اگر آلرژی دارید، از نگهداری این گیاهان آپارتمانی خودداری کنید

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.2 دقیقه

راهنماتو- با فرا رسیدن فصل بهار درختان از خواب زمستانی بیدار می شوند و شکوفه های بهاری نوید آغازی مجدد را می دهند. در این فصل آلرژی و حساسیت به اوج خود می رسد. عطسه مداوم، آبریزش بینی و خارش چشم از جمله علائمی هستند که می توانند هر کسی را کلافه کنند. این علائم در واقع به دلیل گرده افشانی درختان رخ می دهند و در ماندن در خانه را می توان به عنوان راهی موثر برای در امان ماندن از این گرده ها دانست. با این حال، جالب است بدانید برخی از گیاهان آپارتمانی نیز می توانند با آزاد کردن مقدار زیادی گرده در فصل بهار منجر به بروز حساسیت فصلی شوند. از طرفی این گیاهان می توانند با آزاد کردن مقدار زیادی گرده در شب، در خواب شما اختلال ایجاد کنند. پس اگر مستعد ابتلا به حساسیت هستید، توصیه می کنیم از نگهداری این گیاهان آلرژی زا در منزلتان خودداری کنید:

1- گل داوودی

به گزارش راهنماتو، گل داوودی یکی از گل های محبوب در جهان است که در رنگ، شکل و اندازه های متنوع به چشم می خورد و در گل آرایی و تزئین دسته گل عروس بسیار کاربرد دارد. این گل به مراقبت بسیاری کمی نیاز دارد و در برابر خشکسالی و کم آبی نیز بسیار مقاوم است. با این حال از آنجایی که این گیاه حاوی مقادیر بسیار زیادی گرده است، توصیه می شود افراد مبتلا به آلرژی از نگهداری آن خودداری کنند.

1


2- سرخس

سرخس ها گیاهان بدون گلی هستند که ریشه، ساقه و برگ حقیقی دارند و با استفاده از هاگ تولید مثل می کنند. تاکنون حدود 10500 گونه از این گیاه شناخته شده است. اما تخمین زده می شود که گونه های آن ممکن است به 15 هزار نیز برسند. سرخس ها گیاهان غیرسمی هستند و همین مساله آنها را به گیاهان محبوبی برای نگهداری در منزل تبدیل کرده است. با این حال تنفس هاگ سرخس می تواند منجر به بروز عطسه، خارش پوست و چشم و بروز برخی علائم تنفسی و واکنش های آلرژیک به ویژه در افراد مبتلا به تب یونجه شود.

1


3- کوکب

کوکب نام گیاهی گل دار از خانواده کاسنیان است که آرایش خاص گلبرگ ها و رنگ های متنوعش این گل را به گلی محبوب و دوست داشتنی در میان علاقمندان به گل و گیاه تبدیل کرده است. این گل حدود 36 گونه مختلف دارد و اغلب در گل آرایی مورد استفاده قرار می گیرد. این گل حاوی مقادیر زیادی گرده بوده و می توانند منجر به بروز علائم آلرژیک شوند. با این حال، گفته می شود که برخی از گونه های این گیاه، فاقد آلرژی بوده و می توان بدون نگرانی از بروز حساسیت از آنها نگهداری کرد.

1


4- هویا کارنوزا

هویا کارنوزا، گل شمعی یا مومی نام گیاهی بسیار خوشبو و معطر با بیش از 200 گونه مختلف است که گل های زیبایش از چند گل کوچک ستاره ای شکل تشکیل شده اند. این گل چند ساله و همیشه سبز اغلب به شکل خزنده یا پیچ دیده می شود و به دلیل زیبایی خاص گل هایش، در دسته گیاهان زینتی پرطرفدار قرار می گیرد. گیاه هویا کارنوزا حاوی آلرژن هایی است که می توانند از طریق هوا به دستگاه تنفسی برسند و منجر به بروز بیماری های جدی شوند. علاوه بر این نگهداری از آن می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک مانند رینیت، قرمزی چشم، سرفه و آسم شود. در صورت تماس مستقیم با این گیاه در هنگام هرس یا آبیاری نیز ممکن است به انواع واکنش های پوستی مبتلا شوید و توصیه می شود در هنگام تماس با آن حتما از دستکش باغبانی استفاده کنید.

1


5- ژیپسوفیلا

ژیپسوفیلا یا نفس نوزاد گیاهی زیبا است که از دیرباز در تزئین دسته گل عروس مورد استفاده قرار می گیرد. این گل نشان دهنده عشق بی گناه، آغاز جدید و شادی است و رایحه فوق العاده ای دارد. ژیپسوفیلا یکی از بدترین گیاهان برای تشدید آلرژی است و به عنوان یک محرک بالقوه برای آسم شناخته می شود و در صورتی که در معرض گرده آن قرار بگیرید، ممکن است به علائمی همچون رینیت، التهاب ملتحمه و آسم مبتلا شوید.

1


6- فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین گیاهی با ظاهر زیبا و سبک های متنوع با برگ های بیضی شکل و نوک تیز است. برگ های این گیاه در زمان جوانی  به رنگ سبز روشن هستند و به مرور زمان به رنگ سبز تيره در مي‌آيند. نگهداری از این گیاه می تواند واکنشی شبیه به حساسیت به لاتکس ایجاد کند و حتی منجر به بروز مشکلات تنفسی شود. بنابراین نگهداری از آن به ویژه برای افرادی که به آسم و بیماری های ریوی هستند، توصیه نمی شود.

1


7- گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یا کالاندولا گیاهی از خانواده کاسنی ها و با ظاهر زیبا و خواص دارویی فراوان است که به دلیل تولید مقادیر زیادی گرده می تواند منجر به بروز واکنش های آلرژیک مانند عطسه، خارش یا بیماری های تنفسی شود. رایحه این گیاه همچنین می تواند شما را به بیماری هایی همچون آسم و تب یونجه مبتلا کند. 

1

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها