کیک کاراملی رو توی قابلمه درست کن! از کافه‌ها هم بهتر!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.8 دقیقه

راهنماتو- «باورت بشه یا نه باید دیگه خودت کیک بپزی! آستین همتو بزن بالا!»

کیک پختن کار سختی نیست! کیک پختن بیشتر از آشپزی کردن دردسر ندارد! کیک پختن حال شما را از این رو به آن رو می‌کند! تصور اینکه از آرد و شیر و شکر و... یک خوراکی خوش عطر و طعم بپزید که فضای خانه شما را جان ببخشد بسیار هیجان انگیز است!

به گزارش راهنماتو، خیلی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند پختن کیک و شیرینی مهارتی است که همه نمی‌توانند داشته باشند و از پس آن بربیایند! همانطور که گفتیم این نظریه کاملا «اشتباه» است و شما می‌توانید با انجام دادن نکات یک دستور به راحتی کیکی بپزید که هرکسی برش کوچکی از آن را بخورد به به کنان به سراغ برش دوم برود!

کیک کاراملی یکی از کیک‌هایی است که شاید فقط در کافه‌ها بتوانید آن را پیدا کنید! البته وقتی این کیک را طبق دستور پیش رویتان بپزید دیگر در منزل شما هم پیدا خواهد شد! پس معطل چه هستید؟!

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
شکر

یک لیوان

تخم مرغ

3 عدد

وانیل

نصف قاشق چای خوری

آب یا شیر

یک لیوان

روغن مایع

نصف لیوان

پودر هل

به مقدار کم

پودر زعفران

به مقدار کم

آرد سفید

2 لیوان

بیکینگ پودر

یک قاشق مربا خوری

مواد لازم برای کارامل کیک:

ماده غذاییمقدار
شکر

یک لیوان

کره

یک قاشق غذاخوری

خامه صبحانه

2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

در همه کیک‌ها ابتدا باید یک ظرف گود انتخاب کنید و شکر و وانیل و تخم مرغ‌ها را در آن بریزید و با هم زن برقی حدود 5-6 دقیقه بزنید تا کرم رنگ و کشدار بشود. این مرحله جزو مهمترین قسمت‌های پخت هر کیک است.

شیر، روغن مایع، پودر هل و پودر زعفران را هم اضافه کنید و باز هم کمی هم بزنید در حدی که مواد مخلوط شوند.

آرد و بیکینگ پودر را در ظرفی دیگر 2 تا 3 بار الک کنید. این مرحله مهمی است و به بافت نرم و اسفنجی کیک شما کمک می‌کند. بعد از الک کردن آرد آن را به مواد کیک اضافه کنید و دیگر لازم نیست همزن برقی به کار ببرید. با لیسک یا قاشق یا همزن دستی مواد را ترکیب کنید تا همه قسمت‌های آن یکدست شود.

یک قابمه کاملا نچسب لازم دارید که باید کف آن و دیواره‌هایش را کمی چرب کنید. خیلی از روغن یا کره استفاده نکنید. بعد از چرب کردن مقداری آرد بپاشید و آرد اضافی را هم بیرون بریزید. مواد کیک را داخل قابلمه بریزید و چند بار روی سطح میز یا کانتر آشپزخانه بکوبید (به آرامی!) تا اگر حباب هوا در آن موجود است خارج بشود.

شعله پخش کن را روی گاز قرار بدهید. حرارت آن را روشن کنید و قابلمه را هم روی شعله بگذارید و روی در آن دمکنی قرار بدهید. به مدت 30 تا 45 دقیقه زمان لازم دارید تا کیک شما بپزد. در این مدت باید حواستان به دمای گاز باشد که بالا نرود! بعد از نیم ساعت با سیخ چوبی وسط کیک را امتحان کنید اگر از مواد به آن چسبید که 10 تا 15 دقیقه دیگر هم اجازه بدهید بپزد اما اگر به آن چیزی نچسبید یعنی کیک شما حاضر است.

بعد از آماده شدن کیک آن را از روی گاز بردارید و بگذارید کاملا خنک شود. وقتی سرد شد آن را از قابلمه خارج کنید. ابتدا چند ضربه به کف قابلمه بزنید و سپس با چاقو لبه‌های آن را به آرامی از دیواره‌های قابلمه جدا کنید. وقتی هم که کیک کاملا سرد باشد به راحتی از قابلمه جدا خواهد شد.

طرز تهیه سس کارامل:

برای درست کردن کارامل که از جذابیت‌های اصلی این کیک است ابتدا شکر را داخل یک تابه بریزید و روی گاز بگذارید و هم نزنید. اجازه بدهید شکرها خودشان به آرامی حل بشوند. حرارت گاز هم باید کم باشد. بعد از حدود 10 دقیقه کره را اضافه کنید و 5 دقیقه دیگه هم زمان بدهید تا شکر و کره با هم معاشرت کنند! در انتها خامه را اضافه کنید. بعد از اینکه خامه به مواد شما اضافه شد شعله گاز را خاموش کنید. مواد را مخلوط کنید تا سس کارامل شما یکدست بشود.

کارامل که از حرارت اولیه افتاد آن را روی کیک بریزید. قبل از اینکه کارامل را اضافه کنید حتما کیک را در ظرف مخصوص سرو قرار بدهید. در انتها برای چند دقیقه کیک را داخل یخچال بگذارید تا کارامل خودش را بگیرد.

کیک کارامل شما بدون دردسر و حتی بدون نیاز به فر آماده شد! در یک عصر دل انگیز بهاری نوش جان بفرمایید و لذت آن را ببرید!

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها