آیا برف و باران زیاد باعث زلزله می شود؟

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 1.6 دقیقه

 راهنماتو-وقتی دانشمندان به دنبال علل زلزله می‌گردند، تحقیقات آن‌ها اغلب از زیر زمین آغاز می‌شود.

 به گزارش راهنماتو، یک قرن مطالعه لرزه‌نگاری مشخص کرده که برخورد صفحات تکتونیک و حرکت گسل‌ها و شکاف‌های زیرسطحی علت اصلی لرزه‌ها هستند.

اما اکنون دانشمندان ام.آی.تی دریافته‌اند که برخی رویدادهای آب‌وهوایی ممکن است در ایجاد برخی لرزه‌ها نقش داشته باشند.

در مطالعه‌ای که در نشریه Science Advances منتشر شده است، محققان گزارش کردند که بارش سنگین برف و باران احتمالا به لرزه‌هایی که در چند سال اخیر در شمال ژاپن اتفاق افتاده است، کمک کرده‌اند. این نخستین‌بار است که نقش شرایط اقلیمی در آغاز لرزه‌ بررسی می‌شود.

نویسنده ارشد این مقاله، ویلیام فرانک، دستیار استاد در بخش علوم سیاره‌ای، جو و زمین در ام.آی.تی می‌گوید: «بنابراین، اقلیم به طرز مشخصی روی واکنش زمین جامد اثر دارد و بخشی از این پاسخ احتمالا زمین‌لرزه است.»

2

مطالعه جدید روی مجموعه‌ای از زمین‌لرزه‌هایی که در شبه‌جزیره نوتو در ژاپن در حال وقوع است، تمرکز کرده است. تیم کشف کرد که فعالیت لرزه‌ای در این ناحیه به طرز شگفت‌انگیزی با برخی تغییرات در فشار زیر زمین همزمان شده است و این تغییرات تحت تأثیر الگوهای فصلی بارش برف و باران هستند.

دانشمندان حدس می‌زنند که ارتباط بین زمین‌لرزه و اقلیم فقط محدود به ژاپن نیست و می‌تواند نقش مهمی در لرزاندن سراسر جهان ایفا کند.

آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اثر اقلیم روی زلزله می‌تواند با گرمایش زمین بیش‌تر معنا پیدا کند.

فرانک می‌گوید: «اگر در حال ورود به اقلیمی در حال تغییر با افزایش افراطی بارش‌ها هستیم، و انتظار داریم آب جو مجددا به اقیانوس‌ها و قاره‌ها توزیع شود، احتمالا بار روی پوسته زمین نیز تغییر خواهد کرد و این حتما تأثیراتی خواهد داشت.»

 

 

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها