(تصاویر) کشف خطوط عجیب 4000ساله در قزاقستان

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.1 دقیقه

 راهنماتو-داوطلبان در قزاقستان نوع جدیدی از پتروگلیف متعلق به عصر مفرغ پیدا کرده‌اند. این حکاکی‌های صخره‌ای توسط داوطلبان کمپین زیست‌محیطی قزاقستان در منطقه زامبیل پیدا شده است.

به گزارش راهنماتو، این حکاکی‌‌ها در حدود 3.5کیلومتری روستای آق‌توغای در منطقه ساریسو، در پای برآمدگی‌های بلند پیدا شده است. ارتفاع این نقاشی‌های باستانی 2متر و طول آن بیش‌تر از 15 تا 20متر است. اغلب پتروگلیف‌ها زندگی روزمره و جهان‌بینی مردمان آن زمان را بازنمایی می‌کنند.

یکی از داوطلبان می‌گوید:

«ما اتفاقی به یکی از طرح‌ها برخوردیم و برای آنکه اهمیت آن را بفهمیم از باستان‌شناسان کمک گرفتیم. امیدواریم این کشف نوری  بر تاریخ بیفکند.»

متخصصان تخمین زده‌اند که پتروگلیف‌ها بیش از 4000سال قدمت دارند. اما باستان‌شناسان محلی برای تعیین تاریخ دقیق سنگ‌نوشته‌ها به مدارک بیش‌تری نیاز دارند. ویژگی‌های منحصربه‌فردی که روی سطح تصاویر حکاکی شده است بسیار قابل توجه و مهم توصیف شده‌اند. درنتیجه دانشمندان تصمیم گرفته‌اند که این سنگ‌نوشته‌ها را به طور کامل بررسی کنند.

2

کشف اشیاء تاریخی با تعداد زیادی تصویر روی یک سطح در منطقه زامبیل پدیده نادری است. این نوع هنرهای صخره‌ای در نواحی دیگری پیدا شده‌اند. کوهستان‌های کاراتائو در جنوب قزاقستان محل نقاشی‌های صخره‌ای با عنوان پتروگلیف‌ها است که تاریخ‌شان به قرون وسطی و هزاره دوم ق.م باز می‌گردد. این پتروگلیف‌ها نخستین‌بار توسط یک نقشه‌برداری توپوگرافی به نام ام.ان کرکهاف در سال 1906 در بسیاریک جورج پیدا شد.

پتروگلیف‌های کاراتائو روی انواعی از صخره‌ها و تخته‌سنگ‌ها با اندازه‌های متنوع حکاکی شده‌اند. آن‌ها مراسم مذهبی، آیین‌ها و سنت‌ها و مراسم قبایل عشایری مربوط به دوران خودشان و البته شیوه‌های اقتصادی زیست‌شان را نشان می‌دهند.

3

تصاویر پرندگان و حیوانات دیگر هم فراوان است. موضوع این تصاویر متنوع است و بار معنایی مشخصی دارد. مثلا، تصویر شتر نمادی از ثروت و قدرت است. روی بسیاری از صخره‌ها، صحنه‌هایی از شکار یک بز وحشی به همراه چندین سگ و شکار پرنده حکاکی شده است.

سائوران کالیف، باستان‌شناس و مورخ، می‌گوید: «رشته کوه کاراتائو اهمیت جغرافیایی و تاریخی زیادی دارد. این رشته کوه یکی از محوطه‌های منحصرفه‌فرد تمدن انسانی، نه تنها در تاریخ قزاقستان بلکه در تاریخ جهان است.»

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها