وضعیت به چه معنایی است؟ خیلی ساده، ذهن‌آگاهی یعنی شش‌دانگ حواس‌تان به لحظه حال باشد و به کسی که هم‌اکنون هستید و کاری که هم‌اکنون مشغول انجامش هستید، هشیار باشید.

نه به وقایع اطراف‌تان واکنش‌های شدیدتر از نیاز نشان دهید و نه منکوب و مقهور شرایط شوید.

با قدم‌های کوچک شروع کنید. چند دقیقه در روز در گوشه‌ای خلوت کنید و فقط به ریتم تنفس‌تان دقت کنید. توجه کنید که هوا چطور وارید ریه‌ها‌تان می‌شود و سپس از آن خارج می‌شود. در گذر زمان تمرین ذهن‌آگاهی باعث می‌شود، حتی در مواجهه با چالش‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی خونسرد و آرام بمانید.

2.فعال بمانید

فعالیت بدنی نکته مهم دیگر برای آرام ماندن با افزایش سن است. اگر از بدن‌تان، ماهیچه‌ها و قدرت‌تان استفاده نکنید آن‌ها را از دست می‌دهید. ورزش باید بخشی جدایی‌ناپذیر و دائمی از زندگی روزمره‌تان شود. این کار نه تنها شما را متناسب نگه می‌دارد بلکه کمک‌تان می‌کند ذهن‌تان را شفاف کنید و آرام بمانید.

2

3.پذیراتر شوید

با افزایش سن، همه چیز تغییر می‌کند. بدن تغییر می‌کند، شرایط تغییر می‌کند و حتی نزدیک‌ترین و عزیزترین روابط ما تغییر می‌کنند. بعضی اوقات پذیرش این تغییرات بسیار سخت است. موهایتان سفید می‌شوند، زانوهای‌تان به صدا میفتند و بچه‌ها کم‌کم بزرگ می‌شوند و خانه را ترک می‌کنند. همه این لحظات می‌توانند طوفانی از احساسات متناقض ایجاد کند.

به جای مقاومت در برابر این تغییرات اجتناب‌ناپذیر سعی کنید بپذیرید که همین‌ تغییرات خودِ زندگی است. تغییرات را به مثابه بخشی طبیعی از زندگی بپذیرید. معنایش تسلیم شدن یا بازنشسته شدن از زندگی نیست. فقط یعنی واقعیات زندگی را ببینید و قبول کنید که بعضی چیزها را بهرحال نمی‌توان تغییر داد، فقط می‌توان بهترین بهره را از آن‌ها برد.

4.مثبت‌اندیش‌تر شوید

نگرش، به خصوص با افزایش سن، همه چیز است. یک جمله معروف هست که می‌گوید زندگی 10درصد چیزی است که رخ می‌دهد و 90درصد واکنش ما به آن رخداد است.

ذهنیت مثبت ابزاری مؤثر برای آرام ماندن در گذر زمان است. منظور این نیست که همیشه مثبت‌اندیش باشید و واقعیات زندگی را نادیده بگیرید. این شیوه نه عملی و نه مفید است. وقتی با ناملایمات زندگی مواجه می‌شوید، از خودتان بپرسید که اکنون چه چیزی می‌توان یاد بگیرم؟ چطور می‌توانم قوی‌تر شوم؟

یعنی زاویه نگاه‌تان را تغییر دهید. اما صرفا با تمرین و آموزش ذهن‌تان است که می‌توانید در هر ابر تیره‌ای روزنه‌ای از امید را مشاهده کنید.

5.ارتباطات‌تان را حفظ کنید

انسان‌ها موجودات اجتماعی‌اند. سعی کنید تعاملات، معاشرت‌ها و روابط‌‌ تان را غنی کنید. مطالعات نشان داده‌اند که ارتباطات اجتماعی قوی می‌توانند باعث طول عمر شوند. مهم است با افزایش سن ارتباطات اجتماعی را پرورش دهیم. سعی کنید به سراغ دوستان قدیمی بروید، در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنید، برای کارهای داوطلبانه اقدام کنید.

یادتان باشد هرگز برای دوست پیدا کردن دیر نیست.

2

6.خود-مراقبتی را تمرین کنید

برای پرورش جسم، روح و ذهن‌تان وقت بگذارید. به ندای بدن‌تان گوش دهید و نیاز بدن‌تان را مرتفع کنید. ذهن‌تان را با افکار مثبت و گفت‌وگوهای موثر تغذیه کنید. روح‌تان را با لحظاتی از تفکر و بازاندیشی در سکوت خنده‌های از ته دل تغذیه کنید.

دفعه بعدی که حس کردید دارید از استرس متلاشی می‌شود، یک قدم به عقب بردارید. نفس عمیق بکشید. یادتان باشد که مهم است گاهی خودتان را در الویت قرار دهید.

7.به یادگیری ادامه دهید

زیبایی زندگی در آن است که سفری مداوم برای یادگیری و رشد است. وقتی سن‌مان بالاتر می‌رود خیلی راحت ممکن است در تله «دیگر از من گذشته» بیفتیم. حقیقت آن است که همیشه می‌توان مهارت تازه یاد گرفت.

همیشه می‌توان به سرگرمی تازه روی آورد. یک کتاب تازه دست گرفت. درباره موضوعات جدید اطلاعات کسب کرد. روند مداوم یادگیری هم مغز را فعال و تیز نگه می‌دارد و هم به حس هدفمندی و هیجان زندگی می‌افزاید.

 

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها