10رفتار تعجب‌آور که نشانه هوش سرشار است

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

راهنماتو-تاکنون با کسی ملاقات کرده‌اید که در نگاه اول نتوانسته شما را شگفت‌زده کند اما درنهایت از هوش زیادش حیران شده‌اید؟

به گزارش راهنماتو، خیلی راحت ممکن است در دام قضاوت آدم‌ها از روی ظاهرشان بیفتیم اما هوش می‌تواند به راه‌های شگفت‌آور و ظریفی جلوه کند.

با راهنماتو همراه باشید تا 10نشانه غیرمرسوم هوش را با شما در میان بگذاریم. به این ترتیب می‌توانید میزان هوش خود و دیگران را تخمین بزنید البته اگر آنقدر باهوش باشید که این نشانه‌های ظریف را شناسایی کنید.

2

1.زیاد سوال می‌پرسند

کنجکاوی یکی از نشانه‌های بارز هوش است. آدم‌هایی که مدام سوال می‌پرسند اغلب عمیقا خودشان را وقف درک جهان اطراف‌شان کرده‌اند. دانش سطحی آن‌ها را ارضا نمی‌کند و همیشه به دنبال یادگیری بیش‌تر هستند.

در دوران کودکی کلی پرسش درباره محیط‌شان مطرح می‌کنند: از اینکه چرا 7روز در هفته داریم تا اینکه چرا باید کار کنیم.

در دوره نوجوانی پرسش‌های‌شان عمیق‌تر می‌شود، تا جایی که ممکن است به اشتباه او را به عنوان فردی پرسروصدا و شلوغ قضاوت کنند.

اما در بزرگسالی «دایره‌المعارف زنده» خطاب می‌شوند. کنجکاوی‌ زیادشان نتیجه می‌دهد و آن‌ها به طیف وسیعی از موضوعات اشراف پیدا می کنند. روان‌شناسان به این عقیده که کنجکاوی و پرسش‌گری نشانه هوش است اذعان دارند.

2.از تنهایی‌شان لذت می‌برند

آدم‌های باهوش اغلب برای وقتی که صرف خودشان می‌کنند ارزش قائل هستند. آن‌ها عاشق عزلت و گوشه‌گیری هستند. گاهی دیگران فکر می‌کنند این آدم‌ها ضداجتماعی‌اند زیرا ترجیح می‌دهند که کارهای‌شان را تنهایی انجام دهند. اما علم عکس آن را اثبات کرده است. مطالعات نشان داده‌اند که معاشرت‌های مداوم آدم‌های باهوش را خسته می‌کند. ممکن است به آن‌ها برچسب تنها زده شود، اما موضوع این است که بسیاری از عقاید ناب و راه‌حل‌های مفید در عزلت و تنهایی به ذهن آدم‌های باهوش خطور می‌کند.

3

3.به نادانی‌ خودشان واقف‌اند

عقیده رایج این است که باهوش‌ها همه چیز را می‌دانند. اما حقیقت آن است که آدم‌هایی که واقعا باهوش‌اند، می‌دانند که همه چیز را نمی‌دانند و از پذیرش نادانی خود نسبت به برخی حوزه‌ها و موضوعات ابایی ندارند.

برطبق مطالعه‌ای در سال 2023 منتشر شد، پذیرش این حقیقت نشانه‌ای از هوش است زیرا فروتنی عقلی فرد را بازتاب می‌دهد که معنایش این است که فرد محدودیت‌های علمی خودش را می‌شناسد.

این ویژگی باعث می‌شود که فرد ذهنش را باز نگه دارد و مشتاق یادگیری باشد که ابعاد کلیدی هوش واقعی هستند.

ص

4.همه چیز می‌تواند برایش خنده‌دار باشد

شوخ‌طبعی و هوش به هم ارتباط دارند. آیا فکر نمی‌کنید گفتن جوک‌های خنده‌داری که شما را به حد انفجار می‌رساند، نیازمند برخورداری از هوش بالایی هستند؟ اما علم هم این را در یک مطالعه که در مکزیک انجام شده، اثبات کرده است. طبق این مطالعه روان‌شناسان و مردم‌شناسان نشان دادند که هوش می‌تواند شوخ‌طبعی را پیش‌بینی کند.

این امر به موفقیت بیش‌تر در روابط فرد منجر می‌شود و نشان می‌دهد که شوخ‌طبعی به عنوان نشانه‌ای از هوش در انسان‌ها تکامل یافته است. بنابراین گاهی ممکن است فردی دلقک به نظر برسد اما در زیرلایه این دلقک‌بازی‌ها ممکن است هوش سرشاری نهفته باشد.

1

5.اغلب در هپروت به سر می‌برند

ذهن‌شان دچار غیبت‌های مکرر می‌شود. فقدان ذهن‌آگاهی نشانه‌ای از خلاقیت و هوش بالای مغز در پردازش عقاید است. مطالعه‌ای که در سال 2015 توسط عصب-روان‌شناسان در موسسه جورجیا تک انجام شد، نشان داد که رویاپردازان اتصالات منحصربه‌فردی در مغزشان دارند که با نواحی‌ای که مسئول تفکر عمیق و خلاقیت است، ارتباط دارد.

این مطالعه نشان می‌دهد که رویاپردازی بیش‌از صرفا لحظاتی است که فرد در افکار خودش غرق می‌شود. این عمل نشانه‌ای از خلاقیت بیش‌تر و هوش سرشارتر، خصوصا در زمینه حل مسائل پیچیده و تولید ایده‌های جدید، است.

6.آن‌ها نظم دارند اما لزوما مرتب نیستند

میزشان پر از کاغذ، گیره، گجت‌ها و برچسب‌های یادآوری است. اما نکته خنده‌دار همین است که همیشه می‌دانند که هر چیزی کجاست. مشخص شده که این حالت نشانه‌ای از هوش است. مطالعه‌ای که توسط انجمن علوم روان‌شناسی منتشر شده است، نشان می‌دهد که محیط بهم‌ریخته می‌تواند خلاقیت و عقاید تازه را تحریک کند که هر دو ابعاد هوش هستند.

7.بیش‌تر از سایرین نگران‌اند

این مورد شاید آخرین چیزی باشد که فکر کنید به هوش زیاد مرتبط است اما مشخص شده است که چنین است. آدم‌هایی که نگرانند اغلب عمیقا درباره مسائل و مشکلات احتمالی و سناریوهای آینده فکر می‌کنند که نیازمند سطوح بالایی از عملکرد شناختی است.

درحقیقت تحقیقی که توسط عصب‌روان‌شناسان انجام شده است، دریافته آدم‌هایی که اختلال اضطراب عمومی دارند اغلب نسبت به افرادی که اضطراب ندارند، آی-کیوی بالاتری دارند.

ظاهرا نگرانی زیاد می‌تواند آن‌ها را به سمت آمادگی و احتیاط بیش‌تر سوق دهد و نهایتا به مهارت‌ و بینش بهتر در حل مسئله بینجامد.

بنابراین اگر کسی زیاد نگران است، می‌توانید آن را نشانه‌ای از ذهن تحلیلگر و تیز او بدانید.

2

8.از بازی وکیل‌مدافع شیطان لذت می‌برند

آزاردهنده است که کسی همیشه سعی کند زاویه نگاه و دیدگاه شما را به چالش بکشد، اما کارشناسان می‌گویند که این امر نشان‌دهنده هوش سرشار است.

پروفسور شارلان نمت از دانشگاه کالیفرنیای برکلی، نشان داده است که به چالش کشیدن عقاید رایج می‌تواند تفکر عمیق را تحریک و تصمیم‌گیری را بهبود ببخشد.

بازی وکیل‌مدافع شیطان یا استدلال‌آوردن علیه عقاید اکثریت یا زیر سوال بردن مفروضات رایج، نیازمند قدرت تحلیلی قوی است، بنابراین نشانه‌ نارایج هوش است.

پس اگر کسی دائم سعی می‌کند باورهایتان را به چالش بکشد، موضوع را شخصی نکنید. او احتمالا فقط دارد هوش پنهانش را بروز می‌دهد.

9.خطرپذیرند

شاید شما هم فکر می‌کردید افرادی که خطرپذیر هستند، بی‌احتیاط و کند ذهن هستند. اما مطالعات نشان داده که این عقیده سوءتفاهم است. مطالعه‌ای که در سال 2018 انجام شد نشان داد که باهوش‌ها در موقعیت‌ها خطرپذیری بالاتری دارند و موفقیت‌های بیش‌تری کسب می‌کنند.

آن‌ها تصمیم‌هایی می‌گیرند که دیگران ممکن است اجتناب کنند.

10.طرفدار اجتماع‌اند

هر کاری که به دیگران منفعت برساند، از کمک کردن تا به اشتراک‌گذاری و سهیم شدن و همکاری، نشانه هوش بالا است. یعنی نسبت به نیازهای دیگران حواس‌شان جمع است و سعی می‌کنند آن‌ها را حمایت کنند.

تحقیقات نشان داده‌اند که افراد باهوش‌تر اجتماعی‌ترند زیرا بهتر می‌توانند دیگران را درک و با آن‌ها همدلی کنند.

هوش بالاتر حساسیت عاطفی را تقویت می‌کند و به افراد امکان می‌دهد که احساسات اطرافیان‌شان را بهتر درک و به آن واکنش نشان دهند.

به بیان ساده‌تر، باهوش‌ها در گذاشتن خودشان به جای دیگری و تشخیص اهمیت کمک کردن به آن‌ها، بهتر عمل می‌کنند که نشانه‌ای از همدلی و هویت اخلاقی آن‌هاست.

 

  

 

 

 

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها