آیا این درست است که شما هرگز در رویا‌های خود نخواهید مُرد؟

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.8 دقیقه

فرارو نوشت: آیا این درست است که افراد همواره پیش از مرگشان در خواب بیدار می‌شوند؟ مرگ یک موضوع رایج در رویا‌ها است این موضوع در مورد بیننده رویا و یا شخص دیگری صدق می‌کند. "کلی بولکلی" محقق رویا، نویسنده و بنیانگذار پایگاه داده خواب و رویا که شامل بیش از ۴۰۰۰۰ مدخل رویاست می‌گوید: "مرگ بر اثر قتل، ماجراجویی، حملات حیوانات، سوانح ناشی از تصادفات وسایل نقلیه و علل طبیعی برخی از شایع‌ترین موارد هستند. در سالیان اخیر کووید – ۱۹ یک سناریوی برجسته در رویا‌های مرگ بوده است".

بسیاری از افراد لحظه‌ای پیش از آن که در خواب مورد اصابت گلوله قرار گیرند، با اصابت چاقو مواجه شوند یا قرار باشد بمیرند از خواب بیدار می‌شوند. به گفته کارشناسان این یک واکنش طبیعی به یک کابوس است راهی برای افراد به منظور محافظت از خود در برابر سناریو‌های ناراحت کننده یا آزار دهنده.

"دیر دیری بارت" روانشناس دانشکده پزشکی هاروارد که رویا‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و نویسنده کتاب "کمیته خواب" است می‌گوید: "آن افراد به دلیل ترس از خواب بیدار می‌شوند". با این وجود، برخلاف گفته او همواره نیز این بیدار شدن از خواب به دلیل ترس رخ نمی‌دهد.

ط

نتایج تحقیقات نشان داده اند که افراد مرگ و در برخی موارد زندگی پس از مرگ خود را در خواب می‌بینند. برای برخی افراد لحظات منتهی به مرگ ترسناک‌ترین لحظه است و با این وجود، براساس نتیجه مطالعه‌ای که در سال ۱۹۸۹ میلادی در مورد رویا‌های مرگ در بین دانشجویان کارشناسی صورت گرفت لحظات مرگ و پس از آن کم‌تر ترسناک و در برخی موارد مثبت هستند و در برخی از افراد احساس آرامش یا آزادی را به همراه دارند.

به گفته "دیر دیری بارت" زمانی که افراد در رویا‌های خود بدون بیدار شدن از خواب می‌میرند کم‌تر ناخوشایند است و به احتمال زیاد غمگین هستند و نه آن که احساس وحشتناکی داشته باشند که ممکن است به توضیح این که چرا افراد هم چنان به رویاپردازی ادامه می‌دهند کمک کند.

بارت هم چنین در مطالعه خود دریافت که شرکت کنندگان در زندگی پس از مرگ خود در رویای شان توضیح دادند که بدن خود را برای یک "تجربه اخروی" ترک کردند "بدن شبح مانند دوم" دریافت کردند و یا "نظاره گر منفعل واکنش دیگران به مرگ خود" شدند که می‌تواند "شبیه روایت‌هایی از تجربیات "خارج از بدن" و "نزدیک به مرگ" باشد.

با این وجود، در مواقع دیگر رویا‌های مربوط به مرگ ممکن است ربطی به پایان زندگی نداشته باشند. آنان ممکن است پایان‌های دیگری مانند یک شغل یا رابطه را نشان دهند یا بازتاب دهنده شروع چیز جدیدی باشند.

"بولکلی" می‌گوید:"در کاوش رویا‌ها پرهیز از لفظ گرایی بسیار مهم است. برخی از رویا‌های مربوط به مرگ در مورد توقف واقعی زندگی بیولوژیکی است، اما در موارد دیگر، در واقع شاید اکثر رویا‌ها مرگ نمادین یا استعاری است و به مضامین تغییر و از دست دادن اشاره دارد".

نتیجه نظرسنجی‌ای انجام شده از میان بزرگسالان بریتانیایی نشان داد که حدود نیمی از آنان گفته بودند که همیشه یا اغلب رویا‌های خود را به یاد می‌آورند در این میان پاسخ دهندگان زنان گفته بودند که بیش از مردان رویا‌ها را به خاطر می‌آورند. کارشناسان اشاره کردند که افراد جوان بیش از افراد مسن‌تر تمایل دارند رویا‌ها را به یاد بیاورند و رویا‌های آنان اغلب ترسناک‌تر است.

"جفری سامبر" روان درمانگر که رویا‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد می‌گوید:" همه خواب‌های خود را به خاطر نمی‌آورند و برخی از افراد نیز مراحلی را پشت سر می‌گذارند که آن را به یاد نمی‌آورند". او برای کسانی که می‌خواهند رویا‌های خود را به خاطر بسپارند این مراحل را توصیه می‌کند:

یک دفتر ثبت خاطرات کنار تخت خود داشته باشید. هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید تاریخ و زمان را یادداشت کنید و با فرض این که هیچ جزئیاتی از رویا‌های خود را به خاطر نمی‌آورید این جمله را بنویسید:"هیچ رویایی برای ثبت وجود ندارد". ظرف مدت چند هفته ممکن است یادآوری بخش به بخش را آغاز کنید. در نهایت، هدف آن است که رویا‌های کامل خود را به خاطر بسپارید.

سامبر می‌گوید با این وجود، هر رویایی قابل توجه نیست. او می‌گوید:"با این وجود، زمانی که رویایی دارید که با شما می‌ماند دلیلی برای آن وجود دارد". نتیجه گیری نهایی آن است که معمولا افراد در اوج رویای مرگ درست قبل از مرگ از خواب بیدار می‌شوند. اما برخی در مورد مرگ و حتی زندگی پس از مرگ خود خواب می‌بینند.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها