بهترین سکانس‌های آغازین در معروف‌ترین فیلم‌های سینما

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.3 دقیقه

راهنماتو- وقتی فیلم‌ساز صفحه اول فیلم‌نامه را باز می‌کند به دنبال یک دیالوگ یا یک تصویر بکر می‌گردد تا همان لحظه دل مخاطب را به لرزه درآورد. این می‌تواند نزدیک به مفهوم عشق در نگاه اول باشد! اگر سکانس آغازین یک فیلم، درخشان شروع شود، بدون شک مخاطب تا آخرین لحظه همراه شخصیت‌ها خواهد بود. حال این درخشندگی می‌تواند یک اکت از شخصیت، یک دیالوگ، تن صدای او یا موقعیتی خاص از جهان داستان باشد. مطمئنا حالا در حال فکر کردن به سکانس آغازین فیلم‌های موردعلاقه‌تان هستید. آیا درخشان نبوده است که چنین در ذهنتان باقی مانده؟راهنماتو در ادامه فیلم‌هایی را به شما معرفی خواهد کرد که درخشان‌ترین و به یادماندنی‌ترین سکانس‌های آغازین را در تاریخ سینما دارند.

1

1. فیلم ماتریکس (The Matrix)

سال انتشار: 1999

کارگردان: واچوفسکی‌ها

بازیگران: کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، کری-ان ماس، هوگو ویوینگ، جو پانتولیانو و گلوریا فاستر

به گزارش راهنماتو، مجموعه فیلم‌های ماتریکس (The Matrix) جهان تازه‌ای را پیش روی مخاطب می‌گشایند و شناساندن جهان داستان به مخاطب سخت‌ترین کار ممکن است به خصوص اگر این جهان، همان جهانی نباشد که در آن زندگی می‌کنیم. فیلم‌ ماتریکس (The Matrix) سری 1999 با سکانسی درخشان آغاز می‌شود که در همان ابتدا مخاطب را با جهان داستان آشنا کرده است. این سکانس به شکلی تردستانه، مرموز نیز هست. ما ترینیتی را می‌بینیم که پشت یک تلفن ایستاده و اعداد مرموزی کنار او به سرعت تغییر می‌کنند. بعد مقاومت‌های فوق بشری ترینیتی در برابر پلیس‌ها، به خصوص آنتاگونیست داستان، اسمیت، را می‌بینم. یعنی در این سکانس آغازین وسط جریانی اکشن و رازآلود افتاده‌ایم و درگیر چرایی‌ها و چه چیزی‌ها هستیم. بنابراین می‌توان سکانس آغازین این فیلم را سکانسی درخشان در تاریخ سینما دانست.

1

2. فیلم خون به پا خواهد شد (There Will Be Blood)

سال انتشار: 2007

کارگردان: پل توماس اندرسن

بازیگران: دنیل دی-لوئیس، پل دینو، کوین جی اکونر و کیران هایندز

وقتی که فیلمی شخصیت محور باشد، کارگردان باید در همان سکانس‌های اولیه ما را با شخصیت اصلی فیلم به طور کل آشنا کند. و الا تا پایان فیلم ما نخواهیم توانست احساس درستی از فیلم دریافت کنیم. حال به سکانس آغازین فیلم خون به پا خواهد شد (There Will Be Blood) نگاه می‌کنیم و دنیل دی لوییس در نقش پلن ویو را می‌بینیم که در فضایی متروکه و به همراه موسیقی‌ای وهم‌انگیز به شکلی جاه طلبانه زندگی خود را می‌گذراند. این دقیقا شخصیت پلن ویو است که تا پایان فیلم و حتی در لحظات پیری او دامن گیرش می‌شود. نکته جذاب این است که سکانس اولیه فیلم خون به پا خواهد شد چیزی در حدود 15 دقیقه است و ما در این زمان اندک کاملا توانسته‌ایم شخصیت اصلی او را بشناسیم. جذاب نیست؟

1

3. فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

سال انتشار: 2008

کارگردان: کریستوفر نولان

بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری اولدمن، آرون اکهارت، مگی جیلنهال و مورگان فریمن

بی اغراق شخصیت جوکر به عنوان یک ضدقهرمان همه چیز تمام، تبدیل به یک شخصیت فراموش ناشدنی در تمام تاریخ سینما شده است. به همین دلیل فیلم ساختن درباره شخصیت او، باتوجه به چیزی که تا کنون تثبیت شده است، کار ساده‌ای نیست. اما، کریستوفر نولان در فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight) با یک سکانس آغازین درخشان باری دیگر به ما ثابت می‌کند که جوکر فراموش ناشدنی است. سکانس اولیه این است؛ دزدی از بانک به رهبری جوکر! در شهر گاتهام که توسط بتمن آرام گرفته بود. اما جوکر برگشته است. حالا در این بگیر و ببندهای نفس‌گیر، می‌بینیم که دزدها یکدیگر را می‌کشند، اما جوکر این کار را نمی‌کند و به تنهایی با پول‌ها می‌گریزد! اگر این یک سکانس آغازین درخشان برای یک فیلم نیست، پس چیست؟

1

4. فیلم پرستیژ (The Prestige)

سال انتشار: 2006

کارگردان: کریستوفر نولان

بازیگران: اسکارلت جوهانسون، مایکل کین، پایپر پرابو، اندی سرکیس، ربکا هال، دیوید بویی، هیو جکمن و کریستین بیل

سکانس آغازین درخشان دیگری را باز از کریستوفر نولان در فیلم پرستیژ (The Prestige) می‎بینیم. ابتدا باید درباره صدای مایکل کین حرف بزنیم که به شدت تاثیر گذار است. و بعد اتفاقاتی که پشت سر هم در 2 الی 3 دقیقه می‌افتد. کات خوردن‌های صحنه‌ها از تاریکی به روشنایی، از آزادی به قفس! جادو و جادوگری! و در نهایت مرگ! درست است که در این صحنه‌های پرتنش دست‌های پشت پرده شعبده‌بازی و جادوگری را می‌بینیم، اما درواقع داریم با شخصیت‌ها آشنا می‌شویم. کریستین بیل می‌بیند که هیو جکمن در حال غرق شدن است، اما کاری از دست او ساخته نیست، اصلا تقصیر او نبوده! حالا وقت آن می‌رسد که نولان در ذهن ما یک پرسش به وجود آورد! چرا این دو مرد یکدیگر را می‌شناسند، پیشینه این داستان چیست؟

1

5. فیلم جایی برای پیرمردها نیست (No Country For Old Men)

سال انتشار: 2007

کارگردان: برادران کوئن

بازیگران: تامی لی جونز، خاویر باردم، جاش برولین

فیلم جایی برای پیرمردها نیست (No Country For Old Men) سراسر تنش و هیجان است، اما این سکانس آغازین است که برای دو ساعت هیجان ما را آماده می‌کند. همه چیز با صدا شروع می‌شود. این یک حقه همیشگی برای برادران کوئن است. دیالوگی قدرتمند با صدایی گرم به گوش می‌رسد. حالا همین پیام آغازین در سکانس آغازین فیلم، جهانی استوار برای فیلم می‌سازد که تا پایان همراه ما است. حالا بی رحمی خاویر باردم را با چهره‌ای رنگ پریده می‌بینیم که با یک کپسول (سلاح او) در مدت زمانی اندک دو کشته روی دستمان گذاشته است. بدون شک این یکی از بهترین سکانس‌های آغازین تاریخ سینما است.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها