24ساعت آدم‌ها در فقیرترین و غنی‌ترین کشورهای جهان چگونه سپری می‌شود؟

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.8 دقیقه

راهنماتو-تقریبا 8میلیارد انسان روی سیاره زمین زندگی می‌کنند و هر کدام‌ 24ساعت متفاوتی دارند. این رقم بالغ بر 190میلیارد ساعت منحصربه‌فرد از زندگی است که در طول هر بار چرخش زمین رخ می‌دهد.

به گزارش راهنماتو، هرچند هر کدام از ما مفهومی مشخص از چگونگی گذران یک روزمان در ذهن داریم، رفتار هم‌نوعان‌مان ـ از همسایه بغلی تا مردمی که فرسنگ‌ها دورتر از ما زندگی می‌کنند ـ می‌تواند معما باشد.

آیا آن‌ها هم به اندازه ما تلویزیون تماشا می‌کنند؟ آیا به اندازه ما کار می‌کنند؟ همانقدر که ما اغلب با گوشی‌های هوشمندمان ور می‌رویم با گوشی‌های هوشمندشان سروکار دارند؟ اغلب آشپزی می‌کنند؟ به اندازه ما با فرزندان‌شان وقت می‌گذرانند یا تلویزیون تماشا می‌کنند؟

آدم‌ها به طور میانگین در سراسر کره خاکی چگونه 24ساعت‌شان را سپری می‌کنند؟

2

9ساعت خواب، 2.6ساعت کار

در یک تحلیل بی‌سابقه که نتایج آن در سال 2023 در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، محققان دانشگاه مک‌گیل تلاش کردند به این پرسش پاسخ بدهند.

آن‌ها داده‌های 145کشور را بین سال‌های 2000 تا 2019 گردآوری کردند. این داده‌ها شامل چگونگی استفاده از زمان، آمارهای ملی اشتغال و ساعات کاری و سابقه بین‌المللی تحصیلات و اشتغال جوانی بود.

این تلاش عظیم آنچه که محققان «روز جهانی انسان» نامیدند را فاش کرد. این مفهوم «تخمینی کامل از کارهایی است که انسان‌ها به طور میانگین در سراسر یک جمعیت و در طی زمان انجام می‌دهند.»

روز جهانی انسان چه شکلی است؟

نخستین و بیش‌ترین کاری که انسان‌ها می‌کنند خواب است. آن‌ها 9.1ساعت در روز در حال خواب یا استراحت هستند. شاید این رقم با در نظر گرفتین جمعیت وسیعی که از بی‌خوابی و محرومیت از خواب رنج می‌برند زیاد باشد؛ اما یادتان باشد که در این داده‌ها کل جمعیت، شامل نوزادان که بخش زیادی از روز را خواب هستند، نیز به حساب آمده است.  

یک انسان معمولی در زمان بیداری تقریبا یک-سوم از ساعات روز را به فعالیت‌های منفعلانه، تعاملی و اجتماعی می‌گذراند. این مقدار که معادل 4.6ساعت است شامل مطالعه، تماشای تلویزیون، تولید آثار هنری، بازی، شرکت در جمع دوستان و خانواده یا صرفا هیچ‌کاری نکردن می‌شود. انسان‌ها تقریبا 2.5ساعت از روز به تهیه غذا و خوردن اختصاص می‌دهند. بهداشت شامل پیرایش، شستشو، لباس پوشیدن تقریبا 1.1ساعت از وقت را در روز به خود اختصاص می‌دهد. نظافت و نگهداری از فضایی که زندگی می‌کنیم تقریبا 0.8ساعت‌مان را به خود اختصاص می‌دهد.

هرچند اشتغال معمولا زمان زیادی از افراد شاغل می‌گیرد، اما اگر آن را از دریچه لنز روز جهانی انسان نگاه کنیم، برش باریکی از 24ساعت و معادل 2.6ساعت است. تحصیل نیز آنچنان زمان زیادی مطالبه نمی‌کند و صرفا 1.1ساعت را به خود اختصاص می‌دهد. جالب آنکه، تولید کالا، ساختمان‌سازی و ساخت زیرساخت‌ها، معدن‌کاری و جمع‌آوری مواد و مصالح برای این نوع فعالیت‌ها 0.8ساعت از یک روز انسان معمولی در جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

فکرش را بکنید: خانه‌های‌مان، همه چیزهایی که با آن‌ها خودمان را احاطه کرده‌ایم و شهرهایی که در آن‌ها زندگی می‌کنیم، صرفا به 3درصد از مجموع زمان‌مان برای خلق شدن نیاز دارند.

3

محققان همچنین کنجکاو بودند بدانند که یک انسان معمولی چطور زمانش را برای خلق ثروت تقسیم‌ می‌کند. آن‌ها تفاوت زیادی در این زمینه مشاهده کردند.

ساکنان پردرآمدترین کشورها حدود 1.5ساعت بیش‌تر از ساکنان کم‌درآمدترین کشورها صرف تجربه‌هایی مانند غذا خوردن، فعالیت‌های فیزیکی تفریحی و فعالیت‌های اوقات فراغت می‌کردند. علاوه بر آن، افرادی که در ثروتمندترین کشورهای جهان زندگی می‌کنند، به طور میانگین فقط 5دقیقه از روز به پرورش و کشت غذا مشغول‌اند، این درحالیست که افراد در فقیرترین کشوها تقریبا 1ساعت از روز را به این کار اختصاص می‌دهند. اما محققان اشتراکات زیادی نیز کشف کردند. در سراسر جهان ما تقریبا همین مقدار از زمان را صرف خوردن، آماده‌سازی غذا، جابه‌جایی خودمان و پیرایش و استحمام می‌کنیم.

محققان می‌گویند با تهیه پایگاه داده‌ای که بتواند فعالیت‌های روزانه انسان‌ در سراسر جهان را در خود جای دهد، می‌توانیم فعالیت انسان امروزی را با تمدن‌های گذشته مقایسه کنیم. از همه مهم‌تر از دریچه تحقیقاتی با سطوح بالا و تجربی می‌توانیم بدانیم که گونه ما در روی سیاره چه می‌کند و می‌توانیم تصمیمات آگاهانه‌تری برای اختصاص مجدد مجموع زمان‌مان بگیریم تا  جهان و جامعه را به شکل بهتری تغییر دهیم.

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها