بهشتی‌ترین پارک‌های جنگلی تهران در فصل اردیبهشت؛ کجا بریم!؟

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.4 دقیقه

راهنماتو- نه فرصتش را داریم که هر هفته در ماه اردیبهشت به مسافرت‌های دور از شهر تهران برای گشت‌وگذار برویم و نه می‌خواهیم هزینه زیادی در این ماه برای سفرهایمان داشته باشیم چراکه در عید نوروز سفرهایمان را رفته‌ایم. اما، نمی‌شود از ماه اردیبهشت غافل شد و طبیعت را رها کرد! بهترین انتخاب رفتن به پارک‌های جنگلی تهران است که هم از نظر مسافتی نزدیک به ما است و هم هزینه‌های کمتری برای ما به همراه خواهد داشت. پس با راهنماتو همراه بمانید تا بهشتی‌ترین پارک‌های جنگلی تهران را در فصل اردیبهشت بشناسید و تعطیلات آخر هفته خود را در آن‌ها سپری کنید.

1. پارک جنگلی و ملی سرخه حصار

1

به گزارش راهنماتو، پارک جنگلی و ملی سرخه حصار 9000 هکتار مساحت دارد و در شرق تهران در زمان قاجار احداث شده است. از آن‌جایی که شاهان قاجاری همچون فتحعلی شاه به طبیعت و شکار علاقه بسیاری داشتند منطقه سرخه حصار را قرق کردند. بعدتر این منطقه تا جاجرود کشیده شد و این مساله سبب شد که در این نقطه یک حیات وحش جذاب به وجود آید. وقتی ماه اردیبهشت سر می‌رسد، جانوران متفاوت از آهو گرفته تا جوجه تیغی و کرکس سر از لانه‌هایشان بیرون می‌آورند تا در طبیعت سر سبز و تازه جان گرفته نفسی تازه کنند. در این ماه همه جا سبز و زیباست. نه سوزی از سرما حاکم است و نه سوزی از آفتاب تابستان پس بهتر است برای آخر هفته پیش رو در ماه اردیبهشت پارک جنگلی سرخه حصار را برای تفریح انتخاب کنیم.

در پارک جنگلی سرخه حصار هر نوع امکانات تفریحی از میز تنیس گرفته تا باربیکیو موجود است و برای رفتن به آن بهتر است به ابتدای بزرگراه شهید یاسینی شرق برویم.

2. پارک جنگلی تلو

1

یکی از بهشتی‌ترین پارک‌های جنگلی تهران که به شیوه‌ای مدرن زندگی شهری تهرانی‌ها را به طبیعت پیوند زده است، پارک جنگلی تلو است که برخی آن را پارک جنگلی غزالی نیز می‌خوانند. این پارک پر است از درختان انبوه و سربه‌فلک کشیده که لابه‌لایشان می‌توان کبک‌ها و روباه‌ها را هم دید. شاید برایتان سوال باشد که این همه زیبایی چطور در تهران حضور دارد و سرزندگی درختان از کجا می‌آید؟ جواب این است که در نزدیکی پارک جنگلی تلو، سد لتیان وجود دارد و درخت‌ها از آن سد تغذیه می‌شوند. نکته جالب دیگر این است که پارک جنگلی تلو در ارتفاعات قرار دارد و اگر بخواهیم در ماه اردیبهشت همچنان هوای خنک و تمیز را حس کنیم بهتر است با لباسی نسبتا گرمتر به این پارک جنگلی برویم. فقط یادمان باشد که باید با خودمان آب آشامیدنی هم ببریم.

برای رفتن به پارک جنگلی تلو باید در اتوبان بابایی قرار بگیرید و از خروجی جاده دماوند خارج شده و به اتوبان شهید زین‌الدین برسد، تا به آن نزدیک شوید.

3. پارک جنگلی و بوستان طالقانی

1

حتما تا به حال پل طبیعت را دیده‌اید، شاید هم خبر از پارک جنگلی یا بوستان طالقانی که آن سوی پل طبیعت، پیش از احداث آن وجود داشته است خبر دارید؟! اما، آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که وقتی در ماه اردیبهشت هستیم و می‌خواهیم نفسی تازه کنیم بهتر است به این بوستان برویم که پر از دار و درخت است؟ فرض کنید پس از پیاده روی از روی پل طبیعت وارد این طبیعت دست‌ساز انسان شوید که از زیبایی چیزی کم ندارد. بعد که کمی جلو بروید پیاده روهای چوبی و پلکانی سنگی را می‌بینید که ممکن است با بارانی بهاری شسته شده باشند. پس حتما برای یک گردش دلنشین در ماه اردیبهشت روی بوستان طالقانی حساب کنید.

برای رفتن به پارک جنگلی یا بوستان طالقانی حتی با مترو هم می‌توانید سفر خود را آغاز کنید. فقط کافی است از مترو حقانی پیاده شوید و پس از 5 دقیقه پیاده روی به این پارک جنگلی برسید.

4. پارک جنگلی و ملی خجیر

1

پارک جنگلی و ملی خجیر یکی از آن پارک جنگلی‌های متفاوت تهران است که در آن می‌توان حیات وحش را با چشمان خود دید. شاید دارودرخت اطراف آن کم باشد یا بوته‌هایی کوتاه داشته باشد، اما اگر در ماه اردیبهشت به آن سری بزنیم، هوایی مطلوب را استشمام خواهیم کرد. جالب است بدانید که این منطقه یکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده برای حیات وحش است. درواقع، پارک جنگلی خجیر پر از تپه ماهورهای بلند و کوتاه است که ارتفاع آن به 2138 نیز می‌رسد. اما، به این دلیل که از این منطقه محافظت می‌شود امکان پیک نیک در آن مقدور نیست. حال اگر خوش شانس باشید، حین قدم زدن در این پارک شقایق‌های وحشی اردیبهشت را خواهید دید که ریشه‌اش تقریبا خشک شده و تعداد اندکی از آن‌ها رشد می‌کند.

برای رفتن به پارک جنگلی و ملی خجیر باید به انتهای اتوبان بابایی بروید.

5. پارک جنگلی چیتگر

1

یکی از قابل دسترسی‌ترین و بهترین پارک‌های جنگلی تهران که در ماه اردیبهشت آب‌وهوایی بسیار مطبوع دارد پارک جنگلی چیتگر است. این پارک پر است از درختان بلند قامت، آبنما، پیست دوچرخه سواری و هر نوع امکانات تفریحی دیگری که فکرش را بکنید. می‌توانید ساعت‌ها در آلاچیق‌های زیبایش بنشینید و از آب‌وهوا لذت ببرید. یکی از بزرگترین حسن‌های پارک جنگلی چیتگر اجاره دادن دوچرخه است. فقط کارت ملی خود را به همراه داشته باشید تا در یک آخر هفته اردیبهشتی در این پارک جنگلی دوچرخه‌سواری کنید و لذت ببرید.

برای رفتن به پارک جنگلی چیتگر هم از ماشین شخصی می‌توانید استفاده کنید و از اتوبان تهران-کرج به سمت آن بروید و هم می‌توانید با مترو از ایستگاه مترو چیتگر پیاده شده و به سمت این پارک جنگلی پیاده روی کنید.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها