5 روستای زیبای لرستان و 5 تکه از بهشت که باید ببینیم

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱ خرداد ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.4 دقیقه

راهنماتو- استان لرستان بدون شک یکی از سرسبزترین، زیباترین و بهشتی‌ترین استان‌های ایران با مرکزیت خرم آباد است که حتما باید یکی از همین روزها به آن سفر کنیم. ممکن است که تاکنون با روستاهای متفاوتی در استان‌های متفاوت ایران آشنا شده باشید، اما روستاهای لرستان محلی برای حضور جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران هستند. از دریاچه گهر گرفته تا دره خزینه که در تمام دنیا شهرت دارند در روستاهای زیبای لرستان قرار گرفته‌اند. راهنماتو در این مقاله 5 روستای لرستان را معرفی می‌کند که در دلشان تکه‌هایی از بهشت را جای داده‌اند و بهتر است در بهار و تابستان همین سال به آن سفر کنیم.

1

1. روستای وارک لرستان

به گزارش راهنماتو، استان لرستان به آبشارهای زیبا و پرآبش معروف است که هر کدام جلوه‌ای متفاوت و منحصربه‌فرد دارند. در این میان روستای وارک لرستان، محلی است که در آن آبشار وارک به چشم می‌خورد. این روستا که در کوهپایه به وجود آمده است، منظره‌ای دلنواز و خاص دارد. وقتی از پنجره‌های خانه‌های روستایی با تیرک‌های چوبی به کوه‌های پوشیده از سرسبزی نگاه می‌کنیم جانی تازه می‌گیریم. آبشار وارک هم که در 20 کیلومتری این روستا قرار دارد، بر جاذبه‌های آن افزوده است. این آبشار، آبشاری صخره‌ای با آبی زلال و تمیز است که به ما یادآوری می‌کند زندگی هنوز در جریان است جالب است بدانید که این آبشار در فصل بهار پرآب‌ترین روزها را می‌گذراند و هرچه پرآب‌تر باشد بدون شک زیباتر خواهد بود. از دیگر جاهای دیدنی روستای وارک لرستان باید به محطه هشتان پهلو اشاره کنیم که قدمت آن باعث شده بسیاری از باستان شناسان به آن علاقمند شده و روی آن پژوهش‌های گسترده‌ای انجام دهند.

برای رفتن به روستای وارک لرستان به شهرستان خرم آباد، بخش پاپی، غرب گردنه نوژیان سفر کنید.

1

2. روستاهای ازنا لرستان

اگر می‌خواهید به یکی از روستاهای لرستان سفر کنید که زیباترین منظره‌های طبیعی این استان را به رخ جهانیان می‌کشد، بهتر است به روستاهای ازنا در لرستان بروید. در نزدیکی این روستاها تونل برفی ازنا، منطقه حفاظت شده اشتران کوه و دریاچه گهر وجود دارند. 3 جاذبه گردشگری حیرت‌انگیز در لرستان که نباید دیدنشان را از دست داد. درواقع، شهرستان ازنا می‌تواند محل مناسبی باشد که از آن به این زیبایی‌های طبیعی لرستان نزدیک باشیم. جالب این است که این شهرستان در دشت‌های جاپلق قرار گرفته است، به همین دلیل تا چشم کار می‌کند سرسبزی می‌بینیم و می‌توانیم نفس تازه کنیم. در این میان، تونل برفی ازنا را خواهیم دید که برف‌هایی از سالیان دراز را در خود نگه داشته است. در شهرستان ازنا روستای کمندان را داریم که در دامنه رشته کوه اشتران کوه است و طبیعی بکر و بی‌نظیر داد و نزدیک به منطقه حفاظت شده اشتران کوه هم هست. از طرفی دیگر دریاچه گهر، که به دلیل دسترسی سخت به آن، هنوز منظره‌های بکر و تمیز خود را حفظ کرده است، در شهرستان ازنای لرستان قرار دارد.

برای رفتن به روستاهای ازنای لرستان می‌توانید پس از ورود به استان لرستان جاده ازنا را در پیش بگیرید و با استفاده از مسیریاب به مقاصد متفاوتتان سر بزنید.

1

3. روستای نوژیان لرستان

یکی از زیباترین روستاهای لرستان در فصل بهار و تابستان روستای نوژیان است که در آن آبشار نوژیان قرار دارد و در این فصول به شدت پرآب و زیباست. اگر نوژیان را بخواهیم به زبان فارسی معنی کنیم، می‌گوییم آبِ زنده. بله! آب این آبشار حتی در باقی فصول هم زنده است، اما از عرض آن کم می‌شود. این آبشار که آبشاری بلند و مرتفع است در دل منظره‌ای بکر و زیبا حضور دارد که همگی جزوی از روستای نوژیان به حساب می‌آیند. اگر در دامنه کوه و دشت‌های این روستا قدم بزنید بدون شک گیاه‌هایی دارویی را پیدا خواهید کرد که عطرشان فضا را سرشار از سرزندگی کرده است.

برای رفتن به روستای نوژیان لرستان باید به ۳۸ کیلومتری جاده‌ کمربندی خرم‌آباد بروید و در آن تابلو روستای نوژیان را بیابید، آبشار نوژیان نیز در همان حوالی است.

1

4. روستای بیشه لرستان

شاید همواره برایتان سوال باشد که سرسبزترین خطوط راه آهن ایران کجا هستند؟ یکی از این خطوط، خطی است که ما را به لرستان می‌رساند و از دل دهستان سپیددشت و نزدیکی روستای بیشه می‌گذرد. منظره این فضا از پنجره قطار به قدری زیبا است که ممکن است نفستان را در سینه حبس کند. اما، روستای بیشه در میان جنگلی پر از درخت بلوط به حیات خود ادامه می‌دهد. روستایی که در آن می‌توانیم آبشار بیشه را ببینیم. مجموعه آبشارهایی با قدهای کوتاه و بلند که شبیه به نقاشی هستند. آب این آبشار به یک رودخانه دائمی می‌ریزد و این رودخانه در جنگل به راه می‌افتد. جالب است بدانید که در همان حوالی می‌توانید چشمه‌های جوشانه را ببینید که شاید سرچشمه همین آبشار زیبا باشند.

برای رفتن به روستای بیشه لرستان باید به ۳۰ کیلومتری دورود رفته و به وسیله تابلوها روستای بیشه را پیدا کنید.

1

5. روستای دره خزینه لرستان

اجازه دهید شما را به یکی از متفاوت‌ترین روستاهای لرستان دعوت کنیم، روستای دره خزینه! این روزها ممکن است شنیده باشید که دره خزینه، یکی از جاذبه‌های طبیعی استان لرستان، شبیه به گرند کانیون آمریکاست! می‌گویند لازم نیست در جست‌وجوی ویزا باشید یا هزینه‌های سنگینی برای پول بلیط و سفر خارجه کنید، به همین گرند کانیون ایران خودمان سفر کنید که با طبیعت دل‌انگیزش در فصل بهار و رودخانه عجیب و غریبش هوش از سر شما می‌برد. اتفاقی که در این سرزمین کوچک ایران افتاده، فرسایش خاک است. سال‌های سال گذشته و کوه‌ها از یکدیگر فاصله گرفته‌اند به همین دلیل رودخانه به شکل نعلی گذر می‌کند.

برای رفتن به روستای دره خزینه لرستان شهرستان پلدختر، بزرگراه خرم آباد- اندیمشک سفر کنید.

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها