چجوری توی خونه سبزی بکاریم؟ کاشت 12 سبزی خوراکی در منزل

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 7.5 دقیقه

راهنماتو- هیچ چیز مانند چیدن یک مشت سبزی خوردن و یا سبزی برای تهیه چاشنی غذا لذت بخش نیست. اگرچه این روزها می توان با مراجعه به سبزی فروشی، سوپرمارکت و حتی از طریق خرید آنلاین به هر نوع سبزیجاتی به سرعت دسترسی داشت، اما لذت چیدن سبزی تازه چیزی است که تنها با کاشت سبزی در باغ، باغچه و یا گلدان می توان تجربه کرد. با توجه به اینکه بسیاری از سبزی ها و گیاهان نمی توانند در ماه های سرد سال دوام بیاورند، می توان در خانه اقدام به کاشت آنها نمود. در ادامه قصد داریم 12 نوع سبزی که می توان به سادگی در منزل پرورش داد، به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

1- ریحان

به گزارش راهنماتو، ریحان گیاهی معطر و خوش طعم از تیره نعناعیان است که هم به عنوان سبزی خوردن و هم به عنوان طعم دهنده در انواع غذا مانند پاستا و سالاد مورد استفاده قرار می گیرد. این سبزی به دلیل علاقه‌ای که به گرما دارد، در دمای ثابت منزل بخوبی رشد می کند و طول گونه بالغ آن به 30 تا 60 سانتی متر نیز می رسد. ریحان برای رشد به آفتاب کامل و خاک مرطوب با زهکشی مناسب نیاز دارد. آن را در کنار یک پنجره رو به جنوب با حدود 6 ساعت آفتاب روزانه قرار دهید.  

1


2- پیازچه

پیازچه یک چاشنی خوش طعم است که ظاهر آن شباهت زیادی به ترکیب پیاز و تره داشته و طعم ملایم تری نسبت به پیاز دارد. این سبزی را می توان هم به عنوان سبزی خوردن و هم به عنوان طعم دهنده در تهیه سوپ، سالاد و سیب زمینی سرخ شده مورد استفاده قرار داد. پیازچه قادر است بخوبی در شرایط نوری مختلف دوام بیاورد، آن را در کنار یک پنجره رو به جنوب با حدود 6 ساعت آفتاب روزانه قرار دهید. گونه بالغ این گیاه بین 30 تا 45 سانتی متر رشد می کند.

1


3- جعفری

جعفری یک گیاه علفی با برگ پرشاخه است که به عنوان منبع غنی از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها شناخته می شود. این گیاه رشد کندی دارد، با شرایط داخل خانه بخوبی سازگار است و گونه بالغ آن معمولا بین 30 تا 45 سانتی متر رشد می کند. می توانید جعفری و آویشن را در یک گلدان در کنار هم بکارید. زیرا هر دو این گیاهان شرایط نگهداری یکسانی دارند و در کنار هم بخوبی رشد می کنند.

1


4- نعناع

نعناع گیاهی معطر و خوشبو با برگ های دندانه دار است که به شکل های مختلف مانند نعناع خشک، دمنوش، چای یا عصاره نعناع مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه طبع گرم و خشک دارد و علاوه بر طعم دهندگی از خواص دارویی فراوانی نیز برخوردار است. نعناع نوعی گیاه تهاجمی است که باید به تنهایی در گلدان کاشته شود و برای رشد به نور زیاد نیاز ندارد. سعی کنید این گیاه را در مکانی قرار دهید که در طول روز بطور غیر مستقیم مقداری نور خورشید دریافت کند. گونه بالغ این گیاه بین 30 تا 60 سانتی متر رشد می کند و برای رشد به خاک با زهکشی مناسب نیاز دارد.

1


5- آویشن

آویشن گیاهی مدیترانه ای از تیره نعناعیان است که مصارف غذایی، دارویی و زینتی دارد. طبع آویشن گرم و خشک است و به‌عنوان مصلح برخی از مواد غذایی مانند پنیر، ماست، سیب زمینی، لوبیا سبز و نخود سبز نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این سبزی به آرامی رشد می کند و به آبیاری و نور زیاد خورشید علاقه دارد. گونه بالغ آویشن معمولا بین 15 تا 45 سانتی متر رشد می کند.

1


6- پونه کوهی

پونه کوهی گیاهی معطر با خواص غذایی و دارویی بسیار است که با اهداف مختلف از جمله  مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهاب مورد استفاده قرار می گیرد. این سبزی چند ساله در محیط خانه و در کنار آویشن بخوبی رشد می کند. برای رشد مناسب آن را در نزدیک یک پنجره رو به آفتاب قرار دهید و از خاک با زهکشی مناسب برای این گیاه استفاده کنید. گونه بالغ پونه کوهی معمولا بین 20 تا 30 سانتی متر رشد می کند.

1


7- رزماری

رزماری گیاهی شفابخش است که از گذشته تا کنون در مصارف آشپزی، سلامتی، بهداشتی و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه نقش مهمی در درمان بیماری های مختلف و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و برای رشد به آب زیاد نیاز ندارد. رزماری بخوبی در فضای منزل رشد می کند و آب و هوای گرم و خشک را ترجیح می دهد. گونه بالغ این گیاه معمولا بین 30 تا 60 سانتی متر رشد می کند.

1


8- گشنیز

گشنیز از جمله سبزیجات پر خاصیت و معطری است که به صورت خوراکی در غذا، داروهای پزشکی و موارد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این سبزی یک ساله به لحاظ ظاهری شباهت زیادی به جعفری دارد، اما برگ های آن بسیار لطیف تر از جعفری هستند. به همین دلیل برخی از افراد این سبزی را به صورت خام در سالاد مورد استفاده قرار می دهد. گشنیز برای رشد به آفتاب زیاد و خاک با زهکشی مناسب نیاز دارد و گونه بالغ آن معمولا بین 30 تا 91 سانتی متر رشد می کند.

1


9- ترخون

ترخون یک گیاه بسیار معطر چند ساله است که هم بصورت تازه و خام در سبزی خوردن و هم به صورت سبزی خشک در تهیه انواع غذا و طعم دهی به خیارشور، سس و انواع ترشیجات مورد استفاده قرار می گیرد. طبع این سبزی گرم و خشک است و به دلیل دارا بودن آهن، کلسیم، منگنر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌‏های A و C به منظور درمان بسیاری از بیماری ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این سبزی دمای خنک و نور غیر مستقیم داخل خانه را ترجیح می دهد و نوع بالغ آن معمولا بین 30 تا 45 سانتی متر رشد می کند.

1


10- برگ بو

برگ بو یک گیاه همیشه سبز و معطر است که به عنوان ادویه در آشپزخانه و گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. از برگ بو همچنین در آروماتراپی یا رایحه درمانی نیز استفاده می شود. این گیاه رشد کندی دارد و می توان با هرس کردن مناسب از آن به عنوان یک درختچه کوچک در داخل خانه نگهداری کرد. گیاه برگ بو برای رشد به نور غیر مستقیم خورشید و آبیاری منظم نیاز دارد و گونه بالغ آن معمولا بین 90 تا 180 سانتی متر رشد می کند.

1


11- مریم‌گلی

مریم‌گلی یک گیاه بنفش رنگ و زیباست که از هزاران سال پیش تاکنون به عنوان یک گیاه دارویی شفابخش مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه طعم تند و خاکی دارد و با تامین شرایط مورد نیاز می توان به راحتی آن را در داخل منزل پرورش داد. گیاه مریم گلی برای رشد به گردش هوای مناسب، نور زیاد خورشید و خاک مرطوب با زهکشی مناسب نیاز دارد و گونه بالغ آن معمولا بین 30 تا 60 سانتی متر رشد می کند.

1


12- شوید

شوید گیاهی یک ساله با ریشه های نازک و عطری اشتها آور و خاطره انگیز است که علاوه بر طعم فوق العاده، خواص شگفت‌انگیزی نیز برای سلامتی دارد. این سبزی که اصالتش به کشورهای ایران، هند و مصر برمی گردد، هم به صورت تازه و خشک و هم به شکل روغن مورد استفاده قرار می گیرد و گونه بالغ آن معمولا بین 45 تا 60 سانتی متر رشد می کند. شوید را می توان در داخل منزل، به ویژه در ایام سرد سال بخوبی پرورش داد و برای رشد به خاک مرطوب با زهکشی مناسب و نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد.

1

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها