هوش مصنوعی چگونه لباس پوشیدن ما را تغییر می دهد؟

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

راهنماتو- در هر محفل علمی یا صمیمانه‌ای که می‌نشینیم حرفی از هوش مصنوعی و کارهایی که در این زمانه انجام می‌دهد هست. از یک طرف آهنگ‌های جدید خواننده‌هایی را می‌شنویم که چند سال پیش مرده‌اند، اما هوش مصنوعی صدایشان را زنده کرده، از طرف دیگر تحصن فیلم‌نامه‌نویس‌های هالیوود را می‌بینیم که هنر و جایگاهشان را در خطر می‌بینند.

حالا هوش مصنوعی حتی به صنعت مد و فشن هم وارد شده است. در عین حال نباید فراموش کنیم که AI تنها یک دستیار یا ابزار برای انسان‌ها است تا آسان‌تر زندگی کنند. این ابزار حالا به ما نشان می‌دهد چه بپوشیم که دوستش داشته باشیم یا روند تولید را آسان‌تر می‌کند.

 راهنماتو در ادامه به شما خواهد گفت که در این عصر، هوش مصنوعی با لباس پوشیدن چه ارتباطی برقرار کرده و چه تاثیراتی در چند سال اخیر روی آن گذاشته است؟

1

شخصی‌سازی لباس‌ها با هوش مصنوعی

به گزارش راهنماتو، همه ما دوست داریم لباس‌هایی بپوشیم که تن دیگران نیست. گاهی ایده‌هایی در سر داریم اما نمی‌توانیم آن‌ها را روی کاغذ بیاوریم. حتی اگر همواره به ترندها وفادار باشیم، باز هم دوست داریم لباس ترندی بپوشیم که کمتر کسی آن را می‌پوشد.

به هر حال اگر ثروتمند باشیم طراح لباسی پیدا می‌کنیم تا لباسی شبیه به آنچه در نظر داریم برای ما بدوزد. اما، تکلیف باقی آدم‌ها چه می‌شود؟ هوش مصنوعی در این نقطه به کمک انسان‌ها می‌آید. AI می‌تواند آنچه در افکارتان می‌گذرد را بشنود و بعد چیزی برای شما طراحی کند که مختص به شما است و شخصی‌سازی شده است. آن وقت هم می‌توانیم به ترندها وفادار باشیم، هم لباسی را بپوشیم که تن هر کسی نیست. در این صورت حتی جهان مد هم رنگارنگ‌تر خواهد شد.

در این میان پوشیدن لباس‌هایی که دقیقا فیت تن ما باشد، همواره به کیفیت استایل ما کمک می‌کند. حال هوش مصنوعی با دریافت اندازه‌های دقیق شما، الگویی تماما مناسب اندام شما طراحی‌خواهد کرد. برخی دیگر از هوش مصنوعی‌ها نیز می‌توانند رنگ‌هایی را پیشنهاد دهند که با رنگ پوست شما سازگار است. حال می‌بینیم که منظور از شخصی‌سازی شدن لباس‌ها با استفاده از هوش مصنوعی چه مفهومی دارد.

1

به حداقل رساندن خرده پارچه

وقتی پارچه‌ای تهیه می‌کنید تا یک خیاط برایتان لباس بدوزد، حتما دیده‌اید که مقداری از پارچه تبدیل به ضایعات می‌شود. این ضایعات بسته به خلاقیت و مهارت خیاط می‌تواند بسیار زیاد یا کم باشد. شاید باور نکنید اما، بسیاری از تولیدی‌های لباس، حتی با در نظر گرفتن مناسب‌ترین الگو برای هدر نرفتن پارچه، مقدار زیادی ضایعات تولید می‌کنند.

این در حالی است که ممکن است جنس پارچه از مواد طبیعی تهیه شده باشد؛ این یعنی داریم منابع طبیعی را دور می‌ریزیم. حال حتی اگر جنس پارچه‌ها از مواد نفتی و پلاستیکی تولید شده باشند با ریخته شدن در طبیعت به محیط زیست آسیب خواهند زد.

کلید حل تمام این مشکلات دست هوش مصنوعی است. AI می‌تواند زنجیره‌های تامین را بهینه‌سازی کند. حال برخی از تولیدی‌های بزرگ مثل شرکت زارا سعی دارند با استفاده از هوش مصنوعی بیشتری استفاده را از خرده پارچه‌ها داشته باشند. هوش مصنوعی با ارائه تصمیم‌گیری‌هایی درست و طراحی الگوها با کمترین مقدار ممکن ضایعات می‌تواند چرخه تولید را باکیفیت‌تر کند. این نه تنها به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، بلکه از نظر اقتصادی برای تولیدی‌ها هم به صرفه‌تر است.

1

بالا بردن خلاقیت با استفاده از هوش مصنوعی

اگرچه انسان‌ها دریایی از خلاقیت هستند، اما در برخی موارد از شدت خلاقیت ما کاسته می‌شود. به هر حال خلاقیت با خلق‌وخوی افراد متفاوت ارتباطی مستقیم دارد و گاهی اوقات هیچ چیز جدیدی به ذهنمان نمی‌رسد. در این نقطه هوش مصنوعی به داد ما می‌رسد. از طراحی لباس گرفته تا جواهرات و دادن ایده‌های جدید کاری است که هوش مصنوعی می‌تواند برای ما انجام دهد. آن وقت، وقتی خلاقیت او را دیدیم موتور خلاقیت ما نیز روشن می‌شود و می‌توانیم ایده او را کامل کنیم و بیش از پیش طرحی نو ارائه دهیم.

حتی اگر به طراحی لباس هم فکر نکنیم، طرح پارچه‌ها می‌توانند زیباتر و متنوع‌تر از قدیم باشند چراکه دست هوش مصنوعی در کار است. بعلاوه، گاهی هوش مصنوعی می‌تواند طرح‌ها و رنگ‌هایی را کنار یکدیگر قرار دهد که پیشتر ما جرات نداشتیم چنین ریسکی بکنیم. اما، هوش مصنوعی نتیجه کار خود را در قالب تصویر نشان می‌دهد و ما در همان لحظه کارش را خواهیم دید.

از طرفی دیگر هوش مصنوعی می‌تواند منطبق بر شرایط و موقعیت متفاوت، طرح، رنگ و متریال مناسبی ارائه دهد. به‌عنوان مثال ما از او یک کفش مناسب با قدم زدن که با طبیعت سازگار است می‌خواهیم و او یک مدل کفش درجه یک به ما پیشنهاد می‌دهد و بعد ایده او با ایده طراح ترکیب شده و محصولی خاص و با کیفیت به وجود می‌آید.

1

پیش‌بینی ترندها

در سال‌هایی که هنوز هوش مصنوعی وجود نداشت، روند‌های پیش‌بینی مد به این حالت بود که طراحان و مجلات با توجه به دیده‌های خود در نمایشگاه‌های مد، فرهنگ پاپ، مد خیابانی و غیره ترندها را پیشبینی می‌کردند. اما، حالا هوش مصنوعی طیف وسیعی از داده‌های را برای پیش‌بینی ترند‌ها در نظر می‌گیرد. از بررسی صفحات مجازی گرفته تا درصد خرید و فروش لباس‌ها در بازار یا نظرات کاربران در سایت‌ها فروش مجازی لباس. در این صورت نه تنها پیش‌بینی لباس‌ها و مد ترند با سرعت بیشتری به انجام می‌رسد، بلکه دقیق‌تر خواهد بود.

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها