استفاده از حسگر رادار خودرو برای استراق سمع!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.5 دقیقه

راهنماتو- محققان ایالت پنسیلوانیا اخیرا توانسته اند با استفاده از یک حسگر رادار خودرو و نوعی رویکرد پردازشی جدید، ارتعاشات تلفن همراه را تشخیص داده و آنچه افراد در تماس خود می گویند، با دقت 83 درصد رمزگشایی کنند.

سورودای بساک (Suryoday Basak) کاندیدای دکترای علوم کامپیوتر می گوید: « از آنجایی که فناوری در طول زمان قابل اعتمادتر و قوی تر می شود، با گذشت زمان استفاده نادرست از چنین فناوری های سنجشی توسط دشمنان محتمل می شود. رادارهای خودرو را می توان برای استراق سمع  استفاده کرد. ما باید کاری برای جلوگیری از سوء استفاده انجام دهیم.»

این رادار در طیف موج میلی‌متری (mmWave) به‌ویژه در باندهای 60 تا 64 گیگاهرتز و 77 تا 81 گیگاهرتز کار می‌کند. محققین رویکرد خود را mmSpy نام گذاری کرده اند. این باندها زیرمجموعه ای از طیف رادیویی است که برای 5G، استاندارد نسل پنجم سیستم های ارتباطی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

در نمایش mmSpy، محققان افرادی را که از طریق گوشی هوشمند صحبت می‌کنند، شبیه‌سازی کردند. آنها این رویکرد را بر روی گوشی های پیکسل 4a گوگل و گلکسی S20 سامسونگ مورد آزمایش قرار دادند. بساک می گوید :« ما از رادار برای حس کردن این ارتعاشات و بازسازی آنچه افراد پشت تلفن می گویند، استفاده می کنیم. این اولین باری نیست که چنین آسیب پذیری هایی را می بینیم. اما در این مورد خاص، تشخیص و بازسازی گفتار بر روی خطوط تلفن هوشمند هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.»

داده‌های حسگر رادار از طریق ماژول‌های MATLAB و Python از قبل پردازش می شوند. این ماژول ها رابط‌های زبان پلتفرم محاسباتی هستند و برای حذف نویزهای مرتبط با سخت‌افزار مورد استفاده قرار می گیرند. رادار می تواند با حداکثر دقت 83 درصد ارتعاشات را حس کند. هر چه رادار از تلفن دورتر شود، میزان دقت آن کاهش می یابد. بساک می گوید: « پس از بازسازی گفتار، محققان می توانند کلمات کلیدی را در صورت نیاز فیلتر، تقویت یا طبقه بندی کنند.» این تیم به اصلاح رویکرد خود برای درک بهتر نحوه محافظت در برابر این آسیب پذیری امنیتی و نحوه سوء استفاده از آن ادامه می دهد. 

بساک می گوید: «روشی که ما استفاده کردیم، می‌تواند به منظور سنجش ارتعاشات در ماشین‌های صنعتی، سیستم‌های خانه هوشمند و سیستم‌های مانیتورینگ ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. ردیابی ارتعاش می تواند به ارزیابی فرسودگی و پارگی ها در طول زمان کمک کند. به‌عنوان مثال، می توان از این رویکرد برای شناسایی زمانی که ماشین‌آلات نیاز به تعمیر و نگهداری دارند، استفاده کرد.»

او می گوید: «راداری را تصور کنید که می تواند کاربر را ردیابی کند و در صورت تغییر برخی پارامترهای سلامتی درخواست کمک کند. این گونه رادارها می توانند مشکلات بسیاری را در خانه‌های هوشمند و صنعت برطرف کنند. در مقایسه با یک دهه پیش، ما اکنون می توانیم از حسگرها برای نظارت بر تنفس، فعالیت بدنی و حتی امن‌تر کردن خانه‌هایمان استفاده می‌کنیم. ما از غلبه بر چالش های پیچیده تکنولوژیکی و روش هایی که می توانند در سیستم های دنیای واقعی آینده استفاده شوند، لذت می بریم.»

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها