۱۰ سریال که تلویزیون را برای همیشه تغییر دادند

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 7.1 دقیقه

ویجیاتو نوشت؛ تلویزیون یکی از موفق‌ترین رسانه‌های سرگرمی است که هر هفته داستان‌های تازه‌ای را به مخاطبان ارائه می‌دهد. بعضی از این سریال‌ها در هر قسمت به موضوعی مختلف می‌پردازند

بعضی قسمت‌های مرتبطی را پدید می‌آورند که یک داستان را روایت می‌کنند و بیننده را برای دیدن نتایج، هر هفته به پای تلویزیون می‌کشانند. هر کدام از این فرمت‌ها طرفداران خاص خود را دارند. چند قسمتی بودن سریال به سازندگان این فرصت را می‌دهد که شخصیت‌ها و داستان‌ها را طوری بسازند که در فیلم ممکن نیست.

صنعت تلویزیون در طی دهه‌های طولانی شکل گرفته است و برخی از سریال‌ها تأثیر غیرقابل انکاری بر تاریخ این رسانه داشته‌اند. این سریال‌ها معمولاً ژانرها را تعریف می‌کنند یا سطح کاری را که یک برنامه تلویزیونی خوب می‌تواند انجام دهد، بالا می‌برند. به لطف میراث آنها، آثار باکیفیتی نصیب طرفداران می‌شود. تأثیرات این سریال‌های موفق و پیشگام هنوز می‌تواند توسط بینندگان احساس شود و برخی از آن‌ها هنوز هم ساخته می‌شوند!

۱۰.سریال ۲۴ ژانر اکشن را در تلویزیون زنده کرد

۲۴ به طور گسترده به عنوان اولین سریال برای «بینج واچ» کردن در تلویزیون شناخته می‌شود. این سریال در زمان خود از فرمول بدیعی استفاده کرد. داستان بدون درنگ و دقیقه به دقیقه اتفاقاتی که برای جک بائر و همکارانش در CTU می‌افتاد را دنبال می‌کرد.

۲۴ سطح سریال‌های اکشن را به طور قابل توجهی در قرن بیست و یکم افزایش داد. حتی امروز تاثیر این اثر بر دیگر سریال‌ها، چه در کمدی و چه در اکشن، دیده می‌شود. ۲۴ این ایده را پرورش داد که هر فصل از یک سریال باید به عنوان یک داستان واحد عمل کند، که امروزه چنین فرمتی بیشتر رایج است.

۹. CSI سبک جدیدی از سریال جنایی را آغاز کرد

CSI ردپای سریال‌های پلیسی مختلف را دنبال کرد، اما موفق شد سبک خاص خودش را نیز آغاز کند. این مجموعه روی فیلم‌های کوتاه ژانر جنایی، با داستان‌های پلیسی متمرکز بود. علاوه بر این، برخلاف سریال‌های قبلی، عمدتاً بر جنبه‌های پزشکی قانونی تمرکز می‌کرد.

فرمت CSI به تأثیرگذاری سریال‌هایی مانند NCIS، FBI، Bones و Criminal Minds کمک کرد، این سریال‌ها همگی با الهام از CSI دنیای خود را ساختند. روش مدرن‌تر، جدی‌تر و شبیه به فیلمی که توسط CSI ارائه شده است، همچنان در سریال‌های جنایی تلویزیونی دیده می‌شود.

۸. سریال The X-Files ژانر پلیسی/ علمی تخیلی را دوباره زنده کرد

X-Files اولین سریالی نبود که پلیس‌ها و داستان‌های علمی تخیلی را با هم ترکیب می‌کرد، اما چیزی که به عنوان زیرژانر «X-Cops» شناخته شد را کامل کرد. این اثر فرمت ابرهیولای هفته را با یک داستان توطئه آمیز چند قسمتی ادغام کرد و روایت اصلی سریال را تشکیل داد.

X-Files افسانه‌ها و قصه‌های پر رمز و راز آمریکای شمالی مانند ساسکواچ، گرگینه‌ها و شیطان جرسی را بررسی کرد. این سریال راه را برای بسیاری از جانشینانش، مانند Buffy the Vampire Slayer، Supernatural و Warehouse 13 هموار کرد.

۷. Scooby-Doo Where Are You الگوی فراگیری برای ساخت برنامه کودکان خلق کرد

Scooby-Doo یکی از بزرگترین برنامه‌هایی بود که تاکنون توسط هانا-باربرا ساخته شده است. این اثر توانست فرمت تمامی برنامه‌های کودک را تغییر دهد. ماجراهای هفتگی گروهی از بچه‌ها که معماهایی را حل می‌کنند را می‌توان در ده‌ها سریال دیگر مشاهده کرد.

حتی هانا-باربرا از الگوی Scooby-Doo به عنوان فرمول  defacto برای همه سریال‌های خود استفاده می‌کرد. این سبک امروز هم محبوب است. این اثر همچنین راه را برای سریال‌هایی مانند Batman: The Animated Series و Courage the Cowardly Dog با فرمت مشابه حل رمز و راز و هیولاها، هموار کرد.

۶. لونی تونز محبوب‌ترین کارتون آمریکا بود

لونی تونز (Looney Tunes) اولین فرنچایز کارتونی آخر هفته‌ها نبود، اما در دوران خود نظیر نداشت. در رقابت با همتای دیزنی خود، فهرستی طولانی از شخصیت‌های مختلف از حیوانات لونی تونز و ماجراجویی‌هایشان، آن را بسیار خاطره‌انگیزتر کرده است.

لونی تونز همواره در صدر بهترین کارتون‌های آخر هفته بسیاری از منتقدین باقی مانده است. تأثیر این سریال بر فرهنگ هنوز هم دیده می‌شود، با اصطلاحات منحصر به فرد، نقل قول‌ها و گفتگوهایی که هنوز هم سرگرمی‌ها و بحث‌های امروزی را ارائه می‌دهند.

۵. Dragnet Jump بنیان گذار سریال‌های پلیسی بود

اگرچه سریال‌های پلیسی امروزه در تلویزیون رایج هستند، اما همیشه اینطور نبود. اولین سریال پلیسی Dragnet بود، سریالی راجع به ماجراجویی‌های گروهبان جو فرایدی و پلیس مستقر در لس آنجلس. این سریال هشت فصل به طول انجامید که برای زمان خود چشمگیر بود.

Dragnet شاید نام آشنای تلویزیون امروزی نباشد، اما زمینه را برای یکی از محبوب‌ترین فرمت‌های تلویزیونی موجود فراهم کرد. داستان‌های کارآگاهی همیشه محبوب بوده‌اند و به زمان شرلوک هلمز بازمی‌گردند و Dragnet ثابت کرد که برای تلویزیون مناسب هستند.

۴. I Love Lucy سیتکام مدرن را خلق کرد

I Love Lucy اولین سیتکام آمریکایی نبود، اما سبک منحصر به فردی از سیتکام را در نیمه دوم قرن بیستم ایجاد کرد. سیتکام‌های قبلی بیشتر با سبک کمدی اسلپ استیک و اسکروبال مطابقت داشت که در فیلم محبوب بود اما در تلویزیون خیلی خوب جواب نمی‌داد.

به جرات می‌توان گفت که بدون I Love Lucy، سریال‌هایی مانند Cheers، All In the Family و Friends بسیار متفاوت به نظر می‌رسیدند. این سریال به ویژه در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی نسلی جدید از سازندگان سریال را تربین کرد و ادای احترام به آن تا امروز ادامه دارد.

۳. سیمپسون‌ها تصویر خانواده‌ در سیتکام را دگرگون کرد

I Love Lucy اولین سیتکام آمریکایی نبود، اما سبک منحصر به فردی از سیتکام را در نیمه دوم قرن بیستم ایجاد کرد. سیتکام‌های قبلی بیشتر با سبک کمدی اسلپ استیک و اسکروبال مطابقت داشت که در فیلم محبوب بود اما در تلویزیون خیلی خوب جواب نمی‌داد.

به جرات می‌توان گفت که بدون I Love Lucy، سریال‌هایی مانند Cheers، All In the Family و Friends بسیار متفاوت به نظر می‌رسیدند. این سریال به ویژه در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی نسلی جدید از سازندگان سریال را تربین کرد و ادای احترام به آن تا امروز ادامه دارد.

۲. The Twilight Zone از ژانر علمی تخیلی برای به فکر فرو بردن بینندگانش استفاده کرد

The Twilight Zone درست در پایان دوران مک کارتیسم به وجود آمد و اغلب مضامینی مثل فلسفه، عدالت و پارانویا را بررسی می‌کرد. این سریال در هر قسمت داستانی متفاوت و منحصر به‌ فرد را روایت می‌کرد و در موقعیت‌های دلخراش و دنیاهای مختلف، ایده‌های عجیب و شخصیت‌ها را بررسی می‌کرد.

The Twilight Zone خالق برخی از نمادین‌ترین لحظات تاریخ تلویزیون است، مانند گرملین در هواپیما، سواره‌روی فانتوم و ذهنیت‌گرایی زیبایی. اکثریت قریب به اتفاق سریال‌های علمی-تخیلی مدرن، از Black Mirror گرفته تا The X-Files، از این سریال راد استرلینگ الهام گرفته‌اند.

۱. پیشتازان فضا، بهترین سریال راجع به ماجراجویی

۱۰. سریال ۲۴ ژانر اکشن را در تلویزیون زنده کرد

پیشتازان فضا چندین موضوع را در یک سریال ترکیب کرد. از داستانهای علمی تخیلی، فلسفه، اکشن، عاشقانه و درام برای بیان داستان‌های جذاب ماجراجویی و اکتشاف علمی استفاده کرد. این سریال خدمه اینترپرایز، به رهبری جیمز کرک را حین سفر به فضا دنبال می‌کرد.

پیشتازان فضا یکی از طولانی‌ترین فرنچایزهای تلویزیونی است که اسپین‌آف‌ها، فیلم‌ها و کمیک‌های بسیاری از آن خلق شده است. ترکیبی از داستان‌های تاثیرگذار و اکتشافات علمی، پیشتازان فضا همچنان الهام‌بخش بسیاری از سریال‌های تلویزیونی است، به‌ویژه سریال The Orville که اکنون در حال پخش است.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها