باورنکردنی‌ترین روستاهای مشهد که باید در فصل بهار و تابستان ببینیم

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲ خرداد ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.7 دقیقه

راهنماتو- اکثرا وقتی نام استان خراسان رضوی را می‌شنویم یا عازم مشهد می‌شویم قصدمان حرم امام رضا (ع) است. شاید کمتر پیش بیاید که به این موضوع فکر کنیم مشهد مقدس زیبایی‌های طبیعی، روستاهایی باورنکردنی و نقاط تاریخی‌ای دارد که کمتر از آن‌ها چیزی شنیده‌ایم. بنابراین ممکن است پس از زیارت به سراغ بازار برویم، کمی سوغاتی بخریم و مشهد را ترک کنیم. اما، بهتر است دست نگه دارید و این بار برخی از زیباترین روستاهای مشهد را از نزدیک ببینید. روستاهایی که برای تاریخ‌دانان، ادبیات‌دوستان و حتی غارنوردان جذابیت‌های خاص خودش را دارد. راهنماتو در این مقاله از میان ده‌ها روستای جذاب مشهد، 5 روستای دیدنی و باورنکردنی آن را انتخاب کرده تا به شما معرفی کند.

1

1. روستای شاندیز مشهد

به گزارش راهنماتو، روستای شاندیز مشهد یکی از معروف‌ترین روستاهای آن است چراکه بدون شک هرکدام از ما یک بار کبابی به نام شاندیز خوردیم. درواقع کباب شاندیز همان شیشلیک است اما از آنجایی که شاندیزی‌ها آن را به ایرانیان معرفی کرده‌اند، نامشان بر روی این کباب مانده است. از بحث غذاها اگر بگذریم بهتر است به جاذبه‌های گردشگری در روستای شاندیز بپردازیم. روستای شاندیز پر است از درختان بلند و سرافرازی که در دره‌ها و دشت‌ها قرار گرفته‌اند. در میان این درخت‌های سبز در فصل بهار و تابستان، می‌توان جوی‌ها و رودهای خروشان و پرجنب‌وجوش را دید که هوایی مطلوب برای این روستا ساخته‌اند. در بستر این جوی‌ها، گل و گیاه‌هایی روییده است و وقتی کنارشان قدم بزنیم، عطرشان ما را مست و مدهوش خود خواهند کرد. جدای از این جاذبه‌های طبیعی باید به جاذبه‌های تاریخی این روستای پرقدمت هم اشاره کنیم. از آرامگاه شیخ حافظ ابردهی گرفته تا بقایای قلعه تاریخی شاهان دژ در آن قرار دارند. به‌علاوه یک پارک جنگلی زیبا که می‌تواند مکان مناسبی برای اسکان موقت مسافران باشد.

برای رفتن به روستای شاندیز مشهد باید پس از ورود به بزرگراه وکیل آباد و رسیدن به انتهای آن در دوراهی طرقبه و شاندیز، وارد شاندیز شوید.

2. روستای مغان مشهد

1

حس می‌کنم شما هم مثل من تا نام روستای مغان مشهد را شنیدید چنین واژگانی مثل کوه مغان، دشت مغان، پیر مغان و غار مغان در ذهنتان نقش بست. فکر می‌کنم این نام‌ها را از فردوسی و حافظ به یادگار داشته باشیم. این روستای باورنکردنی مشهد، به راستی غاری زیبا به نام غار مغان دارد که غاری صخره‌ای و آهکی است. طی بررسی‌ها فسیل‌هایی از حلزون در آن پیدا شده که قدمتش را نشان می‌دهد. درون این غار پر از آب است و زیبایی‌های خاصی دارد و مناسب است برای غارنوردی. اگرچه دشت مغان دشتی است در اردبیل، اما پیرامون غار صد میلیون ساله مغان نیز دشتی با درخت‌های زیبا می‌بینیم که توجه ما را به خود جلب می‌کنند. این روستا آب‌وهوایی بی‌نظیر دارد و کنجکاوی شما را برمی‌انگیزد پس حتما به آن سر بزنید.

برای رفتن به روستای مغان مشهد باید به محله نیروهوایی رفته سپس در شهرستان طرقبه از جاده بیوه زن به سمت  خیابان فرعی یکم مسیرتان را ادامه دهید.

3. روستای پاژ مشهد

1

همه چیز را رها کنید و به سراغ روستایی در مشهد بروید که روزی منزلگاهِ بلندپایه‌ترین شاعر حماسه‌سرای ایرانی؛ حکیم ابوالقاسم فردوسی بوده است؛ روستای پاژ مشهد! در این روستا در خیابانی به نام فردوسی قدم می‌زنیم، که علی‌رغم فردوسی تهران، مطمئنیم روزی فردوسی نیز در آن قدم می‌زده است. وقتی به این روستا برسیم، محلیان به شما خواهند گفت که منزل فردوسی روی آن تپه بلند است. بنابراین سراسیمه به آنجا خواهید شتافت تا ببینید فردوسی 30 سال در چه حال‌وهوایی شعر می‌گفته و تاریخ را موزون می‌کرده است. این روستا پر است از درخت‌های انگور و آب و هوایی مطلوب که قطعا لحظات شادی را برای شما رقم می‌زند.

برای رفتن به روستای پاژ مشهد به آدرس ۱۵ کیلومتری شمال مشهد، تقاطع جاده کلات و کارد مراجعه کنید. اما از شما خواهش داریم که مراقب آثار باستانی موجود در آن باشید.

4. روستای زشک مشهد

1

بدون شک یکی از باورنکردنی‌ترین روستاهای مشهد، روستای زشک است؛ اگر می‌گویید چرا باید به شما بگوییم که وقتی در این روستا قدم می‌زنید ممکن است رودخانه‌ای خاموش و بی‌آب را ببینید، اما کمی آن‌سوتر به چشمه‌ای جوشان بر بخورید که از دل زمین بیرون می‌ریزد. یکی از معروف‌ترین چشمه‌های روستای زشک مشهد، چشمه قلقلی است. به دلیل حضور این چشمه‌ها و کوه بلند بالای بینالود در این روستا، آب‌وهوای آن به شدت دلپذیر و پوشش گیاهی آن خاص است. بیشتر از هر چیز در این روستا درخت‌های میوه مثل گیلاس می‌بینیم که طعمشان با آن میوه‌هایی که در شهر می‌خوریم تفاوت دارد. در سراس کوچه باغ‌های روستای زشک، بوی نان محلی تازه پیچیده و آن چنان همه چیز رویایی است که دلتان نمی‌خواهد به شهر برگردید.

برای رفتن به روستای زشک مشهد باید به 20 کیلومتری مشهد بروید تا بر اساس تابلوهای راهنما روستای زشک را پیدا کنید.

1

5. روستای امرودک مشهد

روستای امرودک مشهد نیز یکی از روستای دوست داشتنی استان خراسان رضوی است. امرود در زبان محلی‌ها به معنای گلابی است و بدون شک گلابی سوغاتی این روستای زیبا به ما است. جالب این است که بزرگترین رودخانه مشهد، یعنی رودخانه امرودک از این روستا می‌گذرد و این روستا در دامنه کوه‌های هزار مسجد قرار گرفته است و آب‌وهوایی به شدت مطلوب دارد. در این میان یک آبشار زیبا به نام آبشار میرشکار نیز به زیبایی‌های این روستا افزوده است که سالانه افراد زیادی را به سمت خود می‌کشاند. اما، آبشار مهم‌تری که در این روستا وجود دارد آبشار گیسمه است که در کنار جنگل گیسمه به درخشش این روستا و جلوه‌های بهشتی‌اش افزوده است. نکته جالب این است که آرامگاه فردوسی کمی پس از این روستا قرار گرفته است. به همین دلیل، پیش یا پس از سر زدن به این شاعر بلند مقام پارسی، بهتر است سری هم به این روستای خوش آب‌وهوا بزنیم.

برای رفتن به روستای امرودک باید در 80 کیلومتری مشهد به سمت جاده توس- گوارشک بروید و از طریق تابلو راهنما به آن برسید.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها