نگاهی به خاطره‌انگیزترین بازیهای سری خشونت در شهر یا Streets of Rage

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 4.8 دقیقه

راهنماتو-از تمام بازی‌هایی که توی سبک beat 'em up وجود دارن، اسم "Streets of Rage" یکی از معروف‌ترین‌هاست. این بازی که در ژاپن به اسم "Bare Knuckle" شناخته می‌شه، وسط دوران طلایی این سبک در اوایل دهه 90 به بازار عرضه شد و با وجود اینکه رقیب‌های زیادی برای رسیدن به هدفش که "بهترین بازی مبارزه‌ای" بود، تونست به بالاترین مرتبه موفقیت برسه.

به گزارش راهنماتو، با مبارزات خوب، مالتی پلیر عالی، و بهترین موسیقی‌هایی که توی دنیای بازی‌ها وجود دارن، بازی‌های Streets of Rage توجه چندین نسل رو جلب کرده. از Sega Genesis تا Switch، این بازی‌ها نشون دادن که چرا این سری به عنوان پادشاه beat 'em up ها شناخته می‌شه. با راهنماتو همراه باشین تا باهم نگاهی به بهترین نسخه‌هایی که از این بازی منتشر شدن بندازیم.

6- Streets of Rage (Master System / Game Gear)

best-streets-of-rage-games

با اینکه اصلی‌ترین بازی‌های Streets of Rage با Sega Genesis معروفن، اما دوتاشون هم به صورت 8 بیتی برای Master System و Game Gear منتشر شدن. حالا این "demakes"، نسخه 8 بیتی Streets of Rage فقط برای جالبیت امروزی مجدداً قابل بازبینیه. ورژن Game Gear خصوصاً به خاطر عدم حضور Adam به عنوان شخصیت قابل بازی و نبردهای که حس خیلی خشنی دارن، کیفیت کمی داره. ورژن Master System هم کمی بهتره ولی باز هم تقریباً در هر بخشی کمبود داره در مقایسه با بازی 16 بیتی معروف.

5- Streets of Rage 3

best-streets-of-rage-games

سه‌گانه Streets of Rage با بازی سومش یه کمی گریبان‌گیر شد؛ با تمرکز بیشتر روی داستان بازی و معرفی چند تا شخصیت جدید، بازی یه قسمتی از اون حالت راحت و پلی که دو تا قبلی داشته، رو از دست داد. ولی اینکه واقعاً از لذت بردن ازش رو باز نمی‌کنه، سختی‌هایی که داره. خوب بازی تو نسخه غربی ازش سخت‌تره تو حالت "Normal"، تا حالت "Hard" نسخه ژاپنی. با این همه سختی، همچنان شامل نبردهای شیک و مراحل خفنیه که این سری رو انقدر دوست‌داشتنی می‌کنن - فقط اینقدر خوب از بازی‌های اول و دوم اجرا نمی‌کنه.

4- Streets of Rage 2 (Master System / Game Gear)

best-streets-of-rage-games

Streets of Rage 2 برای Master System و Game Gear می‌تونه یکی از بهترین demakes های تمام زمان باشه؛ بله، هر دو نسخه از حضور Max Thunder به عنوان شخصیت قابل بازی محروم هستن، ولی با این حال خیلی از کیفیت‌های بازی Genesis بالا نگه داشتن. نبردها با انواع حرکت‌ها و کمبوهای گریپلینگ، رنگ‌های روشن و موسیقی خوب که Streets of Rage 2 رو زیبا می‌کنن، توی این تطبیق 8 بیتی هم خوب نگه داشته شده. خلاصه، Streets of Rage 2 تونسته یه دسته از بازی‌هایی باشه که به ادعاش از بهترین تجربه beat 'em up رو روی سه سیستم مختلف ارائه می‌ده. و اگه حتی این نسخه‌ها خوبن، باز هم کمی پایین‌تر از بازی اصلی هستن.

3- Streets of Rage

Streets of Rage جوابی برای بازی‌های خیابانی وحشی بود که تو زمانش خیلی محبوب بودن - فکر کنید به Double Dragon یا Final Fight. باورتون میشه این بازی توی یه بازار پراز بازی‌های مشابه، خودشو به چشم جلب کرد. داستان سه پلیس که سعی می‌کنن شهر فاسد رو از یه سندیکای جنایتکار برگردونن، خیلی جذابه و همیشه برای جلسات بازی خوش‌سازه. ارزش ذکره که Streets of Rage یه نسخه کمی بهتر از بازی برای Sega CD هم دریافت کرد، ولی بهبودهاش اکثراً فقط به موسیقی‌ها و صداها مربوطن.

2- Streets of Rage 4

best-streets-of-rage-games

بعد از 26 سال از انتشار Streets of Rage 3، بالاخره یه بازی جدید از این سری عرضه شد - واقعاً منتظرش بودیم و ارزش انتظار رو داشت! Streets of Rage 4 یه نامه عشق به همه‌چیزیه که این سری رو به چشم می‌یاره، و همزمان بازی‌های beat 'em up رو به دوران مدرن می‌کشونه. تیم Dotemu کار فوق‌العاده‌ای انجام دادن که همون احساسی که بازی‌ها رو از ابتدا محبوب کرده بود، رو حفظ کردن و همچنین با Street of Rage 4 یه سبک هنری و سیستم نبرد پیشرفته‌تری ارائه دادن. اضافه کردن حالت توازن بین بازی‌های گذشته و یه سری حالات حسابی برای ترجمه گذشته‌ها، Street of Rage 4 به راحتی استاندارد طلایی برای تجدید حیات بازی‌های قدیمی در تاریخ سبکه.

1- Street of Rage 2

best-streets-of-rage-games

حتی بعد از این همه سال، Streets of Rage 2 همچنان اولینه. خب، شاید بهترین باشه. با اینکه از اون مزایای مدرن Streets of Rage 4 کمتره، اما به خودشون رسونده که یه گام مهمی به سمت بهبود نسبت به اصلی عالی بزنن. نبردی که بخشی از عمق و قابل دسترسیه، بهترین کار یوزو کوشیرو به عنوان یه آهنگساز، و یه سری مراحل واقعاً یادمان‌انگیز (مخصوصاً مراحل پارک تفریحی و استادیوم بیسبال)، همه با هم کار کردن تا یه تجربه‌ای رو ارائه بدن که همیشه لبخند به لبت میاره. با اینکه بازی‌های دیگه هم تلاش کردن، Streets of Rage 2 همچنان بهترینه که این سری ارائه می‌ده.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها