فهرست بهترین سریال های ژاپنی

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 11.2 دقیقه

ویجیاتو نوشت؛ برای اولین بار در نتفلیکس، Iron Chef: Quest for an Iron Legend پخش خواهد شد. آیرون شف یک مسابقه آشپزی است که سالیان سال در ژاپن دیده شده و حالا پایش را به خارج از مرزهای ژاپن گذاشته شده است. در این نمایش آشپزی، سرآشپزهای «آهنی» با سرآشپزهای «چلنجر» مقابله می‌کنند.

 این سریال اولین بار در ژاپن ساخته شد و پس از ریبوت شدنش در نتفلیکس، می‌توان به این نکته پی برد که فرهنگ ژاپن به‌جز در انیمه سازی، در دیگر بخش‌ها نیز به بازار بین‌الملل سرایت کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در مقاله‌ای برخی از بهترین سریال های ژاپنی را معرفی کنیم.

Monkey (۱۹۷۸)

فیلم

اجازه بدهید در ابتدا، به آثار کلاسیک‌ بپردازیم!

در دهه ۷۰ میلادی دو درام ژاپنی که هر دو بر اساس رمان‌های کلاسیک چینی ساخته شده بودند، محبوبیت بین المللی کسب کردند. اولین مورد واتر مارجین در سال ۱۹۷۳ بود که جزئیات محاکمه‌ها و مصائب قانون شکنان قهرمانی را که علیه یک دولت فاسد شورش می‌کردند، شرح می‌داد. سپس پنج سال بعد، میمون از راه رسید. این اثر اقتباسی از کتاب Journey to the West (ساییوکی) بود که محبوبیت بسیاری کسب کرد. میمون حول محور گروهی از زائران که از چین به هند سفر می‌کردند می‌چرخد. این افراد قصد دارند برخی از مجسمه‌های مقدس را بازیابی کنند. پس از دوبله شدن به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی میمون به یک اثر کالت تبدیل شد. شخصیت اصلی با بازی Masaaki Sakai، یک مبارز ماهر است که به پادشاه جسور قبیله میمون تبدیل می‌شود.

Oshin (۱۹۸۳)

امکان ندارد از بهترین سریال های ژاپنی بگوییم و اسمی از اوشین (سال‌های دور از خانه) نیاوریم!

در مصاحبه ای با NHK در سال ۱۹۸۳، رونالد ریگان، رئیس جمهور آمریکا، «سرسختی، استقامت و سخت کوشی محض» ژاپن را ستود، ویژگی‌هایی که به گفته او در درام محبوب اوشین «به زیبایی به تصویر کشیده شده‌اند». این داستان بر اساس زندگی کاتسو وادا – یکی از بنیانگذاران سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای یائوهان – حول محور شین تانوکورا (اوشین) است که در سن هفت سالگی به سر کار فرستاده می‌شود تا از خانواده خود حمایت کند. او سختی‌های زیادی را پشت سر می‌گذارد، از جمله در مدرسه و خانه مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، اما برای تبدیل شدن به یک تاجر موفق همواره تلاش می‌کند.

اوشین با ۵۲.۶ درصد رکورددار بالاترین میانگین امتیاز برای یک درام در تاریخ تلویزیون ژاپن است. بیش از ۷۰ کشور در سرتاسر جهان برنامه asadora (درام صبحگاهی) را پخش کردند، از جمله ایران که طبق گزارش‌ها، رتبه بندی نزدیک به ۹۰ درصد بود. به شوخی می‌گفتند که حتی موشک‌های عراقی هم نمی‌توانند مردم را از تلویزیون‌های خود دور کنند. در مصر، قطع برق منجر به شورش شد، زیرا مردم محلی از از دست دادن یک قسمت عصبانی بودند.

Takeshi’s Castle (۱۹۸۶)

نظرسنجی توییتری Ladbible در سال ۲۰۲۱ نشان داد که برنامه‌ای که بریتانیایی‌ها بیش از همه از آن غافل شده‌اند، قلعه تاکشی است. خبر خوب این است که قلعه تاکشی قرار است دوباره بازگردد. بر اساس گزارش‌ها، نسخه ریبوت این برنامه از سال آینده در Amazon Prime Video پخش خواهد شد. قلعه تاکشی در ابتدا از شبکه TBS در سال ۱۹۸۶ پخش شد. در این برنامه شرکت کنندگان در تلاش برای فتح قلعه با چالش‌های فیزیکی مختلفی روبه رو می‌شوند. قلعه توسط ارباب فئودال خودخواه، تاکشی کیتانو، رهبری می‌شود.

تعداد بسیار کمی موفق به فتح قلعه می‌شدند که به جذابیت آن می‌افزود. یکی از چالش‌های رایج با نام بهمن شناخته می‌شد، که در آن شرکت‌کنندگان سعی می‌کردند از له شدن توسط تخته‌های پلی استایرن در حین دویدن در یک خندق باریک جلوگیری کنند، جایی که باید توپ طلایی را از روی یک پل می‌گرفتند، زیرا توپ‌های فوتبال به سوی آنها پرتاب می‌شدند. این برنامه در بیش از ۱۵۰ کشور دوبله شد.

Terrace House (۲۰۱۲)

از «کارگردان برهنه» گرفته تا «آلیس در سرزمین مرزی»، تعدادی از برنامه‌های نتفلیکس ژاپنی در سال‌های اخیر در خارج از ژاپن موفقیت کسب کردند. با این حال، یکی از این آثار که مسلماً بیشترین تأثیر را داشت Terrace House بود. یک ریالیتی شو غیر رقابتی که اغلب نسبتا آرام و غیر دراماتیک بود. در صحبت با توکیو ویکندر، مفسر ریوتا یاماساتو (که بیشتر با نام یاما چان شناخته می‌شود)، استدلال کرد که فضای آرام خانه بخشی از دلیل موفقیت این ریالیتی شو بود.

او گفت: «درگیری‌هایی وجود دارد، اما به روشی آرام و با ملاحظه با آنها برخورد می‌شود که می‌تواند حتی ترسناک‌تر از دعوایی پرسر و صدا باشد». وقتی بالاخره در فصل پنجم بحثی انفجاری پیش آمد، منجر به لغو این مجموعه شد. هانا کیمورا به کای کوبایاشی هم خانه‌ای‌اش به دلیل کوچک کردن تصادفی لباس کشتی گران قیمتش در خشک کن حمله کلامی کرد. سپس توسط ترول‌ها در شبکه‌های اجتماعی مورد حمله قرار گرفت. پس از مدتی جسد کیمورا در آپارتمانش در کنار چندین یادداشت خودکشی پیدا شد. مادرش به شوکان بونشون گفت که هانا توسط کارکنان تحت فشار قرار گرفت تا با کوبایاشی مبارزه کند.

Million Yen Women (۲۰۱۷)

Million Yen Women اولین بار در سال ۲۰۱۷ از نتفلیکس پخش شد و به دلیل داستان جذابش مورد تحسین قرار گرفت. پنج زن مرموز مبلغ یک میلیون ین هزینه اجاره را به رمان نویس شکست خورده‌ای به نام شین پیشنهاد می‌کنند. شین خانه‌اش را برای اجاره نذاشته است، اما چون از رمان‌هایش سودی نمی‌برد، پول آن‌ها را می‌پذیرد. با این حال، یک شرط وجود دارد که او باید رعایت کند – شین اجازه ندارد درباره مهمانانش، از جمله زندگی شخصی و دلیل ورود ناگهانی آنها، چیزی بپرسد.

علاوه بر این، این اثر معمایی و مهیج گذشته ناراحت‌کننده‌ خانواده شین را نیز نشان می‌دهد – پدرش یک قاتل بود که همسرش، معشوقه و یک پلیس بی‌گناه را کشت.

Gokusen (۲۰۰۲)

فیلم

گوکوسن اثری با طراوت، سبک دل و عجیب و غریب است. این درام ژاپنی یاماگوچی کومیکو را در مسیر معلم شدنش دنبال می‌کند. مسیری که در طی آن او مسئولیت پر سر و صداترین کلاس در Shirokin High را بر عهده می‌گیرد.

پیچیدگی اصلی داستان در این است که کومیکو در واقع وارث یک سازمان جنایی یاکوزا است. در حالی که شاگردانش تلاش می‌کنند او را کله پا کنند، او به آرامی احترام آنها را به دست می‌آورد. این درام آنقدر محبوب است که با یک فیلم دنبال شد.

Atelier/Underwear (۲۰۱۵)

برخلاف اسمش، Atelier/Underwear فقط اثری راجع به جذابیت جنسی یا عشق نیست. در عوض، ماجرای دو شخصیت زن و حرفه‌شان است.

این درام روی کشمکش بین مایومی نانجو، نابغه مد شرکت لباس زیر زنانه Emotion، و مایوکو توکیتا، یک کارآموز تازه استخدام شده متمرکز است. توکیتا با ذهنیت رئیس خود دست و پنجه نرم می‌کند چرا که رئیس ظاهر لباس زیر را اولویت قرار می‌دهد و نه راحتی آن را. این کارآموز باید تصمیم بگیرد که آیا باید خودش را با رئیسش وقف بدهد یا باید باورهای خود را تغییر دهد.

Hana Yori Dango (۲۰۰۵)

شاید درام کره جنوبی Boys Over Flowers یکی از آثاری باشد که این فرنچایز را به شهرت رساند، اما این مانگای ژاپنی ابتدا در سال ۲۰۰۱ به یک درام تایوانی و سپس در سال ۲۰۰۵ به یک درام ژاپنی اقتباس شد.

این سریال ژاپنی چهار جوان را دنبال می‌کند که در بهترین شرایط زندگی می‌کنند. آن‌ها تز هیچ کاری برای نشان دادن قدرتشان در مدرسه دریغ نمی‌کنند. ماکینو تسوکوشی آخرین قربانی آنهاست که در همان مدرسه درس می‌خواند. هنگامی که او در مقابل رهبر گروه، Domyouji می‌ایستد، اتفاقات عجیبی می‌افتد که او انتظارش را ندارد.

Love Shuffle (۲۰۰۹)

Love Shuffle در اصل خود یک درام ۱۰ قسمتی درباره عشق و عاشقی با تمام پیچ و تاب‌هایش است. اوساما کی حقوق بگیری است که قرار است پس از نامزدی با دختر مدیر عامل از موقعیت اجتماعی بهتری برخوردار شود. نامزدی در نهایت زمانی به تاخیر افتاد که هر دو طرف متوجه شدند که از احساسات یکدیگر مطمئن نیستند.

وقتی کی به همراه ۳ نفر از همسایه‌هایش در آسانسور گیر می‌افتند، آنها شروع به بازگویی زندگی عاشقانه‌شان می‌کنند. این منجر به یک برنامه جذاب می‌شود.

Midnight Diner: Tokyo Stories (۲۰۱۶)

سرآشپز Midnight Diner، میشیا، پذیرای مشتریانی از همه اقشار، مانند یک مشاور املاک، کمدین، روانپزشک و یک وکیل است. او فقط به عنوان «استاد» شناخته می‌شود و هر غذایی را که مشتریانش می‌خواهند، تا زمانی که در حد توانایی‌های او باشد، سرو می‌کند. هر قسمت دارای یک غذای خاص ژاپنی است و داستانی را که هر شخصیت با غذای مذکور دارد بازگو می‌کند.

این سریال ژاپنی خلاقیت و انسانیت خاصی را در خود جای داده است و همین آن را در فهرست بهترین ها قرار می‌دهد.

Miss Sherlock (۲۰۱۸)

فیلم

خانم شرلوک با ایجاد تغییر در جنسیت دو شخصیت اصلی، داستان کارآگاه افسانه‌ای، شرلوک هلمز و همچنین دستیارش دکتر واتسون را بازگو می‌کند. داستان سارا «شرلوک» شلی فوتابا و دکتر واتو را دنبال می‌کند – اولی بسیار کنجکاو و نوازنده ویولن سل است، در حالی که دومی پس از دوران جراحتش در سوریه از استرس پس از سانحه رنج می‌برد.

خانم شرلوک یکی از آن درام‌های نادر ژاپنی است که در آن زنان نقش اصلی را برعهده دارند. از کشف یک حلقه قاچاق گرفته تا خنثی کردنبمب، این اقتباس ژاپنی مدت‌ها پس از پایانش در ذهن شما باقی خواهد ماند.

For You in Full Blossom – Ikemen Paradise (۲۰۱۱)

For You in Full Blossom – Ikemen Paradise یک درام مخصوص نوجوانان راجع به دختری است که فقط به یک دلیل خودش را به شکل یک پسر در می‌آورد – تا با آیدول محبوب خود ملاقات کند. میزوکی که در کالیفرنیا بزرگ شده، امیدوار است که ایزومی سانو، یک آیدول که به تازگی رسوا شده است را ببیند. درام ژاپنی واقعاً زمانی شروع می‌شود که میزوکی در همان مدرسه پسرانه سانو، ثبت نام می‌کند.

منتظر برخوردهای ناخوشایند زیادی باشید و تماشا کنید که چگونه قهرمان زن راه خود را در قلمروی ناشناخته پیدا می‌کند.

Hanzawa Naoki (۲۰۱۳)

فیلم

هانزاوا نائوکی با کسب بالاترین رتبه بیننده طی ۳۰ سال در ژاپن نشان خود را به عنوان یکی از پربیننده‌ترین و بهترین سریال ها در تاریخ ثبت کرد. داستانی در مورد وام‌های بانکی ممکن است جالب به نظر نرسد، اما این درام مشهور بینندگانی را که ممکن است سقوط حباب اقتصادی ژاپن را تجربه کرده باشند، تحت تأثیر قرار داد.

نائوکی هانزاوا یک بانکدار است که برای یک وام بدون ضمانت ۵۰۰ میلیون ینی قربانی می‌شود. هانزاوا برای اثبات بی‌گناهی خود می‌جنگد، حتی وقتی در مقابل دشمنانی فوق العاده قدرتمند قرار می‌گیرد. این شخصیت مشتاق و کنجکاو، فساد بیشتری را کشف می‌کند و همواره به کشف حقیقت پافشاری می‌کند.

Unnatural (۲۰۱۸)

در این سریال ژاپنی یک آسیب شناس مصمم است علل پشت مرگ‌های غیرطبیعی را پیدا کند. با پرونده‌های اسرارآمیز و گیج کننده، داستان عمیق‌تر می‌شود زیرا هر شخصیت درگیر گذشته‌ای پیچیده است – یک بازمانده تنها از یک خودکشی دسته جمعی خانوادگی، یک همکار متهم به قتل دوست دخترش و یک جاسوس.

Alice in Borderland (۲۰۲۰)

فیلم

سریال آلیس در سرزمین مرزی از بدو انتشار دل تماشاگران ژاپنی و بین‌المللی را به دست آورد و حالا از آن به عنوان یکی از بهترین سریال های ژاپنی نام می‌برند. این اثر بر اساس مانگایی با همین نام اثر هارو آسو است.

خیلی‌ها آلیس در سرزمین مرزی را رقیب بازی مرکب می‌دانند چرا که دارای داستان‌هایی نسبتا مشابه هستند. شخصیت‌هایی در توکیو رها شده‌اند و در آنجا مجبور به رقابت در بازی‌های مرگباری می‌شوند. بازی و چلنج‌های آن‌ با ورق‌های بازی مشخص می‌شود. هر یک از بازیکنال پس از اینکه بازی خود را با موفقیت به پایان برسانند، به آن‌ها نوعی ویزا داده می‌شود تا بیشتر به رقابت بپردازند و اگر این ویزا منقضی شود، کشته می‌شوند.

جمع بندی فهرست بهترین سریال های ژاپنی

در این فهرست سعی کردیم برترین سریال های ژاپنی را معرفی کنیم تا به جز آثار شاخصی مانند آلیس در سرزمین مرزی که این روزها ترکانده و همه درباره‌اش صحبت می‌کنند، با دیگر لایواکشن‌های ژاپنی آشنا شوید. شما کدام از یک بهترین سریال های ژاپنی را دیده‌اید؟

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها