جاذبه‌های گردشگری سبز در اردیبهشت؛ یادت نره بری پاوه!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.8 دقیقه

راهنماتو- پاوه چیزی در حدود سه هزار سال قدمت دارد و در غرب ایران زمین و استان کرمانشاه وجود دارد. وقتی به شهرستان پاوه برویم، جدای از زیبایی‌های طبیعی و جذابیت‌های سبزرنگ طبیعت با مردمی روبه‌رو خواهیم شد که اصالتا آریایی هستند.

مردمی که به زبان کردی اورامی حرف می‌زدند، اما حالا زبانشان دست‌خوش تغییر شده و به زبان کردی جافی سخن می‌گویند. اما، چرا سفر به پاوه در اردیبهشت ماه لطف بیشتری دارد؟ زیرا طبیعت این شهرستان جذاب در این ماه به شدت نفس‌گیر می‌شود.

سدی رویایی مثل داریان، محله انجیرک با کوه‌هایی سربه فلک کشیده و روستای ساتیاری که همچون دیوزناو کردستان به شکل پلکانی ساخته شده است، همگی در اردیبهشت ماه به شدت مقاصد دلچسبی خواهند بود که در ادامه راهنماتو آن‌ها را به شما معرفی خواهد کرد.

1. سد داریان در شهرستان پاوه

1

به گزارش راهنماتو، ماه اردیبهشت یکی از بهترین ماه‌ها برای سفر به کرمانشاه و حضور در دل طبیعت آن است. دلیل این مساله نیز آب‌وهوای سرد آن در فصل‌هایی مثل زمستان و پاییز است. سد داریان که بر روی پرآب‌ترین رودخانه ایران، یعنی رودخانه سیروان احداث شده است محلی ایجاد کرده برای گشت‌وگذار در دل کوه‌های غرب ایران. ماه اردیبهشت، ماهی است که طبیعت کرمانشاه از سرما عبور کرده و به جوانه‌های سرزنده رسیده است، به همین دلیل می‌تواند یک انتخاب خاص برای طبیعت‌گردی در این ماه باشد. سد داریان در روستای هجیج وجود دارد، و می‌توان پس از لذت بردن از زیبایی‌های این سد، به روستای هجیج هم سری زد و با مردمان پاوه اُنس گرفت.

2. دره یا تنگه انجیرک در شهرستان پاوه

1

دره یا تنگه انجیرک یکی از جاذبه‌های گردشگری سبز در مرخیل شهرستان پاوه است که کمتر کسی به جز محلی‌ها آن را می‌شناسند. درواقع منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل به دلیل حضور شوکا یا گوزن مینیاتوری و درختان بلوط زیبایش نامی آشنا میان ما دارد. اما، کمی آن سوتر دره انجیرک وجود دارد. دره‌ای میان کوه‌های بلند و زیبا که در ماه اردیبهشت کاملا خزه بسته و سبز شده است. اما، در این دره رودی پرخروش در جریان است که بدون شک در این ماه پویایی بیشتری خواهد داشت چراکه یخ‌ها نم نم باز می‌شوند و رود را تامین می‌کنند. بنابراین اگر قصد سفر به دره انجیرک را داشته باشیم توفیقی حاصل می‌شود تا منطقه حفاظت شده مرخیل را نیز از نزدیک ببینیم.

3. روستای ساتیاری در شهرستان پاوه

1

این روزها روستای دیوزناو به دلیل آداب و رسوم و مردمان خون گرمش و از طرف دیگر به دلیل بافت روستایی پلکانی‌اش بین گردشگران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اما، دیوزناو در همسایگی کرمانشاه و در استان کردستان قرار دارد. با این وجود پاوه را هزار ماسوله می‌نامند چراکه روستاهای پلکانی زیادی از جمله روستای ساتیاری در این شهرستان وجود دارد. روستای ساتیاری در اردیبهشت ماه آب و هوایی به شدت دلپذیر و طبیعتی بکر دارد که نباید دیدنش را از دست داد. جالب است بدانید که با قدم زدن در این روستا شاید بتوانید درخت‌هایی را پیدا کنید و از آن سقز بچینید!

4. آبشار دریبر در شهرستان پاوه

1

کوه‌پایه‌های زاگرس محلی به وجود آورده‌اند برای حضور آبشارهای متفاوت که برخی فصلی هستند و برخی دیگر دائمی. آبشار دریبر یکی از آن آبشارهایی که در ماه اردیبهشت و در پیچ‌وخم‌های جاده نوسود باید به تماشای آن نشست. این آبشار که از چندین کوه متفاوت پایین می‌آید تا در نهایت به رود پرخروش سیروان بریزد. همان رود پویایی که به سد داریان ختم می‌شود و اطراف آن پر است از درخت‌های بلوط و زالزالک که در ماه اردیبهشت جوانه زده‌اند تا به زودی بارشان را زمین بگذارند و مردمان ایران زمین را دلشاد کنند. به راستی حضور در طبیعت تفریحی است که کمترین هزینه را برای ما به همراه خواهد داشت. پس تا ماه اردیبهشت تمام نشده سری به این آبشارهای زیبا پاوه بزنید.

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها