10 نوع لباسی که هرگز نباید درون خشک کن قرار دهید

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 4.1 دقیقه

راهنماتو- ماشین لباسشویی یکی از مهم ترین لوازم خانگی است که زندگی کردن بدون آن واقعا دشوار است. این وسیله خانگی با برعهده گرفتن وظیفه تکراری شستشوی دستی لباس ها، در کوتاه ترین زمان ممکن لباس هایی تمیز و شسته شده را در اختیار ما قرار می دهد. با پیشرفت تکنولوژی امکانات متعددی به ماشین لباسشویی ها افزوده شده است. یکی از این قابلیت ها که سالهاست مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته است، خشک کن است. قابلیتی که پس از شستشو با چرخاندن لباس ها و عبور دادن هوا از طریق دیگ موجب خشک شدن آنها می شود. با این حال، برخی از لباس ها هستند که نمی توانند دمای بالای خشک کن را تحمل کنند و ممکن است در طول فرآیند خشک کردن دچار آسیب شوند. بنابراین کارشناسان توصیه می کنند از خشک کردن این 10 نوع لباس با استفاده از خشک کن خودداری نمایید:

1- ابریشم

به گزارش راهنماتو، پارچه های ظریف مانند پارچه های ابریشمی را هرگز نباید درون خشک کن قرار داد، مگر اینکه خشک کن شما دارای چرخه هوا باشد. در واقع گرمای زیاد خشک کن پارچه های ظریفی مانند ابریشم را دچار آسیب می کند. توصیه می کنیم برچسب مراقبت از لباس را پیش از شستشو و خشک کردن به هر طریقی بررسی نمایید.

1

2- چرم طبیعی و مصنوعی

چرم طبیعی نمی تواند گرمای زیاد خشک کن را تحمل کند و گرمای خشک کن موجب ترک خوردن آن خواهد شد. چرم مصنوعی حساسیت کمتری نسبت به چرم طبیعی دارد، اما دمای بالا می تواند باعث ذوب یا جمع شدن آن شود. بهترین راه حل خشک کردن چرم در هوای آزاد است.

3- تور

لباس های توری نیز مانند ابریشم ظریف هستند و باید در هوای آزاد خشک شوند. قرار دادن پارچه های توری درون خشک کن می تواند موجب گیر کردن، سوختن یا جمع شدن آنها شود.

1

4- لباس های تزئین شده

لباس های تزئین شده با پولک، منجوق، مهره و دیگر لوازم تزئینی را هرگز درون خشک کن نیندازید. این گونه تزئینات ممکن است در اثر قرارگیری در خشک ذوب شوند و آسیب ببینند. علاوه بر این، برخورد آنها با درام ماشین لباسشویی ممکن است منجر به آسیب رسیدن به لباس و حتی ماشین لباسشویی شود.

5- کوله پشتی

از خشک کردن انواع کوله پشتی با استفاده از خشک کن خودداری کنید. زیرا دمای بالای خشک کن می تواند موجب شل شدن پارچه کوله پشتی شود. علاوه بر این برخورد زیپ کوله پشتی با درام لباسشویی می تواند منجر به آسیب رسیدن به ماشین لباسشویی شود.

6- خز مصنوعی

اگر خز مصنوعی لباس شما کدر و مات شده است، می توانید خشک کن را روی حالت بدون حرارت قرار داده و در هوا آزاد خشک کنید تا دوباره مانند قبل شود. استفاده از تنظیمات حرارتی خشک کن روی خز مصنوعی توصیه نمی شود. زیرا ممکن است در اثر حرارت ذوب شود.

7- کفش کتانی

بسیاری از افراد عادت دارند پس از شستن کفش های کتانی خود آنها را درون ماشین لباسشویی بیندازند. با این حال، این کار می تواند هم به کفش آسیب برساند و هم ماشین لباسشویی. گرما می تواند باعث جمع شدن پارچه روی کفش و در نتیجه بدفرم شدن آن شود. توصیه می کنیم پس از شستشوی کفش های کتانی خود آنها را در مقابل پنکه قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

1

8- تشک لاستیکی

بهتر است تشک های لاستیکی را پس از شستشو با استفاده از هوای آزاد خشک کنید. زیرا ممکن است در اثر گرمای خشک کن دچار آسیب شده و تکه تکه و تابدار شوند.

9- جوراب شلواری

جوراب شلواری و ساپورت را هرگز نباید درون خشک کن قرار داد. زیرا خشک کن موجب فرسودگی و چروک شدن این نوع جوراب می شود. برای اطمینان از ماندگاری جوراب شلواری خود توصیه می کنیم آن را تا حد امکان با استفاده از دست بشویید و در هوای آزاد خشک کنید.

10- پارچه اسپندکس

سوتین، لباس شنا، لباس ورزشی و سایر لباس هایی که از جنس اسپندکس هستند، باید در هوا خشک شوند. در واقع گرمای شدید خشک‌کن می تواند به الیاف پارچه‌های حاوی اسپندکس آسیب رسانده و خاصیت ارتجاعی آنها را از بین ببرد. توصیه می شود حتی اگر لباس شما درصد کمی اسپندکس دارد، باز هم از خشک کردن آن توسط خشک کن خودداری نمایید.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها