آلوئه ورا؛ تاریخچه، خواص زیبایی و درمانی و نحوه استفاده از آلوئه ورا

  • فاطمه چولکی فاطمه چولکی
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 16.3 دقیقه

راهنماتو- احتمالاً شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر در سال‌های اخیر درباره فواید و مزایای گیاه آلوئه‌ورا به‌ویژه برای پوست چیز‌هایی شنیده باشید و یا حتی خودتان از آن استفاده کرده باشید؛ اما شاید برای شما عجیب باشد که بدانید فواید این گیاه هزاران سال است که برای بشر شناخته شده است و این امر موضوع جدیدی نیست. به عبارت دیگر انسان‌ها از هزاران سال پیشن و از مصر باستان گرفته تا هند و چین از این گیاه نه‌تن‌ها برای زیبایی پوست که برای درمان عوارض و بیماری‌های مختلف نیز بهره می‌بردند.

به گزارش راهنماتو، آلوئه‌ورا چگونه گیاهی است و انسان از چه زمانی به خواص آن پی برده است؟ خواص و فواید گیاه آلوئه‌ورا برای سلامتی انسان چیست و به چه شکل می‌توان از آن استفاده کرد؟ آیا هرکس می‌تواند از گیاه آلوئه‌ورا استفاده کند یا مصرف آن دارای عوارض جانبی است؟ اگر شما نیز به دنبال استفاده از گیاه آلوئه‌ورا برای سلامتی خود هستید، بهتر است این مطلب را دنبال کنید تا اطلاعات جامعی را درباره خواص گیاه آلوئه‌ورا به دست بیاورید.

آلوئه‌ورا چه نوع گیاهی است؟

آلوئه‌ورا یا «صبر زرد» گیاهی بی‌ساقه با برگ‌های گوشتی تیغ دار است که به طور معمول در آب و هوای گرمسیری و نیمه خشک رشد می‌کند. آلوئه‌ورا با اینکه به خانواده زنبق تعلق دارد، در ظاهر شباهت بسیار زیادی به کاکتوس دارد و بسیاری از افراد این گیاه را نوعی کاکتوس تصور می‌کنند. این گیاه ۶۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر رشد می‌کند و از طریق پاجوش تکثیر می‌شود. برگ‌های آن نیزه‌ای کلفت و گوشتی با لبه‌های دندانه‌دار است و رنگ آن نیز ممکن است از سبز تا خاکستری متغیر باشد.

این گیاه در زمان بلوغ برگ‌های گوشتی و گل‌های زردرنگی را تولید می‌کند که برگ‌های آن دارای پوشش مومی و در نوع خاصی از فتوسنتز قرار دارد که از تبخیر آب گیاه جلوگیری می‌کنند. همین امر سبب شده است که درون برگ‌های گوشتی آن نوعی ترکیب ژل مانند تشکیل شود و تمام مزایا و خواص مفید آوئه‌ورا مربوط به آن است. این گیاه مناسب آب و هوای نیمه گرمسیری و نیمه خشک است و در مناطق وسیعی از شمال آفریقا، خاورمیانه، آمریکای لاتین و جنوب آسیا به عنوان گیاه زینتی و درمانی کشت می‌شود. گفته می‌شود که نام این گیاه یعنی «آلوئه‌ورا» به معنای «ماده تلخ درخشان» است که از کلمه عربی «آلوئه» گرفته شده و شاید همین وجه تسمیه با خاستگاه این گیاه ارتباط داشته باشد.

تاریخچه استفاده از گیاه آلوئه‌ورا

گیاه آلوئه‌ورا از نظر بسیاری از مردم گیاه تازه و ناشناخته‌ای است، در حالی که دارای پیشینه تاریخی طولانی است که به قبل از میلاد مسیح می‌رسد. اولین گزارش مکتوب که در آن به گیاه آلوئه‌ورا اشاره شده، متعلق به چهار هزار سال پیش است و در غارنوشته‌ها و کنده‌کاری‌های روی ظروف در معابد باستانی مصر کشف شده است. در افسانه‌های به جای مانده از مصر باستان آمده است که آلوئه‌ورا گیاهی چنان گرامی بود که افراد برای حضور در مراسم پس از مرگ یک فرعون باید تحفه‌ای از برگ‌های آلوئه‌ورا را تقدیم می‌کردند. داستان‌هایی نیز درباره استفاده کلئوپاترا از آلوئه‌ورا، عسل و شیر برای حفظ زیبایی افسانه‌ای او نیز وجود دارد که می‌گوید وی پوست خود را هر روز با آلوئه‌ورا ماساژ می‌داد که از شر آفتاب مصر در امان باشد.

مصریان حتی از آلوئه‌ورا برای مومیایی کردن مردگان خود نیز استفاده می‌کردند. البته مصریان باستان تنها ملتى نبودند که آلوئه‌ورا را مى شناختند؛ زیرا نام این گیاه در کتاب مقدس نیز ذکر شده است و یونانیان باستان نیز به‌خوبی با آن آشنایی داشتند. گفته می‌شود که ارسطو ارزش این گیاه را به‌خوبی می‌شناخت و به درخواست او نیز از این گیاه برای درمان زخم سربازان اسکندر مقدونی استفاده می‌شد. جالینوس، پزشک مشهور نیز اشارات متعددی به خواص درمانی گیاه آلوئه‌ورا داشته است. آلوئه‌ورا در طب سنتی ۵ هزار ساله هندی، آیورودا نیز به همین ترتیب ارزشمند شمرده می‌شود. تمدن‌های یونانی، رومی، آفریقایی، مایایی، سرخپوستان آمریکایی و چینی نیز آلوئه‌ورا را گرامی می‌داشتند و مسلمانان هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان در بازگشت از سفر حج برگ‌های آلوئه‌ورا را بالای در خانه‌های‌شان آویزان می‌کنند.

88

تصویر گیاه آلوئه‌ورا در یک نسخه خطی لاتین متعلق به اوایل قرن ششم میلادی

ترکیبات مغذی موجود در آلوئه‌ورا

آب آلوئه‌ورا، ژل، پودر و حتی مکمل‌های آن کاربرد دارد. ژل شفاف و لزج موجود در برگ‌های آلوئه‌ورا از ۹۶ ٪ آب تشکیل شده است و ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، ۷ آنزیم اصلی و ۲۰ آمینو اسید ضروری مورد نیاز بدن انسان را تأمین می‌کنند. در آلوئه‌ورا ۷۵ جزء فعال وجود دارد که این اجزا شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، ساکاریدها، آنتراکینون‌ها، اسید‌های آمینه، آنزیم‌ها، لیگنین، ساپونین‌ها و اسید سالیسیلیک‌ها هستند. آلوئه‌ورا ۲۰ تا از ۲۲ اسید آمینه مورد نیاز انسان و هر ۸ اسید آمینه ضروری برای بدن را در خود دارد. آلوئه‌ورا بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی را در خود جای داده است که عبارت‌اند از:

ــ ویتامین‌هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، مانند ویتامین‌های C، A و E. علاوه‌بر این ویتامین‌های ب-۱۲، اسید فولیک و کولین نیز در آلوئه‌ورا یافت می‌شوند.

ــ آلوئه‌ورا حاوی ۸ آنزیم آلیاز، آلکالین فسفاتاز، آمیلاز، برادی‌کیناز، کربوکسی‌پپتیداز، کاتالاز، سلولاز، لیپاز و پروکسیداز است.

ــ مواد معدنی مانند کلسیم، مس، سلنیوم، کروم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، سدیم و روی نیز در آلوئه‌ورا یافت می‌شوند.

ــ آلوئه‌ورا محتوی ۱۲ آنتراکینون است. این ترکیبات بیشتر به‌عنوان ملین و ضدیبوست شناخته می‌شوند. آلوئین و امودین با خاصیت تسکین‌دهندگی، ضدباکتری و ضدویروسی در این دسته قرار می‌گیرند.

ــ چهار اسید چرب در آلوئه‌ورا وجود دارد که شامل کلسترول، کمپسترول، بتاسیتوسترول و لوپئول هستند.

ــ هورمون‌های اکسین و جیبرلین موجود در آلوئه‌ورا خاصیت ضدالتهابی دارند و به درمان زخم‌ها کمک می‌کنند.

ــ انواع قند‌ها در آلوئه‌ورا وجود دارند. این قند‌ها شامل مونوساکارید‌ها (گلوکز و فروکتوز) و پلی‌ساکارید‌ها هستند.

ارزش غذایی آب آلوئه‌ورا در هر ۱۰۰ گرم شامل موارد زیر است:

ــ ۲۳ گرم آب

ــ حدود ۴ گرم قند

ــ ۱۵ میلی گرم آهن

ــ ۸ میلی گرم سدیم

ــ ۱۵ کیلو کالری انرژی

ــ حدود ۴ گرم کربوهیدرات

ــ ۸ میلی گرم ویتامین سی

7

خواص درمانی گیاه آلوئه‌ورا

۱. درمان سوختگی و زخم‌های پوستی: در درمان سوختگی اثر معجزه‌آسایی دارد و درد ناشی از سوختگی را کاهش می‌دهد؛ همچنین ناحیه سوختگی درجه ۲ و ۳ مانند آفتاب‌زدگی و یا سوختگی ناشی از اشعه را ترمیم می‌کند. شایان ذکر است که گیاه آلوئه‌ورا پوست‌هایی را که در اثر تابش آفتاب سوختگی زبر شده‌اند، نرم می‌کند. خاصیت ترمیمی ژل این گیاه به صورتی است که به دلیل داشتن آب فراوان و روغن موجود در خود از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند؛ درنتیجه ناحیه سوختگی را ترمیم می‌کند. مطالعات انجام شده در دهه ۱۹۹۰ نشان داده است که وقتی از ژل آلوئه‌ورا برای التیام سوختگی استفاده می‌شود، زخم زودتر التیام می‌یابد، در حالی که وقتی از بانداژ‌های مخصوص سوختگی استفاده می‌شود، سوختگی ۶ روز دیرتر التیام می‌یابد. آنزیم‌های ژل کلوکوماناز، آرابینانز و گالاکتاز است که در درمان سوختگی و جراحات بسیار مناسب است. این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخم‌ها، بریدگی‌ها، پارگی، خراش‌ها و سوزش‌های خفیف پوست را که ناشی از گزیدگی حشرات است، تسکین می‌دهد.

۲. درمان بیماری‌های گوراشی: آلوئه‌ورا به خاطر وجود ترکیبات ضدالتهابی و ضدیبوست به گوارش و هضم غذا کمک می‌کند. مصرف آب آلوئه‌ورا در هضم غذا، تنظیم اسید، کاهش تشکیل مخمرها، تقویت باکتری‌های مفید و تنظیم حرکات روده‌ای مؤثر است. براساس مطالعه‌ای که در یک مجله‌ی پژوهشی در زمینه‌ی علوم پزشکی منتشر شد، میزان ناراحتی در ۳۳ بیمار مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر با مصرف دو وعده (هر وعده ۳۰ میلی‌لیتر) آب آلوئه‌ورا در روز کاهش یافت؛ همچنین مصرف آلوئه‌ورا نفخ شکم شرکت‌کنندگان را کاهش داد؛ ولی بر سایر ویژگی‌های مدفوع تأثیری نداشت. اگرچه نتایج این مطالعه نشان داد که آلوئه‌ورا برای سندروم روده تحریک‌پذیر مفید است، برای معرفی آن به‌عنوان درمان مؤثر این بیماری به مطالعات بیشتری نیاز است. در مطالعات دیگری آلوئه‌ورا روی تعدادی از موش‌هایی که مشکلات معده و روده داشتند، مورد آزمون قرار گرفت. میزان اسید معده در موش‌هایی که با آلوئه‌ورا تحت درمان قرار گرفتند، کاهش چشم‌گیری داشت. آلوئه‌ورا با خاصیت ضدمیکروبی و تسکین‌دهندگی خود در تسکین درد‌های زخم معده مؤثر است و به ترمیم سلول‌های پوششی معده کمک می‌کند.

۳. تقویت دستگاه ایمنی بدن: آنزیم‌های موجود در آلوئه‌ورا پروتئین را می‌شکنند و آن را به اسید‌های آمینه تبدیل می‌کنند و در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهند. آنزیم برادی‌کیناز موجود در آلوئه‌ورا به دستگاه ایمنی در نابودی عفونت‌ها کمک می‌کند. عنصر روی برای عملکرد مناسب دستگاه ایمنی ضروری است. مصرف آلوئه‌ورا می‌تواند کمبود روی را جبران و دستگاه ایمنی را تقویت کند. روی به بهبود بیماری‌ها، نابودی باکتری‌ها و محافظت غشای سلولی کمک می‌کند. روی قسمتی از ساختمان گیرنده‌های هورمونی و پروتئین‌هایی است که در سلامتی، تنظیم حالت روحی و عملکرد دستگاه ایمنی نقش دارند. براساس گزارشی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، آلوئه‌ورا به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. آلوئه‌ورا خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، ضدالتهابی، ضدویروسی و ضدقارچی دارد و بدون بروز حساسیت و عوارض جانبی عملکرد دستگاه ایمنی را بهبود می‌بخشد.

۴. درمان دیابت: براساس شواهد موجود آلوئه‌ورا می‌تواند هایپرگلیسمی مزمن و مشکلات ناشی از چربی بالا را که در بیماران مبتلا به دیابت مشاهده می‌شود، کاهش بدهد. این مشکلات در بیماران دیابتی رایج است و یکی از علل اصلی بروز مشکلات قلبی عروقی است؛ بنابراین می‌توان عنوان داروی طبیعی دیابت را نیز به لیست فواید آلوئه‌ورا افزود. در یک آزمون بالینی ۷۲ زن مبتلا به دیابت شرکت کردند. به دسته‌ای از بیماران روزانه یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا و به دسته‌ی دیگر یک دارونما به مدت ۶ هفته داده شد. قند خون و تری‌گلیسرید بیمارانی که آلوئه‌ورا مصرف کردند، به طور چشمگیری کاهش یافت. در آزمون بعدی تأثیر آلوئه‌ورا و دارونما به همراه داروی کاهش قند خون، گلی‌بن‌کلامید مورد ارزیابی قرار گرفت. در این آزمون نیز زمانی که آلوئه‌ورا به همراه گلی‌بن‌کلامید مورد استفاده قرار گرفت، تأثیر بسیار بیشتری از مصرف دارونما به همراه گلی‌بن‌کلامید نشان داد.

۵. درمان مشکلات دهان و دندان: اخیراً دانشمندان به این نتیجه دست یافته‌اند که ژل آلوئه‌ورا برای مقابله با انواع پوسیدگی‌های دندانی بسیار مفید است و در بهبود مشکلات دهان و لثه قدرت شفابخش دارد. از این رو می‌توان از آلوئه‌ورا به عنوان یک ماده فعال برای پیشگیری از پوسیدگی‌های دندانی در خمیر دندان‌ها و ژل‌های تمیز کننده دندان استفاده کرد. ژل دندان آلوئه‌ورا همانند خمیر دندان عمل می‌کند و به نابودی باکتری‌ها و میکروب‌های بیماری‌زای موجود در دهان کمک می‌کند، به طوری که در پژوهش‌های کنونی اثبات شده است که اسید سالیسیلیک، فنل، سولفور، اسید سینامونیک، نیتروژن، اوره، لوپئول، ضد باکتری و میکروب هستند.

۶. درمان استرس: اظهارات دانشمندان روسی نشان می‌دهد که آلوئه‌ورا قادر است سلول‌ها را احیاء و حیات ببخشد. آلوئه‌ورا می‌تواند خواص تنظیم کننده و کنترل کننده روی بدن داشته باشد و به سیستم بدن کمک کند تا در لحظات و موقعیت‌های بحرانی و استرس‌زا تعادل خود را حفظ کند و در همین هنگام که تنظیم و کنترل سیستم ایمنی بدن را به عهده دارد، به درمان بخشی دیگر از بدن که بیمار است، بپردازد. این عمل گیاه یا داروی Adaptojenic در زمان نیاز در آن بخش از بدن که فعالیتش کارساز و مورد نیاز باشد، انجام خواهد شد و اگر مورد نیاز نباشد، ظاهراً بدون فعالیت باقی می‌ماند؛ اگرچه در این هنگام نیز آهسته و به‌تدریج سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

۷. خاصیت آنتی‌اکسیدانی و کاهش التهابات: ما می‌دانیم که التهابات ریشه بسیاری از بیماری‌هاست. آلوئه‌ورا با داشتن ویتامین‌های C، A و E و مواد معدنی مختلف به کاهش التهاب و مبارزه با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. ویتامین A در حفظ سلامت بینایی، دستگاه عصبی و پوست مؤثر است؛ زیرا با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود با التهاب مبارزه می‌کند. ویتامین C بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات سلامتی پیش از تولد، بیماری‌های چشم و چین و چروک پوست محافظت می‌کند. ویتامین E با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد، با التهابات مبارزه می‌کند و سرعت پیر شدن سلول‌ها را کاهش می‌دهد. خاصیت آنتی‌اکسیدانی آلوئه‌ورا در کاهش مضرات دود سیگار و پرتو‌های فرابنفش نور خورشید نیز مؤثر است. علاوه‌بر این به محافظت پوست در مقابل سرطان و مبارزه با التهابات ناشی از آفتاب سوختگی کمک می‌کند. آلوئه‌ورا یک داروی طبیعی برای درمان آکنه و اگزما محسوب می‌شود. برادی‌کیناز موجود در آلوئه‌ورا با استفاده موضعی روی پوست التهابات را کاهش می‌دهد.

خواص آلوئه‌ورا برای مو‌ها

۱. تغذیه و تقویت موها: یکی از اصلی‌ترین خواص گیاه آلوئه‌ورا تقویت و تغذیه مو‌هاست. آلوئه‌ورا از ۹۶ درصد آب تشکیل شده و حاوی مشتقات هیدروکسی آنتراسن و آلوئه‌رزین a، b و c است؛ همچنین قند‌های گلوکز، مانوز و سلولز، آنزیم‌های اکسیداز، آمیداز، کاتالاز و ویتامین‌های b ۱، b ۲، b ۶، c، e و اسید فولیک و مواد معدنی مانند کلسیم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم از دیگر مواد مغذی موجود در آن هستند که در حفظ سلامت و تقویت مو‌ها موثرند.

۲. رفع التهاب پوست سر: یکی از مشکلات شایع پوست سر التهاب، خارش و جوش‌های روی پوست سر است که به طور غیر مستقیم بر سلامت مو‌ها و زیبایی آن‌ها اثرگذار است. آلوئه‌ورا به دلیل خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدانی که دارد در کاهش این التهاب‌ها، رفع خارش و درمان جوش‌ها موثر است و به کنترل چربی پوست سر نیز کمک می‌کند و علاوه‌بر درمان نقش پیشگیری کننده هم دارد.

۳. رفع شوره سر: پوسته پوسته شدن پوست کف سر یا شورره یکی از مشکلات شایع مو است که باعث خارش نیز می‌شود؛ همچنین شوره زیاد سر باعث از دست رفتن زودرس مو‌ها می‌شود. برای مقابله با آن می‌توان از مواد طبیعی استفاده کرد که گیاه آلوئه‌ورا یکی بهترین آن‌هاست. خاصیت درمانی آلوئه‌ورا همچنین باعث تغذیه پوست سر و آب درمانی آن می‌شود و استفاده از انواع ماسک آلوئه‌ورا به رفع و درمان آن کمک می‌کند.

۴. ترمیم مو‌های شکسته: مواد ژل مانند درون گیاه آلوئه‌ورا حاوی ویتامین‌های گروه ب، ویتامین آ،‌ای و اسید فولیک است که باعث بهبود حرکت گردشی خون در سلول‌ها می‌شوند؛ درنتیجه در افزایش استحکام، جلوگیری از ریزش، تقویت و ترمیم تار موی شکسته و براق و سالم ماندن مو موثر هستند.

۵. نرم کننده مو: ژل آلوئه‌ورا به کنترل چربی پوست سر کمک می‌کند و باعث نرم شدن و براق شدن بیشتر مو‌ها می‌شود. به طور کلی آلوئه‌ورا خاصیت شاداب کننده، آبرسانی و نرم کنندگی طبیعی دارد و به پروتئین اصلی مو (کراتین) شبیه است و می‌تواند به بهبود رشد مو و الاستیسیته بیشتر آن کمک کند. همان‌طور که گفته شد، با بهبود گردش خون در پوست سر از خشکی و شکننده شدن مو‌ها جلوگیری می‌کند.

بهترین راه بهره بردن از خواص آلوئه‌ورا برای مو استفاده مستقیم از ژل تازه گیاه است. چند برگ تازه گیاه آلوورا را تهیه کنید و آن را با یک چاقوی تیز نصف کنید. لبه‌های دندانه‌دار را برش بزنید؛ سپس لایه بالایی برگ را از درازا شکاف دهید تا ژل آلوئه‌ورا را داخل آن ببینید و با دقت پوست ژل آلوئه‌ورا را از برگ جدا کنید. ژل را به آرامی روی پوست سر و ساقه مو‌ها بمالید و با ملایمت ماساژ بدهید؛ سپس اجازه بدهید نیم ساعت روی سر بماند تا نتیجه بهتری بگیرید.

90

خواص آلوئه‌ورا برای پوست

۱. از بین بردن جوش‌های پوست: از بین بردن جوش‌های پوست مخصوصا در پوست‌های چرب یکی از تاثیرات بارز آلوئه‌ور‌است. یکی از دلایل ایجاد شدن جوش چرب بودن ساختار پوست در بعضی از افراد است، به همین دلیل به افرادی که دارای پوست‌های چرب هستند، توصیه می‌شود که به صورت منظم ماسک آلوئه‌ورا را تهیه کنند و آن را روی پوست خود قرار بدهند. برای تهیه این ماسک کافی است برگ گیاه آلوئه‌ورا را همراه با ژل داخل آن مخلوط کنید؛ سپس خوب بکوبید و چند قطره عسل به خمیر حاصل شده اضافه کنید و آن را به مدت پانزده دقیقه روی پست صورتتان قرار بدهید.

۲. نرم کردن پوست صورت: ژل آلوئه‌ور‌ا تاثیر به‌سزایی در نرم کردن پوست صورت دارد که برای افزایش تاثیرگذاری این ژل می‌توان آن را با یک قاشق چای‌خوری عسل و دو قاسق آرد جو‌ی دوسر مخلوط کنید و روی پوست قرار بدهید. بعد از پانزده دقیقه آن را کاملا از روی پوستتان بشویید.

۳. از بین بردن لک‌های صورت: وجود لک در صورت برای بسیاری از افراد امری آزار دهنده است که معمولا با انواع پودر‌ها و کرم‌ها درمان نمی‌شوند؛ ولی استفاده از ژل آلوئه‌ور‌ا به‌راحتی و پس از مدتی به کلی لک‌های صورت را از بین می‌برد و پوستی شفاف به شما تحویل خواهد داد.

۴. خاصیت ضدمیکروبیال: به دلیل داشتن این ویژگی از آلوئه‌ورا در درمان زخم‌ها، جراحت‌ها، سوختگی‌ها، اگزما، تاول، نیش حشرات و آفتاب سوختگی استفاده می‌شود. این گیاه روند ترمیم ضایعه را بهبود می‌بخشد.

۵. جوان‌سازی پوست: ژل گیاه آلوئه‌ورا سلول‌های مرده را از بین می‌برد و به این ترتیب سبب جایگزینی سلول‌های جوان به جای سلول‌های قبلی می‌شود؛ همچنین می‌تواند سبب جوانی و تازگی پوست شود.

۶. درمان ترک‌های پوستی: این گیاه به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی و رطوبت بخشیدن به پوست در درمان ترک‌های پوستی کاربرد دارد.

روش استفاده از آلوئه‌ورا برای پوست صورت ساده است. ابتدا برگ گوشتی گیاه آلوئه‌ورا را تهیه کنید و قسمت‌های دندانه‌ای سفید رنگ آن را ببرید. گیاه را از طول با کمک چاقو برش بدهید و ژل موجود در گیاه را با قاشق خالی کنید. بعد از انجام تست حساسیت به آلوئه‌ورا در صورت حساسیت نداشتن می‌توانید ژل را به‌صورت خالص و یا به‌عنوان یک پایه برای ساخت ماسک‌های متنوع خانگی برای صورتتان استفاده کنید؛ همچنین می‌توانید گیاه را به‌صورت حلقه‌های عرضی برش بزنید. آن را باز کنید و روی صورتتان ماساژ بدهید. توجه کنید که گیاه آلوئه‌ورا بعد از برش خوردن و قرار گرفتن در معرض هوا اکسید می‌شود و علاوه‌بر از دست دادن خواص خود می‌تواند موجب بروز مشکل و حساسیت شود؛ پس حتماً مقدار باقی مانده را به‌خوبی درون پلاستیک، کاغذ یا سلفون بپیچید و در محیط خنک نگه‌دارید.

0

عوارض جانبی استفاده از آلوئه‌ورا

استفاده بیش از اندازه از آلوئه‌ورا و مصرف زیاد و طولانی مدت آن می‌تواند عوارض جانبی جدی نیز به همراه داشته باشد که باید به‌دقت مورد توجه قرار داد. این عوارض جانبی شامل موارد زیر است:

ــ مصرف آب آلوئه‌ورا در بیماران مبتلا به بواسیر می‌تواند وضعیت آن‌ها را بدتر کند.

ــ مصرف آب آلوئه‌ورا بیش از یک سال می‌تواند باعث ایجاد سودومولانوز کولی شود که علت احتمالی سرطان روده بزرگ است.

ــ استفاده زیاد از آب آلوئه‌ورا می‌تواند باعث یبوست شود.

ــ دوز نامناسب لاتکس آلوئه‌ورا می‌تواند منجر به مشکلات کلیوی و کبدی شود.

ــ وجود آنتراکینون در آلوئه‌ورا می‌تواند باعث ایجاد اسهال در زنان شیرده و کودکان زیر ۱۲ سال شود.

ــ آب آلوئه‌ورا فرآوری نشده باعث کم آبی و برهم خوردن تعادل الکترولیت در بدن و تغییر رنگ ادرار به صورتی یا قرمز می‌شود.

ــ خاصیت محرک آلوئه‌ورا می‌تواند انقباضات رحمی را در زنان باردار تحریک کند و به سقط جنین و حتی نقایص مادرزادی منجر شود.

ــ نوشیدن آب آلوئه‌ورا به افزایش تولید آدرنالین منجر می‌شود که می‌تواند برای افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، مضر باشد.

ــ استفاده از آلوئه‌ورا را حدود ۲ هفته قبل از جراحی محدود کنید؛ زیرا آلوئه‌ورا می‌تواند سطح قند خون را در حین یا بعد از جراحی تغییر بدهد.

ــ لاتکس آلوئه‌ورا برای کودکان و سالمندان توصیه نمی‌شود؛ زیرا می‌تواند سطح پتاسیم را از بدن به‌ویژه در سلول‌های پوشاننده روده کم کند و باعث ضعف و ضربان قلب نامنظم شود.

فاطمه چولکی
فاطمه چولکی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

 فال ابجد امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال و طالع بینی

فال ابجد امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 4.7 دقیقه
 فال حافظ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال و طالع بینی

فال حافظ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1.7 دقیقه
استایل خاص «لیلا بلوکات» و «بهرنگ علوی» در پشت صحنه یک نمایش
چهره ها

استایل خاص «لیلا بلوکات» و «بهرنگ علوی» در پشت صحنه یک نمایش

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .3 دقیقه
(تصاویر) تیپ و چهره تازه «ابرا» سریال یاغی در آستانه 22 سالگی
چهره ها

(تصاویر) تیپ و چهره تازه «ابرا» سریال یاغی در آستانه 22 سالگی

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .7 دقیقه
تغییر چهره ناگهانی و جدید «روناک» سریال نون خ
چهره ها

تغییر چهره ناگهانی و جدید «روناک» سریال نون خ

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .3 دقیقه
دمنوش نعناع چه خواصی دارد؟
دانستنی ها

دمنوش نعناع چه خواصی دارد؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 3.7 دقیقه