(تصاویر) چگونه گیاهان آپارتمانی را هرس کنیم؟

  • فاطمه چولکی فاطمه چولکی
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.5 دقیقه

راهنماتو- گیاهان آپارتمانی می توانند رنگ و هوای تازه را به اتاق و خانه شما بیاورند. پس برای اینکه گیاهان شما به بهترین شکل ظاهر شوند، باید آنها را به طور مرتب با قیچی تیز یا قیچی باغبانی هرس کنید. با حذف برگ ها و گل های مرده روی گیاهان شروع کنید. سپس شاخه ها و ساقه های بیش از حد رشد کرده روی گیاهان را قطع کنید تا به گیاهتان جان دوباره ای ببخشید. اگر هم اصول درست این کار را نمی دانید، این مطلب تمام مراحل هرس کردن گیاهان آپارتمانی را به شما آموزش می دهد. البته فراموش نکنید که علاوه بر هرس کردن، باید گیاهان را با کود دادن و آبیاری نیز سالم نگهداری کنید تا سرزنده و تازه بمانند.

هرس کردن اجزای مرده گیاه

از قیچی تیز یا قیچی باغبانی استفاده کنید

به گزارش راهنماتو، اطمینان حاصل کنید که قیچی یا قیچی باغبانی بسیار تیز است، زیرا قیچی کُند می تواند به گیاهان آسیب برساند. اگر متوجه کثیفی روی قیچی شدید، آن را با یک قاشق چای خوری سفید کننده در آب خیس کنید و سپس خشک کنید. یک ابزار تمیز تضمین می کند که گیاهان شما هنگام هرس، در معرض باکتری یا آفات قرار نگیرند.

اگر در حین هرس کردن نگران خاراندن دستان خود هستید، دستکش باغبانی بپوشید.

1

گیاهان را در ابتدای فصل رشد هرس کنید

اگر گیاهان آپارتمانی دارید که گل نمی دهند، آنها را در اواخر زمستان هرس کنید. برای گیاهان آپارتمانی با گل یا شکوفه، قبل از هرس کردن، صبر کنید تا شکوفا شوند.

وقتی جوانه های باز نشده روی ساقه ها وجود دارد، گیاهان آپارتمانی را هرس نکنید.

2

برگ ها و اندام های مرده را با زاویه 45 درجه قطع کنید

به دنبال هر برگ یا اندام قهوه ای یا تغییر رنگ داده، پلاسیده یا خشک گیاه باشید. از قیچی استفاده کنید تا آنها را درست در زیر ناحیه قهوه ای یا مرده با زاویه 45 درجه برش دهید. این روش برش دادن تضمین می کند که تا آنجا که ممکن است شاخ و برگ های سالم روی گیاه باقی بمانند.

هیچ برگ یا اندامی را که هنوز سبز و سرزنده به نظر می رسند را قطع نکنید.

اگر بخش بزرگی از ناحیه برگ، مرده به نظر می رسد، می توانید کل شاخه را قطع کنید. ساقه اصلی را دست نخورده بگذارید و شاخه هایی را که با زاویه 45 درجه از ساقه قطع می شوند را جدا کنید.

3

گل‌های مرده را کوتاه کنید

اگر گیاهان آپارتمانی گلدهی دارید، مطمئن شوید که گل‌های مرده آنها را بررسی کرده و آنها را بردارید. گلها ممکن است تغییررنگ داده و قهوه ای رنگ  به نظر برسند. همچنین ممکن است هنگام لمس آن ها متوجه خشکی بیش از حدشان شوید. گل‌های مرده را با قیچی در انتهای سر گل جدا کنید.

حذف گل های مرده و در حال مرگ، باعث رشد شکوفه های جدیدتر و پر جنب و جوش تر می شود.

4

بریدن شاخه ها و ساقه های بیش از حد رشد کرده

نیمی از بلندترین شاخه های بلند گیاه را هرس کنید

از قیچی استفاده کنید تا حدود یک سوم طول آنها را برش دهید. شاخه ها را با زاویه 45 درجه کوتاه کنید.

در صورت وجود شاخه های جانبی در شاخه های پایین تر از پایه گیاه، می توانید تعدادی از این شاخه ها را هم هرس کنید.

هنگام هرس کردن، هیچ گره‌ای روی گیاهان را که جوانه‌های جدیدی هستند که هنوز شکوفا نشده یا باز نشده‌اند، قطع نکنید.

44

ساقه های غیرعادی را قطع کنید

گیاه را از نظر وجود ساقه هایی که به طور غیرعادی بلند هستند بررسی کنید. آنها ممکن است سست یا در حال افتادن به نظر برسند و از نواحی مختلف گیاه آویزان باشند. هرس ساقه های بلند به گیاه کمک می کند تا با الگوی کامل تر و یکنواخت تر رشد کند. از قیچی برای برش ساقه های بلند تا یک سوم طول آنها استفاده کنید و با زاویه 45 درجه برش دهید.

33

ساقه ها را با نیشگون قطع کنید

اگر گیاهان آپارتمانی با ساقه نرم مانند کولئوس، فیلودندرون برگ قلب و پیچک انگلیسی دارید، مطمئن شوید که آنها را به طور مرتب نیشگون بگیرید. اما منظور ما از “نیشگون گرفتن” چیست و چه تفاوتی با قیچی کردن یا هرس کردن دارد؟ در اصل، آنها سه کلمه متفاوت برای یک چیز اساسی هستند: حذف رشد اضافی یک گیاه. تفاوت اصلی بین آنها روشی است که برای حذف رشد استفاده می شود.

از انگشت شست و سبابه خود برای برداشتن نوک ساقه استفاده کنید. از این روش در بالای گره که نقطه رویشی است که برگ به گیاه چسبیده است، استفاده کنید.

نیشگون گرفتن ساقه ها می تواند به حفظ شکل بوته ای گیاه و تشویق یکنواخت رشد کمک کند. همچنین به جلوگیری از رشد ساقه های بلند کمک می کند.

66

هر بار 10 تا 20 درصد از شاخ و برگ گیاه را بردارید

گیاه را بیش از حد هرس نکنید، زیرا می تواند رشد مناسب آن را دشوار کند. برش های استاندارد گیاه را انجام دهید و هر بار فقط 10-20٪ از شاخ و برگ را بردارید. چند هفته تا یک ماه صبر کنید تا دوباره گیاهان را هرس کنید.

هنگام هرس کردن اگر شک دارید، مقداری شاخ و برگ اضافی روی گیاه باقی بگذارید و چند هفته بعد دوباره آن را ارزیابی کنید.

55

فاطمه چولکی
فاطمه چولکی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها