چگونه از پوست خود در برابر نور آبی محافظت کنیم؟

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 4.6 دقیقه

راهنماتو- این یک واقعیت غیرقابل انکار در قرن 21 است؛ ما هر روز زمان زیادی را صرف استفاده از گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها و تبلت می کنیم. علاوه بر سردرد و خستگی چشم، یک قسمت دیگر از بدن نیز در اثر این اتفاق تحت تاثیر قرار می گیرد و آن پوست است. به گفته کارشناسان نور آبی ساطع شده از نمایشگر می تواند موجب افزایش رنگدانه، ملاسما و لکه های پیری شود. در پی این موضوع برخی از شرکت های زیبایی محصولاتی تولید کرده‌اند که به‌طور خاص برای محافظت از پوست در برابر نور آبی طراحی شده اند. اما نور آبی چگونه می تواند بر پوست تاثیر بگذارد؟

به گزارش راهنماتو، یک متخصص پوست می گوید: «نور آبی، نوعی نور مرئی با فرکانس و انرژی بالا (HEV) است که در طیف نور مرئی بین 400 تا 450 نانومتر قرار دارد و توسط چشم قابل مشاهده است. این نور علاوه بر خورشید از انواع تلفن هوشمند، تبلت ها، تلویزیون ها، لامپ های فلورسنت و نمایشگر کامپیوتر ساطع می شود. قرار گرفتن در معرض نور آبی، ترجیحاً در نور روز به تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن ما کمک می کند، خلق و خویمان را بهبود می بخشد، ما را هوشیار نگه می دارد و می تواند به بهبود تقویت حافظه کمک کند.»

نور آبی چگونه بر پوست تاثیر می گذارد؟

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی می تواند برای بدن مضر باشد. این نور به یکی از لایه های زیرین پوست یعنی درم نفوذ کرده و می تواند منجر به بروز لکه و پیری زودرس پوست، هیپرپیگمانتاسیون و ملاسما شود. بسیاری از مردم تنها اشعه UV را عامل آسیب و تغییر رنگ پوست می دانند. در حالی که با توجه به استفاده گسترده از وسایل الکترونیکی قابل حمل و چراغ‌های LED، نور آبی نیز یکی دگر از عوامل بروز این اتفاق است. البته مضرات نور آبی برای پوست، تنها در تغییر رنگ پوست خلاصه نمی شود؛ نور آبی مانند اشعه ماوراء بنفش، رادیکال های آزادی تولید می کند که موجب می شوند سلول های پوست آنزیم‌هایی تولید کنند که کلاژن و الاستین را در پوست تجزیه می‌کنند.

مطالعات نشان می دهند که قرار گیری طولانی در برابر نور آبی می تواند بر روی پوست تاثیر منفی بگذارد؛ خصوصا برای افرادی که در طول روز مدت زیادی از زمان خود را صرف کار با رایانه‌ها و انواع نمایشگر می کنند. البته قرار گرفتن طولانی در معرض نور آبی به اندازه آفتاب سوختگی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه UV آشکار نیست. توصیه می کنیم وضعیت پوست خود را بررسی کنید. در صورتی که پوست شما دچار دیسکرومی یا تغییر رنگ شده است،احتمالا نور آبی در بروز آن بی تاثیر نبوده است.

کدام نوع پوست در برابر نور آبی آسیب پذیر است؟

شدت تاثیر نور آبی به رنگ پوست شما بستگی دارد. اگر به راحتی برنزه می شوید، باید مراقب نور آبی باشید. تایپ های مختلف پوستی بر اساس رنگ شش دسته هستند. تایپ های پوستی سه تا شش که در برابر نور خورشید بیشتر تمایل به برنزه شدن دارند تا سوختن، قرار گرفتن در معرض نور آبی با افزایش خطر تغییر رنگ پوست همراه هستند.

برای مراقبت از پوست در برابر نور آبی از چه محصول پوستی استفاده کنیم؟

اگرچه برخی از برندهای زیبایی محصولاتی برای مراقبت از پوست در برابر نور آبی تولید کرده اند، اما استفاده از آنها ضروری نیست و شما می توانید از محصولاتی که از قبل برای مراقبت از پوستتان در برابر اشعه ماوراء بنفش و رادیکال‌های آزاد استفاده می کردید، کمک بگیرید. یک متخصص پوست می گوید: «من صبح‌ها از یک سرم آنتی‌اکسیدان برای مراقبت از پوستم در برابر رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه ماوراء بنفش، نور آبی و آلودگی استفاده می کنم. سپس از یک مرطوب کننده حاوی SPF، اکسید آهن، اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم برای مراقبت از پوستم در برابر اشعه ماوراء بنفش و نور مرئی کمک می گیرم.»

1

روش های مراقبت از پوست در برابر نور آبی

1- استفاده از ضد آفتاب رنگی

استفاده از یک ضد آفتاب رنگی که از پوست در برابر نور آبی و اشعه UV محافظت می کند، را در نظر بگیرید. کرم های حاوی اکسید آهن قادرند نور آبی را مسدود کنند. ماده ای که در بسیاری از محصولات ضدآفتاب یافت می شود. برای محافظت از پوست در برابر نور مرئی حدود 3.5 درصد اکسید آهن لازم است. بنابراین برچسب ضد آفتاب خود را به دقت مطالعه نمایید.

2- مصرف آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوکالکون آ و گلیسیرتینیک اسید از لایه های عمیق تر اپیدرم در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت می کنند. تحقیقات نشان می دهند که ضد آفتاب های حاوی لیکوکالکون آ نیز قادرند از پوست شما به طور موثر و طولانی در برابر نور آبی محافظت کنند.

3- استفاده از محافظ نمایشگر ضد نور آبی

محصولات مراقبت از پوست تنها خط دفاعی شما در برابر نور آبی نیستند. می توانید با نصب محافظ نمایشگر مسدود کننده نور آبی بر روی مانیتور، نور ساطع شده از گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و مانیتورهای رایانه را مسدود کنید.

4- تنظیم نمایشگر روی حالت Night Mode

نمایشگر گوشی هوشمند، تبلت و مانیتور خود را روی حالت Night Mode تنظیم کنید. این کار به طور قابل توجهی نور آبی را به نفع نور زرد کاهش خواهد داد.  

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها