11نشانه که عاشق شخصی شده‌اید که برایتان مناسب نیست

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 6.3 دقیقه

راهنماتو-همه ما، ناخودآگاه، ممکن است عاشق کسی شده‌ باشیم که برایمان مناسب نبوده است. با کسی آشنا می‌شویم، از او شناخت پیدا می‌کنیم، عاشق‌اش می‌شویم و قبل از آنکه هشدارهای قرمز پیدا شوند به نظر می‌رسد که در سعادت کامل هستیم.

به گزارش راهنماتو، اما هشدارهای قرمز همیشه وجود داشته‌اند، مشکل فقط این است که در ابتدای یک رابطه عینک‌های صورتی بیش‌از‌اندازه صورتی‌اند و با گذر زمان آن هاله صورتی از روی عینک‌مان پاک شده و داریم واقعیت را می‌بینیم.

پس با راهنماتو همراه باشید تا 11نشانه که می‌گویند عاشق آدم اشتباه شده‌اید را با شما در میان بگذاریم. این نشانه‌ها می‌گویند فردی که اکنون با او در رابطه هستید مناسب شما نیست.

1.همیشه منتظرید که اوضاع بهتر شود

اگر با کسی در رابطه هستید که منتظرید روزی اوضاع بهتر شود و هرگز این اتفاق نمیفتد، این فرد آدم مناسب شما نیست. شاید این عقیده محبوب نباشد اما افراد را بر اساس رفتاری که همین حالا به شما نشان می‌دهند قضاوت کنید، نه بر اساس ظرفیت‌هایی که فکر می‌کنید دارند. ظرفیت‌ها عالی هستند اما اگر شخصی همین حالا دارد ویژگی‌های بد شخصیتی‌اش را نشان می‌دهد، بهتر است باورش کنید.

اگر فردی با رفتارش نشان می‌دهد برای شما مناسب نیست بهتر است که باورش کنید. فکر نکنید که دارد بامزگی می‌کند، ما در فیلم‌ها زندگی نمی‌کنیم و آن‌ها ضدقهرمان‌های جذاب داستان نیستند که شما بخواهید نجات‌شان بدهید.

این گفته که «منتظرم اوضاع‌مان بهتر شود»، فقط مهربانانه‌تر می‌گوید که «اوضاع خوب نیست.» عشق نمی‌تواند در آشفتگی و اوضاع بد شکوفا شود.

2

2.به شما حس ناامنی می‌دهند

اطمینان واژه ناآشنایی بین شماست. درعوض، آن‌ها به شما حس ناامنی، عدم اطمینان و عدم قطعیت می‌دهند. باعث می‌شوند همیشه احساس کنید چیزی کم دارید. به شما حسی می‌دهند که گمان می‌کنید هر لحظه ممکن است رابطه را ترک کنند. به نظر می‌رسد که مجبورید اطراف آن‌ها روی پنجه راه بروید که مبادا گربه شاخ‌تان بزند.

این بدترین و وحشتناک‌ترین شیوه زندگی و دوست داشتن یک آدم است. نمی‌گوییم تقاضای همیشگی اطمینان روش سالمی است. مثل اغلب چیزها باید تعادلی برای این وضعیت وجود داشته باشد.

3.همیشه احساس می‌کنید دارد خطایی از شما سر می‌زند

آن‌ها همیشه این احساس را به شما القا می‌کنند که دارید اشتباه و خطا می‌کنید، درصورتیکه اینطور نیست. درواقع آن‌ها از پدیده چراغ‌گاز استفاده می‌کنند. رابین استرن، دکترای روان‌شناسی و نویسنده کتاب تأثیرات چراغ‌ گاز: چطور از فریبکاری‌های پنهانی دیگران برای کنترل زندگی‌مان آگاه شویم و نجات پیدا کنیم»، فهرستی از نشانه‌های چراغ گاز ارائه کرده است:

همیشه تردید داریی کاری که می‌خواهید انجام دهید درست است یا خیر.

نمی‌توانید درک کنید که چرا، با وجود این همه چیزهای خوبی که در ظاهر در زندگی‌تان دارید، خوشحال‌تر نیستید.

می‌دانید یک جای کار می‌لنگد، اما هرگز نمی‌توانید احساس بد خودتان را، حتی در خلوت، با خودتان به اشتراک بگذارید.

در کوچک‌ترین تصمیم‌ها هم مشکل دارید.

احساس می‌کنید که نمی‌توانید هیچ کاری را درست انجام دهید.

4.احساس انزوا می‌کنید

احساس بلاتکلیفی و انزوا یکی از هشدارهای قرمز است. شاید بزرگ‌ترین هشدار. روان‌شناسان می‌گویند که انزوا را نباید در رابطه تحمل کرد. اما انزوا همیشه این نیست که به جزیره‌ای دورافتاده و دور از دیگران تبعید شده باشید. گاهی انزوا خیلی خزنده و تدریجی و در گذر زمان رخ می‌دهد.

معمولا ابتدا متوجه رخدادن آن نمی‌شوید، تا اینکه متوجه می‌شوید از همه دوستان و خانواده‌تان دور افتاده‌اید و به نظر می‌رسد که کسی نیست از شما حمایت کند.

شخصی که نمی‌گذارد شما نزدیک‌ترین آدم‌های زندگی‌تان را ملاقات کنید آدم خوبی برای شما نیست. این شخص می‌خواهد شما تمام و کمال به او وابسته باشید. این نوع رابطه نه تنها سالم نیست بلکه خطرناک است.

5.اوقات خوش به ندرت و دیر رخ می‌دهند

این یکی به همان مورد اول مربوط می‌شود که منتظر هستید بالاخره روزی اوضاع بهتر شود. همیشه منتظرید آینده بهتر فرا برسد. این چرخه مدام تکرار می‌شود. آن‌ها گند می‌زنند، معذرت‌خواهی می‌کنند و شما را دلگرم می‌کنند و قول می‌دهند که تغییر کنند. اما هرگز این کار را نمی‌کنند. به خودتان می‌آیید و متوجه می‌شوید که کل روزهای خوب عمرتان به اندازه انگشتان یک دست هم نبوده‌اند.

نمی‌گوییم که رابطه همیشه باید روزهای خوب داشته باشد اما می‌گوییم که روزهای بد نباید بیش‌تر از روزهای خوب باشد، اگر چنین است پس واقعیت یک رابطه چه معنایی دارد؟

6.اعتماد وجود ندارد

وقتی با کسی که برایتان مناسب نیست در ارتباطید، هیچ اعتمادی بین‌تان وجود ندارد. فقط درباره وفاداری صحبت نمی‌کنیم. درباره این حرف می‌زنیم که حس می‌کنید نمی‌توانید روی تصمیم‌گیری با آن‌ها حساب باز کنید. احساس می‌کنید نمی‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید چون حس می‌کنید آن‌ها فکر می‌کنند می‌توانند به راحتی شما را با شخص دیگری جایگزین کنند. درباره مفهوم اعتماد در حالت کلی حرف می‌زنیم، آن اعتمادی که برای رشد روابط ضروری است.

w

7.احساس می‌کنید باید عشق و ماندن‌شان را گدایی کنید

اگر احساس می‌کنید برای جلب توجه‌شان باید به آن‌ها التماس کنید برای شما خوب نیستند. توجه و مراقبت کردن از آدم‌هایی که به شما علاقه عاشقانه دارند یا به شما متعهد هستند، از حداقل‌های یک رابطه است.

اگر چنین چیزی در رابطه شما نیست، پس چه کار دارید می‌کنید؟ در سال 2024 نباید پاراگراف‌های طولانی به اشخاص بفرستیم و التماس کنیم که آنگونه که شایستگی‌اش را داریم دوست‌مان داشته باشند.

8.احساس می‌کنید برای آنکه نظر آن‌ها را جلب کنید باید تبدیل به شخص دیگری شوید

اگر قرار باشد برای ماندن با کسی تبدیل به شخصی دیگر شوید، آن شخص برایتان مناسب نیست. اگر همین هویتی که اکنون دارید به اندازه کافی برای آن‌ها محبوب نیست، آن شخص برایتان مناسب نیست.

اگر تظاهر تنها چیزی است که رابطه شما را حفظ کرده است، این رابطه دوام زیادی نخواهد داشت. برای آنکه اوضاع بهم نریزد مجبور هستید دروغ بگویید اما چرا و تا کی؟

9.خردتان را در کنار آن ها از  دست می دهید

گاهی اواقات «بی‌احتیاطی» جذاب است. مثل وقتی که فردی شما را از محدوده امن‌تان خارج می‌کند تا چیزهای ماجراجویانه‌تر و جدیدتر را امتحان کنید. اما اگر مسئولیت‌هایتان را فراموش کنید و یادتان نیاید و همیشه دست به خطر بزنید دیگر جذاب نیست. اگر به خاطر اینکه در کنار آن‌ها باشید باید دست به کارهای خطا و اشتباه بزنید، آن فرد برای شما خوب نیست.

10.در این رابطه فقط شما سرمایه‌گذاری کرده‌اید

سازگاری و کوتاه آمدن از خواسته‌ها و نیازهای خود؟ تا کجا؟

وقتی شخص مقابل هیچ انطباقی با شما ندارد و برای شما هیچ فداکاری نمی‌کند، درحالیکه شما مدام دارید نیازها و خواسته‌های‌تان را قربانی می‌کنید، این رابطه سالم نیست.

11.مرزها مخدوش و مبهم شده است

نمی‌توان فهرست هشدارهای قرمز را بدون اشاره به مفهوم مرزبندی کامل کرد. مرزها باید واضح و آشکار باشند اما به نظر می‌رسد که از آن غفلت می‌کنید. عشق تمایل دارد حتی باهوش‌ترین افراد را مجبور به انجام احمقانه‌ترین کارها کند. اگر خیلی عاشق شده باشید نادیده گرفتن و بی‌احترامی کردن به مرزها مدام توجیه پیدا می‌کنند.

اگر آن‌ها باعث می‌شوند که مدام مرزهایتان، به خصوص مرزهای غیرقابل‌ مذاکره را، مدام نادیده بگیرید و به آن‌ها بی‌توجهی کنید، پس افراد مناسبی برایتان نیستند.

مرزهای شما برای حفظ امنیت و آسایش شما هستند و به دیگران می‌گویند که چه چیزهایی در زندگی شما مجاز است و چه چیزهایی می‌توانید در یک رابطه خرج کنید.

شخصی که از همه مرزهای شما مثل بولدوزر عبور می‌کند قطعا نباید در ذهن و قلب‌تان جایی داشته باشد.

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها