سرانجام معمای مرگ بتهوون کشف شد!

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.3 دقیقه

راهنماتو-تا امروز هیچ‌کسی علت قطعی بیماری کلیه و کبد لوودیگ ون بتهوون که نهایتا به مرگ او انجامید را نمی‌داند.

به گزارش راهنماتو، اما نامه‌ای که به تازگی به نشریه Clinical Chemistry  ارسال شده است، یک نظریه معروف درباره مرگ او را رد می‌کند و نشان می‌دهد که این موسیقی‌دان در معرض سطوح بالایی از سرب قرار داشته اما این مقدار آنقدر زیاد نبوده که حقیقتا باعث مرگ وی شده باشد.

بتهوون، علاوه بر مشکلات کلیه و کبد،  در سراسر زندگی‌اش مشکلات زیادی در زمینه سلامتی شامل مسائل مربوط به معده و از دست دادن شنوایی داشت. مقادیر بالای سرب با همه این وضعیت‌ها مرتبط است و علاوه‌برآن، با سایر ویژگی‌های بتهوون خلق و خوی بدنام، ضعف حافظه و دست و پا چلفتی بودن مزمن  مرتبط است.

بنابراین وقتی محققان در سال 2000 یک تار موی منسوب به بتهوون را آنالیز کردند دریافتند که حاوی سطوح بالایی از سرب است که نتیجه‌گیری طبیعی برای برخی این بود که او دچار آلودگی سربی شده بوده که در نهایت منجر به مسائل سلامتی و مرگ او شده است.

1

با این حال، مطالعات بعدی در نهایت دریافتند که تار مو به یک زن تعلق داشته نه بتهوون.

سپس در سال 2023، در جریان یک مطالعه شاخص چندین تار مو متعلق به بتهوون شناسایی و ژنوم این آهنگساز توالی‌یابی شد. گروهی از کارشناسان پزشکی به هدایت نادر رفائی از مدرسه پزشکی هاروراد، اکنون یک تحلیل سم‌شناسی را روی دو تا از این تارهای مو به نام برنان و هالم-سایر انجام داده‌اند. رفائی و تیم‌اش دو تار مو را برای پیدا کردن سرب و به کمک دو نسخه بسیار دقیق به نام طیف‌سنجی توده‌ای آنالیز کردند.

آن‌ها دریافتند در تار موی برمان میزان انباشت سرب 64برابر بیش‌تر از میزان طبیعی بود، در حالیکه در تاری موی هالم-سایر میزان تجمع سرب 95برابر بیش‌تر از میزان طبیعی بود.  محققان از روی همین نکته توانستند میزان تجمع سرب در خون بتهوون را 69 تا 71 میکرو‌گرم در دسی‌لیتر تخمین بزنند. این مقدار بسیار بالاتر از میزان سطح سرب طبیعی در خون یک بزرگسال است اما آنقدر کافی نیست که بتواند علت یگانه مرگ باشد.

رفائی می‌گوید: «با اینکه میزان تجمع سرب از این عقیده حمایت نمی‌کند که سرب علت مرگ بتهوون بوده باشد، بهرحال توانسته به بیماری‌‌هایی که یک عمر او را گرفتار کرده بودند کمک کرده باشد.»

«ما باور داریم که این یافته قطعه مهمی از یک معمای پیچیده است و به مورخان، فیزیکدان‌ها و دانشمندان کمک می‌کند که تاریخچه پزشکی این آهنگساز بزرگ را بهتر درک کنند.»

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها