الماس کوه نور؛ روایت‌شده‌ترین سنگِ تاریخ؛ نفرین‌شده یا منبعِ قدرت؟

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 1.8 دقیقه

راهنماتو-الماس کوه نور، تاریخچه‌ای غنی دارد که مشخصه آن فتوحاتِ نظامی، نبردها و تمریناتِ نظامی است. الماس کوه نور بیش‌تر از هزار سال قبل در هند از معدن استخراج شد و در دستان حاکمان مختلف از جمله امپراتوری‌های مغول و فاتحِ ایرانی، نادر شاه افشار، چرخید تا اینکه در سال 1813، این الماس به دست کمپانی هند شرقی رسید.

به گزارش راهنماتو، کوه نور یکی از معروف‌ترین و بازگوشده‌ترین سنگِ قیمتی در میانِ داستان‌های جهان است. این باور وجود دارد که کوه نور هزار سال قبل در منطقه گونتور در آدرا پرادش از معدن استخراج شده است.

الماس

نادر شاه افشار، پادشاهِ فاتح ایرانی، در حمله به هندوستان در سال 1739، الماس کوه نور را به مثابه غنیمت جنگی از هندی‌ها گرفت و آن را به ایران برد. اما، خیلی زود به قتل رسید و الماس به نوادگانِ او رسید. در سال 1813، الماس به دستِ کمپانی هند شرقی، که آن زمان بر هندوستان حکومت می‌کرد، افتاد.  لرد دالهاوس، فرماندارِ بریتانیا، الماس را در سال 1850 به ویکتوریا، ملکه انگلستان، هدیه داد.

بعدازآن، الماس کوه نور در تاج ملکه الیزابت جای گرفت و به بخشی از جواهر سلطنتی انگلستان تبدیل شد. کوه نور موضوع بسیاری از افسانه‌ها و اسطوره‌ها در طول تاریخ بوده است. یکی از آن‌ها داستانِ نفرین‌شده بودنِ این الماس است که می‌گوید این سنگِ قیمتی برای صاحبش بدبختی و بداقبالی می‌آورد.

در سال‌های اخیر، کوه نور یکی از دلایلِ تنش‌های سیاسی بین انگلستان و هند بوده است.  انگلستان در پاسخ به هند که خواهان بازگشتِ این سنگِ قیمتی به کشورش است، استدلال می‌کند که این الماس قانونی خریداری شده و بیش از یک قرن قبل بخشی از جواهرتِ تاج سلطنتی در بریتانیا بوده است.

الماسِ کوه نور از وطنش در هند گرفته تا خانه فعلی‌اش در انگلستان، توسطِ رویدادهای تاریخ شکل گرفته و در ظهور و افول امپراتوری‌های مختلف نقش ایفا کرده است.

علی‌رغم داستان‌ها و افسانه‌هایی که از نفرین‌شده بودنِ این الماس روایت شده است، این الماس هم‌چنان نمادی از ثروت و قدرت است.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها