7 ترفند نورپردازی برای بزرگتر نشان دادن آشپزخانه های کوچک

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 4.8 دقیقه

راهنماتو- آشپزخانه قلب تپنده هر خانه است و زندگی در آن جریان دارد که با اهداف مختلفی از تهیه و آماده سازی غذا تا دور هم جمع شدن اعضای خانواده مورد استفاده قرار می گیرد. این روزها استقبال مردم از زندگی در آپارتمانی های نقلی و کوچک شدن متراژ خانه ها موجب شده تا بسیاری از آشپزخانه ها از فضای کافی برخوردار نباشند. با این حال، به کمک چند ترفند نورپردازی می توان کاری کرد که این فضا بزرگتر و دلبازتر به نظر برسد. نورپردازی مناسب می تواند بر عملکرد فضای آشپزخانه شما تاثیر بگذارد و فضایی دنج بدون نیاز به گسترش یا بازسازی ایجاد کند. در ادامه با آموزش 7 ترفند نورپردازی برای بزرگتر نشان دادن آشپزخانه های کوچک با راهنماتو همراه باشید.

1- استفاده از آویزهای سقفی

به گزارش راهنماتو، استفاده از فضای عمودی یکی از رایج ترین و بهترین راه ها برای بزرگتر نشان دادن یک فضای کوچک است. آویزهای سقفی همانطور که از سقف آویزان می شوند، با ایجاد یک خط عمودی چشم را به سمت بالا می کشند و موجب می شوند سقف بلندتر و فضا بزرگتر به نظر برسد. آویزهای سقفی یک افزودنی عالی و مناسب برای آشپزخانه های کوچک هستند که یک فضای روشن و متمرکز را خلق می کنند. برای سقف های استاندارد با ارتفاع 2.4 متر از آویزهای 30 الی 51 سانتی متری استفاده کنید. بافت‌هایی مانند حصیر و رنگ های طبیعی برای نورپردازی سقفی بسیار مناسب هستند.

1


2- استفاده از ابزارهای نورپردازی شفاف

اتصالات و ابزارهای نورپردازی شفاف و کم رنگ مانند چراغ آویزهای شیشه ای را انتخاب کنید. زیرا نور به راحتی از این ابزارها عبور کرده، به هم ریختگی بصری را کاهش می دهد، فضا را روشن تر می کند و توهم یک فضای داخلی بزرگتر را ایجاد می کند. چراغ های آینه ای نیز گزینه ای عالی برای استفاده در فضاهای کوچک هستند که با تاباندن نور به اطراف چشم را فریب داده و توهم فضای بزرگتر را ایجاد می کنند.

1


3- لایه بندی نورپردازی

وجود تنها یک گزینه نورپردازی موجب تاریک به نظر رسیدن لبه ها و گوشه ها شده و باعث می شود فضای آشپزخانه شما تنگ و کوچک به نظر برسد. گزینه‌های زیادی برای نورپردازی وجود دارد و می توان با استفاده از حداقل دو یا سه حالت نورپردازی مختلف ظاهری گسترده تر در فضاهای کوچک ایجاد کرد. ترفند لایه بندی نورپردازی در حال حاضر یک روند پرطرفدار است که اتاق را از یک فضای کوچک و ساده به یک فضای بزرگ و پیچیده تبدیل می کند.

1


4- کاهش نورهای سقفی

لوسترهای قدیمی و سایه‌های سقفی ممکن است برای استفاده در اتاق نشیمن و فضاهای بزرگ عالی به نظر برسند، اما قطعا بهترین ایده برای استفاده در فضاهای کوچک نیستند. در واقع این نوع نورپردازی بیشتر تمایل دارد فضای داخلی جمع و جور را تحت الشعاع قرار دهد. دیوارکوب ها جایگزینی مناسب برای نورپردازی های سقفی هستند که با اشغال فضای کم، فضای بصری بین کف و سقف را افزایش داده و موجب بزرگتر به نظر رسیدن فضاهای کوچک می شوند.

1


5- انتخاب رنگ نور مناسب

علاوه بر اندازه و رنگ تجهیزات نورپردازی، رنگ نور نیز در بزرگتر به نظر رسیدن فضا تاثیرگذار است. نور سفید بخوبی از روی سطوح منعکس شده و موجب بزرگتر به نظر رسیدن فضا خواهد شد. با این حال، استفاده بیش از حد از آن موجب می شود فضا سرد و ناآرام جلوه کند. توصیه می شود در کنار نورسفید، از رنگ های گرم تر مانند نور آفتابی نیز استفاده کنید.

1


6- نورپردازی کابینت ها

استفاده از کابینت های براق و لعاب دار ایده ای عالی برای بزرگ‌تر به‌نظر رسیدن فضای آشپزخانه های کوچک است. علاوه بر نوع کابینت، نورپردازی آن نیز نقش مهمی در دلبازتر جلوه دادن فضا ایفا می کند. نصب چراغ در کابینت های درب شیشه ای موجب تابش بهتر نور به اطراف و ایجاد عمق و فضای بیشتر می شود. نورپردازی های خطی زیر کابینت نیز ایده مناسبی برای استفاده در آشپزخانه های کوچک هستند.

1


7- استفاده از چراغ های LED

نور روشن در بزرگتر به نظر رسیدن هر فضایی موثر است و چراغ های LED بهترین گزینه برای دستیابی به چنین حالت روشنایی هستند. این چراغ ها درجه لومن بالاتری نسبت به نورهای سنتی و رشته ای ارائه می دهند و با از بین بردن سایه ها فضا را بزرگتر جلوه می دهند. این نوع چراغ ها همچنین حرارت کمی را منتشر کرده و با محیط زیست سازگارتر هستند. اگرچه ممکن است موقع خرید این چراغ ها هزینه بیشتری را متحمل شوید، اما در طولانی مدت در هزینه های شما صرفه جویی خواهد شد.  

1

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها